Op de numismatische website van Dough Smith vond ik een prachtige
Aurelianus-pagina waarin de monetaire opstand wordt vermeld.
En een naam..
Felicissimus.
Vervolgens verder gezocht met "mint Felicissimus" in Google.. er verschijnen tientallen links over deze historische gebeurtenis.
Van
http://www.roman-emperors.org/ heb ik bijvoorbeeld de volgende tekst vertaald...
"De monetaire opstand in Rome werd geinstigeerd door de muntmeester (
rationalis) Felisissimus zelf, nadat men had ontdekt dat zijn atelier valse (beter gezegd:
ongeldige) munten sloeg. Hoewel Felisissimus geen ambitie had om zelf keizer te worden, executeerde Aurelianus toch een aantal van zijn bondgenoten in de senaat. Dit speelde zich af aan het begin van Aurelianus' regeerperiode. Het overgeleverde werk van Aurelius Victor wijst erop dat e.e.a. plaatsgreep tussen de regering van Tetricus en die van Aurelianus. Aangezien Aurelianus tegen 274 de touwtjes reeds geruime tijd stevig in handen had en later duidelijk werd dat ver vóór de munthervorming van 274 de muntslag in Rome was gestopt, is 271 aannemelijk."
...dit is dus een ingekorte versie van het tekstfragment uit
DIR Roman Emperors - Aurelian . Voor zover ik weet is dit de meest "doorwrochte" bron op het internet over Romeinse geschiedenis.
Het onderdrukken van de monetaire opstand heeft ook nogal wat voeten in de aarde gehad. Op
Historia Augusta - Life of Aurelian vond ik de volgende brief van keizer Aurelianus aan zijn (adoptie) vader, over de Mint Revolt:
"Van Aurelianus aan consul Ulpius, zijn vader: Alsof het Lot dat voor mij had beslist, begon juist op het moment dat de oorlogen en opstanden tijdens mijn bewind uit de hand liepen, ook nog een opstand in de stad Rome, welke uitmondde in een hevige strijd. Want dankzij Felicissimus' leiding, de laagste der laagsten onder mijn slaven, aan wie ik slechts de verantwoordelijkheid voor de munt heb toevertrouwd, zijn de muntwerkers in opstand gekomen. Deze kon onderdrukt worden, maar slechts ten koste van 7000 man (..) Blijkbaar gunnen de Goden mij mijn overwinningen niet zonder een zware rekening.."