Oef, PB. Hartekreet. Heb geaarzeld of ik zou reageren, maar na Senior's positieve bijdrage doe ik het toch maar.
1. Rubrieken
Naar mijn mening (ik gebruik dit soort termen vaak en bedoel daar mee dat ik van niemand eis dat ze het met me eens zijn, relativeren is gewedig; kan ik iedereen aanraden) is dit forum de moeite waard om te overleven in de harde wereld van het net, waar iedereen met een beetje geld, een hoop geduld en veel kennis van programmeren een forum kan opzetten. Het is namelijk a) niet commercieel en b) Nederlandstalig c) opgezet door een bevlogen administrateur en niet door een charlatan. Daarom voeg ik de daad bij het woord en zet ik me in voor dit forum.
Er is maar één enkele manier om het te overleven in die strijd: een heleboel trouwe klanten hebben. Zonder posters is dit forum een lege huls. Ik zeg met opzet klanten. De mensen die hier komen, zijn een waardevolle asset die je in de watten moet leggen, anders gaan ze weg. Gewoon commercieel hierover denken, lijkt mij.
De mensen die hier komen zijn aan het zoeken. Ze zoeken naar informatie of naar een plaats om te kunnen kletsen met gelijkgestemde zielen. Dat laatste is prima geregeld, muntcafé, persoonlijk bericht. Zoeken is wat anders. Je zoekt op twee manieren: als met een register van een boek, dus op steekwoord of als in een inhoudsopgave van een boek, dus op onderwerp. Zoeken op steekwoord is prima geregeld. Wat overblijft is zoeken op onderwerp.
Stel je in de plaats van de klant. Die komt met een vraag. Dat is meestal een munt die gedetermineerd moet worden. Zoeken op plaatje kan niet. Een post gaat wel. De klant moet zo snel mogelijk door hebben hoe en waar. Duidelijke titels van de rubrieken. Vandaar dat er nu wordt nagedacht over B/NL/Nieuwe tijd?Middeleeuwen. Heel goede zaak.
Als een klant komt met een voorstel tot uitbreiding van de rubrieken heeft dat een reden. De klant is ergens door gefrustreerd. Bijvoorbeeld omdat zijn geliefde tokens bij overige penningen worden gedumpt

of omdat de munten van Buiten Mongolië geen eigen rubriek hebben. Als je de klant op dat moment op z'n nummer gaat zetten zie je hem/haar nooit meer terug. Daar is noch de site, noch Rudy, noch de klant mee gediend. Ook een reactie in de geest van "daar hebben we al eens over gesproken" is een uitnodiging aan de klant om snel te vertrekken. Wat de klant wil horen is iets als: "er staat een discussie over een aparte rubriek voor Buiten Mongolië
hier", of "waarom vraag je dat?". Heel funest zijn uitspraken die eigendomsrechten impliceren als "alleen over mijn kouwe lijk". Beter is: "dat is misschien leuk voor jou, maar niet voor mij omdat..."
Ben het heel erg eens met Senior dat de sfeer hier goed is en ik heb al menige "flame war" uitgezeten op andere sites, doe dus hierbij weer een pleidooi voor tolerantie voor nieuwkomers en beginners.
2. Statistieken
Zijn een beroepsdeformatie van me. Ik ben professioneel belegger en econoom. De site bevat vele statistieken en daar kan je leuke dingen mee doen. Tot op het punt dat ik mij afvraag of die statistieken niet op de grens van de privacy bescherming zitten. Voor mijn dagelijks brood interpreteer ik veel statistieken. Vaak doe ik daarbij heroïsche veronderstellingen. Anders kan je nooit nuttige uitspraken doen. Wetenschappers krijgen waarschijnlijk koude rillingen van mijn veronderstellingen, maar ik heb flink wat ervaring met hoever je kan gaan. Ik heb een dikke huid. Als mijn conclusies je niet bevallen, val me rustig aan.
3 Rubrieken en statistieken
Senior maakt gewoon een goed punt. Romeinen zijn verreweg de grootste rubriek en alleen daardoor al onoverzichtelijk, zeker voor de nieuwe klant. Kan er niet iemand wat statistieken maken van wat een goede (ik bedoel hier mee goed voor de klant, niet historisch wetenschappelijk juist) afsplitsing zou zijn?
Peter