Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 06:55:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Poll
Vraag: Waar zouden de rubrieken België en Nederland moeten beginnen?  (Poll gesloten: 14 Maart 2005 - 09:54:55 )
476 (huidige situatie) - 6 (23.1%)
1500 - 6 (23.1%)
1789 - 3 (11.5%)
verschillend voor beide landen - 6 (23.1%)
maakt mij niet uit - 3 (11.5%)
1000 - 2 (7.7%)
Totaal aantal stemmen: 22

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: België en Nederland  (gelezen 5594 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #30 Gepost op: 13 Februari 2005 - 21:46:52 »

@ Senior,
De meest logische grens lijkt mij de grens zoals die bestond in de verreweg langste geschiedenisperiode toen er een Republiek in het noorden was en de Spaanse/Oostenrijkse Nederlanden in het zuiden.
Eerder geslagen munten worden dan steeds getoetst aan deze grens om te bepalen of ze tot noord of zuid moeten worden gerekend.
Enkele voorbeelden:
In 's-Hertogenbosch, Maastricht, Roermond, enz. geslagen munten zijn altijd Zuidelijke Nederlanden. Want deze steden kwamen pas in 1814 toe aan het huidige Nederland.
In Dordrecht geslagen munten zijn munten van de Noordelijke Nederlanden. Zelfs wanneer soortgelijke munten eveneens werden geslagen in Brabant, Vlaanderen, enz. Want Dordrecht heeft vanaf het begin deel uitgemaakt van de Republiek.
Ten tijde van de opstand in 1492 werd er gemunt in Sluis (Zeeuws Vlaanderen). Tóch geen Zeeuwse munt, want de munten werden geslagen door de Vlaamse opstandelingen. Zuid, dus.

Maar ik geef mijn mening graag op voor een andere mits die beter is gefundeerd dan de mijne.
Rob Kooy 
« Laatste verandering: 13 Februari 2005 - 21:48:43 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
stapper
Senior lid

« Antwoord #31 Gepost op: 14 Februari 2005 - 01:09:25 »

In 's-Hertogenbosch, Maastricht, Roermond, enz. geslagen munten zijn altijd Zuidelijke Nederlanden. Want deze steden kwamen pas in 1814 toe aan het huidige Nederland.

Foei Rob, nog nooit van de vrede van Westfalen en de generaliteitslanden gehoord ? 's Hertogenbosch en Maastricht zijn al sinds 1648 bij het noorden (op de enkele jaren van de infame Franse bezetting na  Grin ). Roermand sinds 17?? - Spaanse succesie oorlog , Oostenrijkse ?

Ik verzamel dus ik besta Huh
Goodies
full lid

-

« Antwoord #32 Gepost op: 14 Februari 2005 - 20:12:35 »

(deze tekst is verplaatst naar een Moderator-thema elders op dit forum, red Lx Goodies 16-02-05)
« Laatste verandering: 16 Februari 2005 - 11:03:53 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #33 Gepost op: 14 Februari 2005 - 22:00:01 »

Mijn kennis van de software waarmee de site is opgezet schiet hier ook tekort. Wat ik er van overhoudt is dat Goodies hulp aan Rudy aanbiedt en creatief aan het denken is. Daar kunnen we nooit slechter van worden, maar het is misschien beter als de beide heren onder elkaar bekijken wat ze willen realiseren?

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #34 Gepost op: 14 Februari 2005 - 22:05:09 »

Nou,  Tongue ik denk niet dat BR daarbij hulp nodig heeft: een eerste opziet van een categorie "Determinatie" of "Gedetermineerde munten" zou heel goed door Beirnaert Rudy zelf opgezet kunnen worden, daar is hij deskundig genoeg voor.  Wink Vervolgens krijgt iemand het moderatorschap over de gehele categorie. En vervolgens is het: muntjes verzamelen, schatzoeken in oudere threads en kijken wat je bij elkaar kunt zetten... Munten verzamelen..  Grin
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #35 Gepost op: 14 Februari 2005 - 22:06:52 »

@ Goodies:

Een aantal van de door jou genoemde mogelijke forumfuncties is niet alleen bekend bij de moderatoren, maar ook bij de vele actieve leden die hier wat langer meelopen. I.v.m. enkele problemen die er in het verleden zijn geweest, zijn een paar van die functies nu niet in gebruik.

Voor wat betreft de archieffunctie, laten we niet vergeten dat alle forumruimte ook betaald moet worden...

Persoonlijk denk ik overigens dat een archieffunctie wel handig kan zijn, maar zeker niet noodzakelijk is. Het bewaren van algemene conclusies, observaties en aanwijzingen is absoluut nuttig, maar het archiveren van de determinaties van specifieke munten heeft m.i. slechts een beperkte waarde. Zijn daar immers niet reeds catalogi (óók online!) voor beschikbaar? Laten we niet vergeten dat dit in de eerste plaats een forum is (een discussieplatform)!
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #36 Gepost op: 14 Februari 2005 - 22:50:24 »

Senior, bedankt voor Uw reactie. Ik heb wel begrip voor problemen uit het verleden, maar de functionaliteit van de
beheerders-pagina's kan nu door mij zonder kosten worden "doorgefloten", om te bepalen of deze problemen
uit het verleden in de huidige versie nog bestaan. Dat is een van de voordelen van een leeg test-forum..   Wink

U schreef verder..

Citaat
(mbt archief-functie) ...maar zeker niet noodzakelijk is. Het bewaren van algemene conclusies, observaties en aanwijzingen is absoluut nuttig, maar het archiveren van de determinaties van specifieke munten heeft m.i. slechts een beperkte waarde.

Undecided Dat ben ik niet met U eens. Er is gediscussieerd over de munt, daarna is er een conclusie getrokken. Welnu: dank zij de systematiek van catalogi en aanverwante web-sites zoals WildWinds, zijn er op het internet bronnen beschikbaar voor Romeinse munten. Dit forum zou, met name op het gebied van Keltische en Middeleeuwse munten, een welkome referentie en bron van kennis voor "Externe lezers" kunnen worden. Deze lezers komen dan via Google, of van andere muntenfora, het zijn vaak "spook" leden omdat ze plaatjes willen zien...  Er komt ook geen inhoud bij: in mijn voorstel worden bestaande threads die dus klaar zijn, verplaatst. Dat kost geen extra forum-ruimte. Het bestaande forum-verleden wordt alleen overzichtelijker en toegankelijker. En als de bezoekers-aantallen uit de hand lopen.. dan schoont BR de ledenlijst toch op, en/of biedt ze een abonnementje aan, om onze waardevolle en deskundige berichten te kunnen inzien ?  Smiley

« Laatste verandering: 14 Februari 2005 - 22:54:35 door Goodies » Gelogd
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #37 Gepost op: 15 Februari 2005 - 23:39:52 »

@ Goodies:

De problemen die we in het verleden hebben gehad waren een combinatie van personele taakopvattingen en technische functies. Door te functies aan te passen zijn de taakopvattingen geen probleem meer. Omdat ik geen oude wonden wil openrijten wil ik hier liever niet dieper op ingaan, maar je mag aannemen dat het veranderen van de bevoegdheden van de diverse moderatoren voorlopig niet aan de orde is.

Voor wat betreft de archieffunctie, ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je een archief kunt bijhouden zonder dat dat extra ruimte vraagt. Maar goed, ik denk dat je sowieso, vóórdat je verder dingen gaat uitwerken, het beste eerst contact kunt opnemen met Beirnaert Rudy. Hij is de grote baas hier, en alleen hij beslist of een dergelijke extra taak van het forum (naast vragen beantwoorden en algemene informatie verschaffen) wenselijk en mogelijk is.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #38 Gepost op: 16 Februari 2005 - 00:20:03 »

Foei Rob, nog nooit van de vrede van Westfalen en de generaliteitslanden gehoord ? 's Hertogenbosch en Maastricht zijn al sinds 1648 bij het noorden (op de enkele jaren van de infame Franse bezetting na  Grin ). Roermand sinds 17?? - Spaanse succesie oorlog , Oostenrijkse ?

Even terugkomend op de reactie van stapper (Deze thread gaat immers over België en Nederland?):
De door jou aangevoerde verfijningen van mijn globale opmerking zijn weliswaar historisch juist, maar numismatisch niet echt relevant.
Ongeacht of men het begin van de Republiek legt bij de Unie van Utrecht (1579) of bij de Acte van Verlatinghe (1581), alle nadien in 's-Hertogenbosch en Maastricht geslagen munten zijn geslagen op naam van de Spaanse heersers van de Zuidelijke Nederlanden.
Hetzelfde geldt voor de munten van Roermond, op één kleine uitzondering na.
Blijven de munten van Gronsveld, Stevensweert en Thorn. Hun muntslag is eveneens al beëindigd (of wordt beëindigd) zodra deze plaatsen in handen van de Republiek vallen.

Een klein stukje geschiedenis:
's-Hertogenbosch wordt in 1629 veroverd en behoort vanaf dan tot de Generaliteitslanden. Maar de muntslag in 's-Hertogenbosch is al in 1624 tot een einde gekomen.
In 1632 trekt Frederik Hendrik langs de Maas naar het zuiden en verovert daarbij o.a. Stevensweert, Roermond en Maastricht. 1632 is ook het jaar waarin de muntslag van Stevensweert en Maastricht tot een einde komt.
In 1637 wordt Roermond heroverd voor de Zuidelijke Nederlanden en daar slaat men tot 1682 munten op naam van de Spaanse heersers van de Zuidelijke Nederlanden.
In 1713, bij de Vrede van Utrecht komt Opper-Gelre definitief aan de Republiek. Aan de muntslag in dat gebied (o.a. Roermond en Gronsveld) is voordien al een einde gekomen.
In deze regio zijn dus nooit munten geslagen door of namens de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden.
Deze gebieden dus indelen bij de Zuidelijke Nederlanden is dus niet meer dan logisch.
Er is slechts één muntje geslagen met instemming van de Republiek: Toen Roermond tussen 1632 en 1637 kortstondig in handen van de Republiek was werden daar duiten geslagen op naam van de Stad.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
stapper
Senior lid

« Antwoord #39 Gepost op: 16 Februari 2005 - 09:31:54 »

@ Robkooy,

Neem mijn opmerking niet verkeerd, het was niet kwetsend bedoeld.

Bedankt voor je uitleg. Ik ben weer wat wijzer geworden. Mijn eerste reaktie was mijn posting te verwijderen maar dan wordt jouw uitleg weer irrelevant en die is naar mijn bescheiden mening zeer interressant.

Eventueel overplaatsen naar Nederland of België voor 1830 ? Dan kan mijn reaktie hierboven weg en wodt deze tread iets minder lang  Smiley

Ik verzamel dus ik besta Huh
Goodies
full lid

-

« Antwoord #40 Gepost op: 16 Februari 2005 - 10:50:31 »

Ik zal mijn bijdrage mbt categorie-indeling wel verplaatsen. Heeft alleen zijdelings te maken met het thema en scheelt een hoop ruimte hier.
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  

Ga naar: