Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 07:07:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Poll
Vraag: Moet, als alles 'goed' loopt, een rubriek opgeplitst worden ?
Euro op landsnaam - 4 (80%)
Varianten op landsnaam - 0 (0%)
Misslagen op landsnaam - 0 (0%)
Euro tot van 1999 tot 2002 - 1 (20%)
Euro vanaf 2002 tot heden - 0 (0%)
Totaal aantal stemmen: 4

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voorstel tot splitsing van de eurorubriek. Je hoeft hier niet op te reageren  (gelezen 1325 keer)
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Gepost op: 13 Februari 2005 - 23:04:07 »

Hallo,

Wanneer er nieuwe leden op dit forum komen die actief willen zijn, volgen er meestal voorstellen tot wijziging van diverse rubrieken. Wanneer deze leden door omstandigheden of wat dan ook niet meer zo actief zijn en anderen hun plaats innemen,
volgen er meestal wéér voorstellen tot wijziging van diverse rubrieken. En als die anderen weer vertrekken enz.enz. (Net als weleens in een bedrijf gebeurt, alleen is dit geen bedrijf). Dat kan zo een hele tijd doorgaan totdat er op een goede dag een voorstel komt om de diverse rubrieken te wijzigen en die wijziging is.....  jullie raden het al, de rubrieken zoals ze totnutoe zijn en de cirkel weer rond is.

Waarom dingen veranderen die goed 'lopen'? Er zijn zóveel verschillende meningen....
Bijna zou ik denken dat degenen die weer eens de hele boel willen wijzigen niets anders te doen (willen) hebben. Mensen die dit forum gevonden hebben, bekijken als ze werkelijk zo serieus zijn als de 'wijzigers' heus wel in welke rubriek ze terecht kunnen. De anderen vinden hun weg in 'onbekende munten' of in ? ? ? of misschien in een rubriek waarin het niet thuishoort. De betreffende moderator zal, zoals totnutoe het geval was, de post verplaatsen. Het zal best wel eens gebeuren dat een munt drie rubrieken ziet voor hij in de goede staat, so what? Bij verfijning en uitsplitsing is de kans groter dat een munt minimaal drie rubrieken ziet voor hij juist geplaatst is.

Het volgende klinkt misschien heel flauw, is niet zo bedoeld maar ik wil er wél iets mee zeggen. Als ik elders op het forum lees dat, in elk geval 1 lid dat (ook) al gelijk wijzigingen voorstelde, niet weet wie Rudy Beirnaert (de beheerder van dit wonderschone forum) is, dan denk ik bij mezelf  'misschien is het wel aardig om een beetje hier en daar te lezen, eens in (veel) meer rubrieken te kijken', natuurlijk geldt dit voor alle wijzigingen-voorstellers.  En klik ook de Banner bovenaan het forum eens aan!  Dan is er misschien ineens veel minder behoefte om zoveel voorstellen te doen. Er zijn er m.i. de laatste tijd (te)veel gedaan met evenzoveel verschillen van mening. Daarbij komt nog dat de meeste mensen veranderingen als bijzonder onprettig ervaren (om in Figleaf's taal te spreken, vanuit het hart).
Ik geef slechts mijn mening waarbij ik, uit ervaring, weet dat die gemiddeld is. M.a.w. dat het merendeel van de leden hier net zo over denkt en het steeds weer voorstellen van wijzigingen (en vooral de meningsverschillen en het elkaar willen overtuigen van het gelijk wat soms niet erg elegant gedaan wordt) ervaart als 'waarom zo moeilijk doen?' en 'gehakketak'. Daarbij komt nog dat, zoals hier meerdere mensen hebben geschreven, er inderdaad leden zijn die niets met betreffende rubrieken te maken hebben die zich er ook nog eens mee gaan bemoeien. Die wellicht ook hun stem geven, waardoor het nóg ingewikkelder gaat worden. Moderators kunnen onderling in de 'moderatorhoek' toch wel uitmaken waar een bepaalde post naar toe moet ? Voor de 'alleslezers' (die er in tegenstelling tot enkele statistieken, door Figleaf gemaakt, wel degelijk zijn), maakt het geen verschil waar een post staat. Het/een antwoord op een vraag vertelt óók veel !

De poll die ik gestart heb is een poll van niets. Het gaat goed in de eurorubriek, die slechts 4 subrubrieken telt waarin best weleens een post in de verkeerde subrubriek terechtkomt - en die door de moderators weer netjes daar neergezet wordt waar hij hoort.
Jullie hoeven dus geen stem uit te brengen, ik wilde alleen mijn stem, op een andere wijze, laten horen.

Groeten,
PB
Ruud H
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Februari 2005 - 23:29:36 »

PB, je verdient een Sticky, bij deze.  Kiss

Gr. Ruud.  Wink
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Februari 2005 - 23:36:06 »

Als een bijna-alles-lezer denk ik dat de rubrieken aan 3 voorwaarden moeten voldoen:
1) ze moeten zo kort mogelijk zo duidelijk mogelijk omschreven worden;
2) ze moeten niet te groot worden;
3) ze moeten goed beheerd worden.

Over het algemeen zijn daar gelukkig geen problemen mee. Momenteel is er wat gesteggel over de gebieds/tijds afbakening van Nederland en België en de rubriek Romeinen is ruim 2 maal zo groot als welke andere rubriek dan ook. Maar voor de rest? Als ik naar de andere numismatische fora kijk waarop ik actief ben (toch een stuk of 7) dan heeft dìt forum naar mijn mening nog steeds de beste opzet en de beste moderatie. Cheesy

En laten we ook niet vergeten: door het af en toe ter discussie te stellen van bepaalde onderdelen houden we elkaar scherp. Omdat die zaken inderdaad ter discussie gesteld worden i.p.v. botweg veranderd zal de door PB beschreven cirkelbeweging niet zo snel plaatsvinden.

Wèl vind ik ook dat nieuwe actieve leden éérst moeten rondkijken voordat ze allerlei zaken willen veranderen m.b.t. het forum format. Dat voorkomt o.a. het 2 keer per maand voeren van exact dezelfde discussie. Éérst lezen, dàn schrijven!
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Februari 2005 - 00:18:48 »

Oef, PB. Hartekreet. Heb geaarzeld of ik zou reageren, maar na Senior's positieve bijdrage doe ik het toch maar.

1. Rubrieken
Naar mijn mening (ik gebruik dit soort termen vaak en bedoel daar mee dat ik van niemand eis dat ze het met me eens zijn, relativeren is gewedig; kan ik iedereen aanraden) is dit forum de moeite waard om te overleven in de harde wereld van het net, waar iedereen met een beetje geld, een hoop geduld en veel kennis van programmeren een forum kan opzetten. Het is namelijk a) niet commercieel en b) Nederlandstalig c) opgezet door een bevlogen administrateur en niet door een charlatan. Daarom voeg ik de daad bij het woord en zet ik me in voor dit forum.

Er is maar één enkele manier om het te overleven in die strijd: een heleboel trouwe klanten hebben. Zonder posters is dit forum een lege huls. Ik zeg met opzet klanten. De mensen die hier komen, zijn een waardevolle asset die je in de watten moet leggen, anders gaan ze weg. Gewoon commercieel hierover denken, lijkt mij.

De mensen die hier komen zijn aan het zoeken. Ze zoeken naar informatie of naar een plaats om te kunnen kletsen met gelijkgestemde zielen. Dat laatste is prima geregeld, muntcafé, persoonlijk bericht. Zoeken is wat anders. Je zoekt op twee manieren: als met een register van een boek, dus op steekwoord of als in een inhoudsopgave van een boek, dus op onderwerp. Zoeken op steekwoord is prima geregeld. Wat overblijft is zoeken op onderwerp.

Stel je in de plaats van de klant. Die komt met een vraag. Dat is meestal een munt die gedetermineerd moet worden. Zoeken op plaatje kan niet. Een post gaat wel. De klant moet zo snel mogelijk door hebben hoe en waar. Duidelijke titels van de rubrieken. Vandaar dat er nu wordt nagedacht over B/NL/Nieuwe tijd?Middeleeuwen. Heel goede zaak.

Als een klant komt met een voorstel tot uitbreiding van de rubrieken heeft dat een reden. De klant is ergens door gefrustreerd. Bijvoorbeeld omdat zijn geliefde tokens bij overige penningen worden gedumpt  Sad of omdat de munten van Buiten Mongolië geen eigen rubriek hebben. Als je de klant op dat moment op z'n nummer gaat zetten zie je hem/haar nooit meer terug. Daar is noch de site, noch Rudy, noch de klant mee gediend. Ook een reactie in de geest van "daar hebben we al eens over gesproken" is een uitnodiging aan de klant om snel te vertrekken. Wat de klant wil horen is iets als: "er staat een discussie over een aparte rubriek voor Buiten Mongolië hier", of "waarom vraag je dat?". Heel funest zijn uitspraken die eigendomsrechten impliceren als "alleen over mijn kouwe lijk". Beter is: "dat is misschien leuk voor jou, maar niet voor mij omdat..."

Ben het heel erg eens met Senior dat de sfeer hier goed is en ik heb al menige "flame war" uitgezeten op andere sites, doe dus hierbij weer een pleidooi voor tolerantie voor nieuwkomers en beginners.

2. Statistieken
Zijn een beroepsdeformatie van me. Ik ben professioneel belegger en econoom. De site bevat vele statistieken en daar kan je leuke dingen mee doen. Tot op het punt dat ik mij afvraag of die statistieken niet op de grens van de privacy bescherming zitten. Voor mijn dagelijks brood interpreteer ik veel statistieken. Vaak doe ik daarbij heroïsche veronderstellingen. Anders kan je nooit nuttige uitspraken doen. Wetenschappers krijgen waarschijnlijk koude rillingen van mijn veronderstellingen, maar ik heb flink wat ervaring met hoever je kan gaan. Ik heb een dikke huid. Als mijn conclusies je niet bevallen, val me rustig aan.

3 Rubrieken en statistieken
Senior maakt gewoon een goed punt. Romeinen zijn verreweg de grootste rubriek en alleen daardoor al onoverzichtelijk, zeker voor de nieuwe klant. Kan er niet iemand wat statistieken maken van wat een goede (ik bedoel hier mee goed voor de klant, niet historisch wetenschappelijk juist) afsplitsing zou zijn?

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: