Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 07:53:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: USA Farthing 1681 Mark Newby  (gelezen 2047 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 23 Februari 2005 - 21:13:38 »

Hij gaf wellicht Jersey-kleingeld terug voor een Engelse Shilling, of accepteerde alleen 13 (ook Engelse!) Pennies voor een Jersey-Shilling. Wisselen is dan direkt winst. In de grenssteden Enschede en Nijmegen deden ze dat truukje tot zeer recent (voor de Euro) met de Duitse mark: een Nederlandse gulden is altijd DM 1.08 of zoiets geweest. Nederlands wisselgeld voor Duitse marken 1:1 terug geven is winst. Er is dus een grote denominatie shilling/shilling of DM/Gulden en een andere koers in kleinere denominaties (wisselgeld)
Het zou me verbazen als "Jersey coinage" met liefde werd geaccepteerd op het vasteland. Daar is vast een stevige wet voor nodig geweest ! Tongue Overigens kan de Engelsman voor zijn Engelse shillings goedkoop wisselgeld gaan halen.. maar ja dat is minder natuurlijk..

Overigens, lezers klik hier coinfacts - Jersey Coinage voor een StPatrick-Farthing van Jersey (1681), het plaatje is buiten deze context
« Laatste verandering: 23 Februari 2005 - 23:02:32 door Figleaf » Gelogd
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 23 Februari 2005 - 21:35:24 »

Hee Goodies, prima plaat hoor, maar dit is niet hetzelfde Jersey Cheesy

Hint: St Patrick.... harp.... Grin

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2005 - 22:00:11 »

Shocked ohooo New Jersey inderdaad ja! dit zijn vroege Amerikaanse[/i] vondsten daar zeg! Ik had niet doorgelezen..
Daar staat (even voor de duidelijkheid: mbt stPatricks Farthing, niet over de vondstmunt dus, dit is echt een zijpad hier  Tongue)

"The St. Patrick coins (so-named because of the image of the saint that appears on the back of the coins) were struck sometime prior to 1681, when some of them were brought to America by a man named Mark Newby." Although these coins were struck overseas, they became legal money in New Jersey in May, 1682 because of the pressing need for coins in the Colonies."

Het was Iers geld, gebruikt door vroege kolonisten in New Jersey. Ik vond de Province Declaration of New Jersey (1681)

-------------------------------------------------------------------------------------------
Maarre..  afsplitsen? Interessant thema.. plaatje erbij zetten..
« Laatste verandering: 23 Februari 2005 - 22:36:50 door Figleaf » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2005 - 22:15:56 »

Even doorkoppelen..  Cool Vroeg Amerikaans is heel gewild daarginds. Klik voorbeeldje.. een st Patrick's Ierse Farthing (met dank figleaf) werd geimporteerd (1681) ver voor de onafhankelijkheid een eeuw later in New Jersey, de munt is ook daar gevonden.. Hoe vroeg begon dat eigenlijk daar ? En zijn er stempels ?

Hee by the way (BR) wat gebeurt er wanneer je iets verplaatst vanuit het munten-cafee naar de munten ? Gaat het bijdragen-tellertje dan omhoogGrin
« Laatste verandering: 24 Februari 2005 - 00:47:53 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2005 - 23:00:19 »

Plaatje is lastig vanwege copyrights, waar Amerikanen nogal fanatiek over kunnen zijn.

Dit is weer een prachtig voorbeeld van hoe mislukte munten in de kolonien gedumpt konden worden. De oorspronkelijke bedoeling van deze munten was natuurlijk dat ze in Ierland zouden circuleren. Op één zijde de nationale held, Brian Boru die zijn harp bespeelt (die harp is nog te bezichtigen, maar of het echt die van Brian was ... ?) en op de andere zijde de nationale heilige, St. Patrick die de Ieren belerend toespreekt op de halfpenny en zijn slangenbezweerderskunsten vertoont op de farthing. Zijn dag is nog steeds de nationale feestdag in Ierland.

Seaby zegt dat er weinig over deze stukken bekend is, behalve dat ze rond 1674 zijn gemaakt en dat ze nogal erg lijken op de farthing tokens van Richard Greenwood uit Dublin. Ze zijn ingetrokken in 1680/1 en in grote hoeveelheden naar New Jersey gebracht door Mark Newby. Daar werden ze niet alleen geaccepteerd, maar zelfs officieel gesanctioneerd.

Mijn persoonlijke interpretatie: Greenwood dacht een leuke som te kunnen verdienen met deze anonieme stukken, maar ze werden gewogen en te licht bevonden en hij moest ze terugnemen. Hij verkocht ze daarop aan de avonturier Newby die de slag van zijn leven sloeg door ze te dumpen in een kolonie waar geld schreeuwend schaars was.

Peter

Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2005 - 23:43:34 »

een st Patrick's Ierse Farthing (met dank figleaf) werd geimporteerd (1681) ver voor de onafhankelijkheid een eeuw later in New Jersey, de munt is ook daar gevonden.. Hoe vroeg begon dat eigenlijk daar ? En zijn er stempels ?

Ligt er een beetje aan wat je bedoelt met "dat". De eerste uitgevoerde tokens zijn volgens mij de "hog money" stukken van een shilling en 6 pence van 1616 (geen jaartal op de munt). Vz: driemaster Kz varken (hog) en daar boven waarde VI of XII in een cirkel, legende: .SOMMER ISLANDS. De Sommer Islands zijn vernoemd naar Sir George Sommer, leider van een groep kolonisten die onderweg naar Virginia gestrand waren en zich in leven konden houden met de nakomelingen van een lading varkens onsnapt uit het gestrande schip van Juan de Bermudez in 1532 (vandaar de huidige naam van de eilanden: Bermuda). Uit deze details blijkt echter dat het hier niet gaat om gedumpte mislukte munten, maar om speciaal voor de kolonie geslagen stukken.

De Mark Newbies waren waarschijnlijk trend setters voor gedumpte munten, maar er waren andere. Heel bekend is William Wood's productie van lichte halfpennies en farthings 1722-1724 die in de Amerikaanse koloniën terecht kwamen na de kritiek van Dean Swift. Engelse Wellington tokens die in Canada terecht kwamen zijn een ander voorbeeld en zo is er zelfs een voorbeeld uit Brits Guiana uit 1838 toen daar nog werd gerekend in stivers en guilders...

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 24 Februari 2005 - 00:02:30 »

Ik vond in het (foutief gespelde, zie onder) Sommer Islands "Hogge Money" 1615-1616 over.. een soort geplateerd kopergeld, "om te voorkomen dat het van het eiland zou verdwijnen" !

Daar staat in het hoofdstuk Introduction, onder andere :

"By 1615 a colony was founded on the islands. However, having no available currency, the colonists resorted to using tobacco as legal tender, as had been done in Virginia. Then on June 20, 1615, in order to encourage commerce, James I granted the plantation permission to produce coinage. The governor of the islands, Richard Tucker, arranged for an English mint to produce the coinage. To keep the coins from being exported out of the islands they were intentionally made in a crude fashion from a low-grade, brassy copper. Their appearance was enhanced by a thin wash of silver, which unfortunately did not hold up well in the salty Bermuda environment."

Enne.. plaatjes zijn natuurlijk weer copyright (nagekeken, er staat een expliciet statement..)
hee overigens.. geldt copyright op internet wel wanneer je de plaatjes direkt op je site zet, dus niet copieert maar direkt inbedt?

Overigens, op die munt daar staat: SOMMER ILANDS. Dus.. zonder de S. Als je dat intikt in Google, vind je noeste handarbeid (d.w.z. oude teksten op Internet!!) mbt de Bermuda's heb ik daarmee interessant materiaal gevonden in

Personal Narratives from the Virtual Jamestown Project - First ahand accounts of Virginia, 1575-1705

« Laatste verandering: 24 Februari 2005 - 00:51:24 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Februari 2005 - 15:32:05 »

Link kan niet tegen copyright zijn. Knippen en plakken wel. Beslissen over inbedden laat ik liever aan een jurist over. Wie weet er meer over?

Peter

GHB
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 27 December 2006 - 23:56:03 »

Hoi allen,

Ik ben even wat gevonden munten aan het nazoeken en zie dat ik zo'n muntje ,het zgn  hogge money van 6 pence, bezit.
Ik heb ondertussen wat gezocht op het internet en als ik het goed begrijp zijn er verschillende varianten van.

Is dit iets bijzonders?

weet niet hoe ik een foto kan uploaden...maar ga eraan werken.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 28 December 2006 - 22:38:21 »

Ha @GHB,

Het zijn zeldzame muntjes, klik de linkjes (bronnen) die hierboven zijn genoemd.

Een foto uploaden is niet ingewikkeld, klik + Extra opties links onder als je een bijdrage schrijft. Dan zie je de knoppen daarvoor verschijnen. Dus "Bladeren" om een file te kiezen en "Verzenden"

Deze thread is ooit afgesplitst van

http://www.muntstukken.be/forum/index.php/topic,12404.msg72238.html#msg72238

Er was een gedachtensprong (door ondergetekende) van het Engelse eiland Jersey en het Amerikaanse New Jersey. Hoe dat nu precies zat..

Gelukkig nieuwjaar straks, veel succes met bijdragen..

Wink
GHB
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 30 December 2006 - 18:47:10 »

>>  Hogge money van 6 pence  <<

@ goodies     Ik had de linkjes nieteens opgemerkt  Embarrassed

Het valt mij op dat op mijn muntje de afbeeldingen iets afwijken van de munt waar het linkje naar verwijst.

Zijn er meerdere series of misschien gewoon namaak in omloop gebracht?

Mijn muntje is +/- ø 21,5 mm  weeg 4 gram op een keukenweegschaal en is blijft aan een magneet hangen als ik hen daartegen houdt.

Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 24 Januari 2007 - 02:08:08 »

"To keep the coins from being exported out of the islands they were intentionally made in a crude fashion from a low-grade, brassy copper. Their appearance was enhanced by a thin wash of silver, which unfortunately did not hold up well in the salty Bermuda environment."

"brassy copper" is zeker niet ferro. Het had een witmetalen glans, maar die kwam door een wash-operatie. Ik vrees dat jouw versie een moderne is. Uiteraard zijn Amerikanen zeerrrr geinteresseerd in dit thema en het muntbeeld.

Bovenstaande tekst kwam uit deze on-line bron:

Lees http://www.coins.nd.edu/ColCoin/ColCoinIntros/SommerIsland.intro.html

Smiley
Lx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: