Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:39:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: mijn koper slaat roze uit na citroenzuur!!!  (gelezen 3519 keer)
kuipers
groentje
*

« Gepost op: 14 Maart 2005 - 18:45:41 »

Als ik citroenzuur gebruik slaat mijn koper roze uit !!!
wat kan ik er aan doen?
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Maart 2005 - 09:46:25 »

Dag Kuipers,
Geen citroenzuur gebruiken!
Het roze probleem is diverse malen voorgelegd aan forumleden en tot op heden niet opgelost.
Je zou ammoniak kunnen proberen, het neutraliseert in iedergeval de cirtoenzuurresten en lost mogelijk kopercitraat (beter) op. Ik heb geen ervaring, want ik gebruik voor brons / koper nooit meer citroenzuur. Zie reinigen. mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 19 Maart 2005 - 12:16:14 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
denis49
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2005 - 11:36:05 »

Hallo Kuipers,
Voor koper is het beter van azijn vermengd met keukenzout te gebruiken,het keukenzout en de azijn vermengen tot een papje en dan het muntje in de handpalm leggen en er over borstelen met een geknipte tandenborstel en het verkregen goedje.Sucses.
Staat beschreven bij het onderwerp reinigen.
Groeten,
Denis Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
Ruud H
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2005 - 11:55:46 »

Is de volgende vraag, welke gebruik je dan, Jozo  of  Nezo.

Gr. Ruud.  Wink
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Maart 2005 - 12:41:12 »

Gewoon keukenzout NaCl geniet de voorkeur. Aan Jozo is Jodium toegevoegd. Dat mag dan heilzaam zijn voor de werking van de schildklier maar het heeft zijn nut bij het reinigen van munten nooit bewezen. Wink
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Maart 2005 - 16:59:25 »

Ik gebruik zelf ook citroenzuur voor koper.
En ik ken het probleem dan ook.

Als je er andere materialen bij lecht in eenzelfde bad krijg je die problemen.
Op de een of andere manier een chemiche reaktie?

Met alleen Koperen muntjes heb ik het tot op heden nog niet gehad.
Ik gebruik citroenzuur ook enkel met muntjes van de laatste 200 jaar.

Ik laat ze er ook niet langer inliggen dan nodig is.

Bij heel erg vieze muntjes werkt citroenzuur niet al te best meer.

Keukenzout zal ik ook eens proberen.

Ammoniak heb ik gisteren geprobeert een badje ammoniak met 2 koperen en 2 messing muntjes.
Na een paar uur zijn de koperen muntjes iets beter geworden maar de orgineele kleur hebben ze niet terug (dat vind ik niet zo erg het gaat er mij meer om dat ik weer kan lezen wat er op de munt staat)
Messing is gebleven wat hij is.

Gr rene
kuipers
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Maart 2005 - 23:55:17 »

he mannen bedankt he
zal ammoniak eens proberen
groeten kuipers
MGLANGEVELD
groentje
*

M Langeveld Metaalrestauratie

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Juli 2005 - 22:41:54 »

Hallo,

Bedoel je met koper een gele koperlegering als brons of messing?
citroenzuur en andere zuren kunnen ervoor zorgen dat legeringselementen preferentieel worden opgelost, waardoor een koperrijk (=roze) oppervlak achterblijft.
Bijv. Messing is koper met zink. Door het zuur (of door sterke base) lost het zink preferentieel op, een koperrijk (roze) oppervlak blijft achter.
Bij brons lost tin preferentieel op uit de legering en blijft er weer een koperrijk oppervlak achter.
Mogelijk is ook dat de corrosie/oxidatie dit heeft veroorzaakt. Het roze oppervlak zit dan als het ware al onder de corrosie. Als je deze corrosie vervolgens verwijderd met citroenzuur o.i.d. dan tref je daaronder het roze oppervlak aan.
Wanneer je een zure oplossing voor meerdere munten gebruikt kan het zo zijn dat er een rose neerslag ontstaat. In de oplossing is corrosie opgelost, als deze corrosie oa bestond uit kopercorrosie dan zitten er koper-ionen in de oplossing. Met name waneer er op een of andere manier ijzer in de oplossing komt (ijzeren object, lepel, pincet) kan het opgeloste koper neerslaan op objecten die zich dan in de oplossing bevinden.
Daarom liever regelmatig je oplossingen verversen en oplossingen voor koperlegeringen, resp, tin-lood, resp ijzer van elkaar gescheiden houden. Geen ijzeren hulpstukken als pincetten en lepels enzo gebruiken om de boel dte roeren of de munten eruit te halen. Gebruik kunststof pincetten (fotospeciaalzaak) en houten pollepels e.d....

groet,

Michiel Langeveld

Michiel Langeveld
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: