Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:15:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ook beginnersvragen over reinigen van hele vieze muntjes...  (gelezen 2149 keer)
marieken
Volledig lid

« Gepost op: 03 Maart 2005 - 15:23:05 »

Hallo allemaal
Wat heb ik jullie gemist! Een paar drukke dagen en je raakt niet meer aan schrijven toe.
Maar ik ben er weer hoor.
Met weer een vraagje.
Ik had namelijk drie onbekende muntjes gekocht op internet, die komen zeker wel eens hier te staan als ik zelf getracht heb ze te determineren en óf wil weten of ik het goed heb gedaan óf er niet in geslaagd ben.
Maar deze vraag is anders, want bij mijn muntjes had de verkoper uit vriendelijkheid en onbetaald een vierde muntje gedaan dat nog 'niet gekuisd' was. Ik zit hier dus met een zwart-groen klompje waarvan ik niet wat hoe ik daar ooit een munt van moet gaan maken...Het is dan ook nog eens zo klein als de top van mijn pink (13mm doorsnede)...
Ik heb hier wel ergens gelezen over peuteren met een kleine schroevendraaier, maar ik ben zo bang dat ik het ding dan onherroepelijk ga verminken...

Nog een ander klein vraagje: één van mijn nieuwe muntjes heeft achteraan een wolf met twee kinderen onder, heeft zoiets ook een bepaalde naam zoals bijvoorbeeld die Fecunditas ofzo?

Bedankt en leuk hier weer te zijn!

Groetjes

Marieken
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Maart 2005 - 15:44:00 »

Hoi marieken,

Welkom terug..  Cheesy

Meestal is het deze

Constantinus-generatie (307-335) Urbs Roma (100-jarig bestaan van de stad Rome)

enne wat schoonmaken betreft.. svp altijd eerst fotograferen ..

Groetjes Lx

« Laatste verandering: 03 Maart 2005 - 15:46:02 door Goodies » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Maart 2005 - 16:15:14 »

Die achterzijde = De wolvin + zogende Romulus en Remus, de stichters van de stad Rome.
Die munt was voor het 1000 jarige bestaan van Rome (nulletje vergeten goodies)

Maar dat klopte niet 100%, want Rome zou in 753 vch gesticht zijn, en dus zou het 1000 jarige bestaan in 247 moeten geweest zijn, en niet zo ongeveer 75 jaar later, toen deze munten geslagen werden.

Wat betreft reinigen: zoals goodies zegt, plaats eerst een scan van hoe de munt er nu uitziet
« Laatste verandering: 03 Maart 2005 - 16:17:52 door gantois321 » Gelogd
marieken
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Maart 2005 - 16:40:40 »

Wauw, die munt moet ik dus al niet meer gaan zoeken. Het is 'm!
Goed, dan neem ik dat prentje over en zijn er nog maar twee over.
Dan heb ik dus een scan gemaakt van het onbestemd hoopje metaal waarvan enkel de klank doet vermoeden dat het een muntje is.
Bij deze dus.
Bedankt voor de reacties!

Marieken Cool
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Maart 2005 - 16:47:26 »

Daar zeg je zoiets: de klank van een munt..  Wink de gemakkelijkste manier om een toeristenmuntje van een echte denarius te onderscheiden: laat maar op een stenen tafelblad rollen. Is het blik dan  klinkt het als blik !
gantois321
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Maart 2005 - 17:09:08 »

Leg dat om te beginnen 1 dag in gedemineraliseerd water, en schrob s'anderendaags af met een tandenborstel (een harde) waar ge de haren voor de helft afknipt (dus korter maken)
En bekijk eens wat dat al geeft van resultaat
marieken
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Maart 2005 - 18:32:04 »

Oké, ik zal laten weten wat het geworden is!
Groetjes en bedankt
Marieken
marieken
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Maart 2005 - 02:09:03 »

Hallo daar
Die dag is iets uitgelopen, maar kom.
Belangrijkste is dat het experiment een totale nuloperatie was. Het heeft een paar keer een dag in gedemineraliseerd water gelegen en er niets veranderd. Natuurlijk heb ik het ook goed geschrobd met die tandenborstel, maar het komt er niet af. Het klinkt ook niet als aarde ofzo, maar eerder als corrosie. Kan dat? Als ik met de munt tik, dan klinkt die dikke koek ook helder als een munt, dus niet als aarde of dergelijke. Er zit dan ook zo'n groene aantasting op. Misschien is dat zo'n patina waar iedereen het altijd over heeft?
Hoe krijg ik dat eraf of is het een exemplaar om in een hoekje te leggen en niet meer naar te kijken?
Groetjes
Marieken
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Maart 2005 - 13:14:49 »

Misschien een idee om een foto te plaatsen hier ? Als het corrosie is (een poreus ding.. minder gewicht.. misschien wel door en door dus!) dan krijg je het er zeker niet af. En dan helpt water ook niet. Overigens, zelfs als beginnende verzamelaar zou ik niet zoveel tijd besteden aan zo'n wolfje URBS-ROMA van Constantijn: het is de meest voorkomende romeinse munt. Die van mij is best mooi (toch?), en die was maar 12 Euro in de winkel  Cheesy.
marieken
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 12 Maart 2005 - 22:00:45 »

Hoi Goodies
Je hebt niet goed opgelet!
Listen carefully, I shall say this only once.
 Cheesy
Nee, dat muntje dat ik wil reinigen is niet dat wolfje, maar een extra muntje dat ik heb gekregen van de verkoper. Ik had namelijk drie muntjes gekocht voor zes euro (goede deal, denk ik) en ik kreeg er een vierde, ongereinigd bij. Nu wil ik natuurlijk weten welk het is. Het voelt heel zwaar aan. Deze foto stond bij de vraag, maar na de overplaatsing niet meer. Dus bij deze nog eens de foto. Ik zou echt willen weten wat het voor iets is. Het is om te beginnen al veel kleiner dan het wolfje...
Groetjes
Marieken
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 12 Maart 2005 - 22:03:39 »

Aahhh you must be ze laaydie of ze French Resistance..  Cool

Thankzzz for zzze pictjoerzz......

maar ik zie nog steeds maar een kant.
I will say this only whence..

Smiley Lx

PS deze al gezien?

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=12450.msg72630#msg72630

ring-a-bell ?  Grin
stapper
Senior lid

« Antwoord #11 Gepost op: 13 Maart 2005 - 23:03:53 »

It is I Xapper, drezzed az a simple oignon seller.

be darefull when cleaning your coin in ze neibourhoud of a bakelieten coin  Grin zee below

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=1184.msg74334#msg74334

Ik verzamel dus ik besta Huh
marieken
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Maart 2005 - 14:21:39 »

spanned verhaal...maar ik zie geen vervolg!
 Cheesy
Dus over dat muntje dan nog maar eens...ik zal een scan doorsturen van de andere kant ook, maar ik vrees dus dat ik evengoed deze kant nog eens kan doorsturen...Zoals ik eerder zei geeft enkel de klank te kennen dat het een muntje is en kon het anders evengoed een opgedroogde paardenvijg zijn mijns inziens. Grin
Bij deze dus nog eens twee nieuwe scans gemaakt van dat brokje ongeregeld dat mij hier ligt te kwellen.
Goodeufterneun
Marieken
marieken
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 15 Maart 2005 - 14:27:56 »

Oja, nog een klein vraagje over dat wolfje van goodies. Mijn wolfje is bijna hetzelfde, maar onder de wolf staat TSIS geschreven. Wat betekent dat voor het verhaal? Is het bijvoorbeeld op een andere plek geslagen?
Dankje
Marieken
denis49
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 15 Maart 2005 - 16:10:38 »

Hallo Marieken,
Voor dat vies muntje verder te reinigen als alles al is uitgeprobeerd,is er nog electrolyse,maar dat is zeer drastisch,het zou kunnen gebeuren dat ge er niets meer aan hebt.Hier op het forum is het al uitvoerig beschreven hoe electrolyse in elkaar steekt,gewoon bij zoeken "electrolyse" en ge zult het hebben.
Ook met een ontkalkings produkt heb ik al munten beter gekregen,maar dan is ook de patina weg.
Maar alvorens dat uit te proberen zou ik toch maar eens inlichtingen vragen aan Gantois321,dat is hier de reinigings expert bij uitstek.
Veel sucses.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: