Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:45:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hoe je een munten verzameling kunt archiveren.  (gelezen 3167 keer)
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 18 Maart 2005 - 12:30:47 »

Beste Togirix

Ik zit in dezelfde situatie als jij hoor, ik moet ook nog alles archieveren.
Indien jij van een goed programmaatje/methode zou op de hoogte zijn, kan je dat even plaatsen?
Hoeft niet nu natuurlijk, maar bij gelegenheid. Dit zou wel vele leden van pas komen, t'is eigenlijk nutteloos en tijdverlies indien iedereen naar een methode zou zoeken en er eigenlijk pasklare oplossingen zouden bestaan.
« Laatste verandering: 18 Maart 2005 - 18:03:35 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Maart 2005 - 12:32:46 »

Hoi Togirix, Gantois321:

Deze software heb ik zelf ontwikkeld :

http://goodies.c-f-h.com/mb/Muntenboek.html

Het geeft de mogelijkheid alles meteen te registreren: het is dus eigenlijk een database met daaraan gekoppeld een
procedure om een HTML-document te maken van alle munten, gesorteerd op periode en jaar.

Zie voor het resultaat, het periode-overzicht (klik de grote blauwe titel-links om bij de muntjes te komen)

http://goodies.c-f-h.com/mb/mbN.html

Een alternatief is de benadering die ik gekozen heb op http://lx.dpx.nl, dit is een website waar ik nu mijn muntjes neer zet.
Voordeel is dat je gewoon kunt up-loaden en de zaak staat direkt on-line. Daarvoor moet je dan wel een web-site stekkie  
hebben met nogal wat on-line ruimte (bijv 100MB) en de mogelijkheid om PHP en MySQL te gebruiken.

Lex.
« Laatste verandering: 26 Maart 2005 - 21:11:32 door Goodies » Gelogd
Togirix
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Maart 2005 - 22:08:16 »

Hoi Goodies

Dat programma van jou ziet er goed uit.   Cheesy

Togirix
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2005 - 23:56:14 »

Smiley hee bedankt voor het compliment, het is maar een plaatje, daar: ik zal je zo snel mogelijk een .zipje sturen met setup. Het is wel een "binnendeurs" programma geweest tot nu toe, dus er is geen documentatie bij. Je scant de munten naar .TIF-files, en zet ze om naar .JPG met Microsoft Imager, allemaal standaard acties. Dan plaats je de .JPG's in een periode-directory. Het programma doet de rest. Dus: je maakt een nieuwe munt aan, je kiest het plaatje uit, typt de documentatie in het programma en een database bestand wordt uitgebreid met de gegevens. Er is tevens een knop om de hele zaak in HTML document te vertalen. Vanuit Explorer kan dan per pagina geprint worden.

Wink Als je een beetje web-ruimte hebt dan is de huidige methode die ik gebruik (zie lx.dpx.nl) ook aardig. Het zaakje on-line bijhouden dus, plaatje submitten, net zoals bij het muntenforum. Je kiest dan in feite wel voor publicatie, het is op internet heel moeilijk pagina's te verbergen. Voordeel is wel dat je de gegevens kunt verbinden (linkjes naar WildWinds bijvoorbeeld.. dat ga iik allemaal nog doen daar..)

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Maart 2005 - 13:49:46 »

Smiley Surprise ! Klik op Lx Goodies Muntenboek om een .ZIP op te halen (download: 8MB) met een setup van een allereerste "release"-versie.. De documentatie bij het programma is (zeer) beperkt, maar ik heb dit weekend een en ander drastisch vereenvoudigd, zodat het voor een niet-software persoon enigszins te begrijpen is.

Installatie aanwijzingen:

1. Klik op de bovenstaande link. Dan verschijnt een dialoog-boxje met de keuze "Uitvoeren" of "Opslaan".

2. Wanneer Windows XP is gebruikt kies "Uitvoeren". wacht tot het mapje met de bestanden verschijnt en klik op SETUP.EXE

Wanneer Windows98 of Windows2000 is gebruikt, kies hier "Opslaan". Gebruik het WinZip-programma om alles uit te pakken,
    klik dan op SETUP.EXE

Let op.. als je het installeert, doe dat dan op een plaats waar voldoende diskruimte beschikbaar is. Dit moet, omdat alle muntplaatjes (de jpg-versies van de scans) en alle uitvoer van het programma daar terecht gaan komen.

Dit is alleen het programma. Ik zal de komende weken nog wat extra klikjes publiceren om de help-files en demo-data (mijn eigen verzameling) te kunnen downloaden.

@Gantois321: het gaat hier dus niet om een web-gebonden programma: er is geen web ruimte (of zelfs maar een internet-verbinding) nodig om het te gebruiken. Het programma administreert de munten, met numismatische en historische gegevens, chronologisch en in perioden, locaal, op een eigen PC. De uitvoer is een HTML document dat geprint, of op internet gepubliceerd kan worden, maar deze versie is dus niet van het internet afhankelijk.

Ten overvloede: dit is FreeWare. Het is niet mijn bedoeling om geld te gaan vragen voor het programma, nu niet en in de toekomst niet. Ik zal op dit forum regelmatig update klikjes neerzetten. De internet-gebonden versie, die nu draait op mijn website lx.dpx.nl is een ander verhaal, ik denk dat ik daar tzt wel een commercieel project van ga maken. Mensen die hun verzameling op internet willen publiceren en bijhouden wil ik dus ook best helpen, maar web-hosting is meestal niet gratis, dus..

« Laatste verandering: 26 Maart 2005 - 21:15:54 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Maart 2005 - 21:10:53 »

Bij deze een linkje naar de documentatie (vers van de pers)

Goodies muntenboek (helpscherm)

Laatste versie van het programma zelf, klik Goodies muntenboek (programma)

Smiley

De sectie Numismatische Details is overigens van voor mijn deelname aan dit forum. Ik moet een en ander nog aanpassen aan de kennis die ik hier heb opgedaan. De perioden en de verhaaltjes daarbij zijn vooraf ingesteld, maar kunnen natuurlijk door de gebruiker worden aangepast of uitgebreid.

Ik houd mij aanbevolen voor suggesties mbt munt-het record, dat wil zeggen de gegevens die apart per munt kunnen worden geregistreerd. Op dit moment is dat:

- aanduiding, dwz uitgever en denominatie
- twee plaatjes
- de periode waarin de munt is geplaatst
- het begin-jaar, het eind-jaar
- diameter, gewicht
- voorzijde omschrijving, omschrift en kwaliteit
- achterzijde omschrijving, omschrift en kwaliteit
- referentie-gegevens (memo, vrije tekst vindplaats, aankoopdatum, RIC etc)
- historische gegevens (memo, vrije tekst met betrekking tot 'historische context van de munt)
« Laatste verandering: 29 Maart 2005 - 16:25:59 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Maart 2005 - 21:56:09 »

catalogus referentie?

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Maart 2005 - 22:33:44 »

Dat bedoel ik met pre-forum. Dit programma heb ik ontwikkeld toen ik nog helemaal niets wist. Ik heb thuis twee handels-catalogi voor Romeinse munten, de verwijzingen daarnaar zet ik samen met die van de winkelier of andere bron (meestal: een RIC-nummer) in de referentie-gegevens in Numismatische Details. Dit is afhankelijk van de periode. Nu staat alles, samen met de bron en de vindplaats in een vrij tekstgedeelte.

Mogelijkheden genoeg..

- referentie gegevens (voor Romeinen..)

- Catalogusnummer Battenberg
   - Catalogusnummer RIC
   - Catalogusnummer Sear
   - Catalogusnummer BMC
   - Wildwinds link keizer
   - Wildwinds link RIC-voorbeeld

- referentie gegevens (voor 1100-1800)

- Catalogusnummer Grolle
   - Catalogusnummer vdChijs
   - Catalogusnummer Passon
   - Catalogusnummer Zonnebloem
   - link Tiele-Daventria
   - link duiten.nl

Etcetera. Nu is het allemaal vrije tekst.. het systeem moet nog gebouwd worden eigenlijk.. Het zou mooi zijn om meerdere referenties aan elkaar te kunnen koppelen, dat werkt natuurlijk niet met vrije tekst. We bouwen gewoon door..

En wat die periode-indeling betreft, die is in mijn Setup-je op dit moment zeer eenvoudig. Er zijn geen onderperioden: er is een tijdlijn vanaf Grieken totaan de moderne tijd (Engeland.. persoonlijke voorkeur..). Nogmaals, ik ben hier mee bezig dus feel free om in deze thread in te gaan op de vraag die Gantois stelde: "Hoe organiseer je op een goede manier een archief". Die vraag is met mijn  programma zeker nog niet beantwoord. Het geeft nu enige orde op mijn schijf. Al die plaatjes.

« Laatste verandering: 26 Maart 2005 - 22:35:43 door Goodies » Gelogd
Munthunter
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 01 December 2009 - 15:33:42 »

Op zoek naar een prettig werkend muntensoftware kwam ik bij dit topic uit.

Gezien de doodlopende links lijkt het mij zinvol om dit topic te verwijderen of (hopelijk) bij te werken.
Zo heeft niemand er iets aan.

Gr. Jeroen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: