Een kopie wordt gemaakt naar een origineel
Zijn er twee versies vermeld daar (biga en quadriga) of alleen "quadriga" ? Want die met biga die ik liet zien is volgens mij echt.
In dit geval moeten er eigenlijk wel twee versies zijn want deze ziet er uit als een origineel..
zou dat gat wel eens een geldwisselaarsteken kunnen zijn
Dit is een
getrouwe imitatie van iets, geen toeristenmuntje. Ik had er overheen gelezen, maar digger zei al: "Deze replica is gemaakt door Warren's coins
naar voorbeeld van munten in het British Museum.". Dat betekent dat je misschien bij Warren's catalogi of The British Museum moet uitzoeken welke voorbeeldmunt er precies gebruikt is. Misschien staat er wel een foto van on-line.. Is dat exemplaar misschien zelfs een unicum, in elk geval met dit stempel (of geldwisselaarsteken) en niet noodzakelijk vermeld in een catalogus.
mens met stierekop
Op de plaatjes in elk geval wel, ben eens gaan zoeken maar ik zie ook op de
originele afbeelding zoiets als

Bron:
Theseus en de Minotaurusdoor Bram Govaerts en Hans Van Nieuwenhuyse
als groepswerk voor de les Latijn.Goede les inderdaad, mijn conclusie was te snel, op de munt staat dus
niet de Minotaurus.. misschien is deze pipo met stierenlijf en bebaarde mensenkop een (bescherm)god van de stad Gela, waar het origineel geslagen is ? wie had er een tempel in de stad Gela ? Ik vond over deze stad alleen..
7e eeuw vChr: gesticht door Doriers uit Rhodos en Kreta.
6e eeuw: regeerde de beruchte tiran Phalaris. Onder de tiran Theron maakt de stad een grote bloei door.
6e/5e eeuw (
deze munt): na de dood van Theron werd het een democratisch bestuurde stad. Na Syracuse was het de belangrijkste stad van Sicilië.
begin 4e eeuw: de stad door de Carthagers verwoest, weer opgebouwd onder Timoleon.
261 v. Chr. de stad valt in handen van de Romeinse Republiek.