Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 07:42:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Oostenrijk - Salzburg - KM249 - 3 Kreuzer - 1691  (gelezen 619 keer)
Kreuzer
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 22 Februari 2005 - 12:02:28 »

Hoi, hier heb ik nog een andere, deze keer met de scanner geprobeerd (blijft er jerky uitzien... maar kom).

Salisb. Salzburg ?  ben ik een paar keer op het web tegengekomen.  De rest spreekt niet echt voor zich, zeker zonder cataloog of zo  Undecided
Materiaal lijkt me het zelfde als bij die Breslauer 6 kreuzer van een paar onderwerpen terug.
Iedereen die me op weg kan helpen, hartelijk bedankt  Smiley   Hierna post ik nog 1 vraag, 'k hoop dat ik jullie hier niet overlaad. Embarrassed
« Laatste verandering: 22 Februari 2005 - 21:49:25 door Figleaf » Gelogd
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Februari 2005 - 15:56:58 »

Je hebt gelijk dat het een Salzburger 3 kreuzer-munt is: IO.ERNEST. D.G. ARCHIEP.SALISB., betekent zoveel als Johann Ernst, bij de Gratie Gods aartsbisschop van Salzburg. Hij was aartsbisschop van 1687 tot 1709.
Aan de andere zijde staat Sint Rudbertus afgebeeld, de eerste bisschop van Salzburg.

Aangezien ik zelf geen catalogus van 17de eeuwse munten heb, kan ik over de munt zelf geen verdere inlichtingen geven, maar ik vermoed dat Figleaf hier met alle plezier de honneurs weer zal willen waarnemen. Wink

groeten
bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Kreuzer
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 22 Februari 2005 - 19:19:07 »

Smiley
Alvast bedankt Bart, nu weet ik al heel wat meer over deze munt.  Enkel spijtig dat er zo'n gaat door zit.  Ziet er veel minder fraai uit zo :-/
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #3 Gepost op: 22 Februari 2005 - 21:48:08 »

Kan er niet zoveel aan toevoegen, Bart. Dit is KM249. Voor Johann Ernst zie:

http://www2.salzburg.info/sehenswertes_284.htm

en voor Sint Robert zie:

http://www.newadvent.org/cathen/13229a.htm

Dan weet je meteen dat het voorwerp in de bisschoppelijke hand een zoutvaatje is (SALZburg, zoutmijnen)

Natuurlijk jammer van het gaatje, maar...

Zo'n muntje met twee bisschoppen, waarvan eentje een heilige moet wel allemaal goede krachten hebben. [speculatie] Dit muntje is misschien gedragen als amulet. Het moest de drager misschien herinneren aan de kwaliteiten van eenvoud en eerlijkheid die aan de heilige worden toegeschreven [/speculatie] Even doorfantaseren en dat gaatje is alleen maar extra charme. Smiley

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Kreuzer
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Februari 2005 - 22:08:37 »

Hoi Figleaf,

Dat zoutvat was me nog niet opgevallen.  Het detail is wel goed genoeg om het prima te herkennen.

En dat gaatje... wel, ik heb het eens goed bekeken onder een vergrootglas, en heb vastgesteld dat de bovenzijde van de binnekant van dat gaatje met uiterst minieme krasjes is vergeven (echt wel bijna microscopisch klein)  De onderkant heeft dit niet.  Dat doet me inderdaad meer denken aan iets wat als hangertje of amulet gedragen is  Smiley

Ach ja, maar misschien beeld ik het me maar ook in, en zit ik hier inderdaad te veel door te fantaseren. 
Toch bedankt!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: