Ik ben het met Goodies eens er moet "contemporain" in de titel bij komen te staan.
Senior had het gemotiveerde voorstel om imitatie met een kleine i te schrijven, beter leesbaar en correcter!Want ik vind niet dat er VERVALSINGEN / Paduaners in moeten,maar misschien iemand anders wel?
Ik denk dat de (geschoolde) inzenders hun barbaar, prima kunnen plaatsen.
Liefst onder een titel Samenvatting type indeling Barbaren
aangepastType 0 (voor 27 BC) voor Augustus dus voor
Type I of 1 (voor 200 AD, tot en met Commodus)
Type II of 2 (tussen 200 AD en 293 AD, van Severus tot Diocletianus)
Type III of 3 (tussen 293AD en 365 AD, van Diocletianus tm de Constantini.)
Type IV of 4 (na 365 AD,na de Constantini)
Hier het probleem van de radii, deze komen nl in verschillende tijdspannen voor:
A- voor de munthervormingen van Diocletianus (doorsnede tot 15 mm). Dus Type 2
B- in het midden van de vierde eeuw die horen. Dus Type 3 (> 15 mm tot 4 mm).
Het formaat van de “barbaarse” imitaties houden gelijke tred met de officiële munten, wat mogelijk tot datering kan leiden.
Sommige van deze munten zijn aangemunt met stempels die door kwalitatief goede sculptores (stempelsnijders) zijn gesneden, signatores (lettersnijders) waren niet voor handen, vandaar dat de omschriften van deze munten vaak onleesbaar of verbasterd waren.
De deze volgens mij te geplaatst worden rond het midden van de 4e eeuw.
Hier gaat het dan om de zogenaamde “minimi“ (doorsnede ca . 8 mm) Type Mi en de zogenaamde “minisimi” (doorsnede ca . 4 mm) / Type Ms geslagen. Deze zijn vaak zeer slecht van kwaliteit en uiterst klein. Zelden staan er aanduidingen van letters op. Omdat er zo weinig materiaal is vooral bij de minisimi is de voorstelling vaak moeilijk te zien.
F = te lichte stukken (dus werkelijk met de bedoeling te bedriegen),
Hierbij: Fp Private
Fso Semi-official
Fld Limes denarii
De laatste 3 kunnen weg met dit voorstel
Voorstel 1: laten staan bij Romeinse munten= fourré denarii (dat zijn in feite ook vervalsingen, doch slecht te zien indien perfect uitgevoerd en door de tand des tijds niet aangetast),
Voorstel 2: laten staan bij Romeinse munten= limes denarii,
(B= door analfabeten in de provinciën vervalste stukken (dus wat Aurelianus (ik) als "barbaren") beschouw)
R= radius
D=diadeem
l= links
r=rechts
Dit verandert overigens wel alle type 2 munten tot nu toe in type 2R munten.
We kunnen zeggen als er niets is vermeld, dan R. Dat scheelt tikwerk
In de tekst een scan en informatie over diameter, massa en zomogelijk een vindplaats / vondst gebied, dan kunnen we een soort catalogus opbouwen?

mvg A