Hee Rob,

Nogmaals, je hebt gelijk.. ik ben nog niet zo lang lid van dit forum. Met mijn mededeling "ik wil niets veranderen" doelde ik uitsluitend op de opbouw van dit forum. Daarover beslissen de beheerders. Maarre.. inderdaad : die thread van dat Luikse (is dat zeker??) deniertje hoort m.i. thuis in de rubriek "Middeleeuwen". Dat is de enige verandering die ik voorstel ! Ik zie overigens nog een praktisch probleem, wanneer we consequent de middeleeuwen als een "uitschuif-rubriek" zouden beschouwen. In dat geval komen namelijk de vrij algemene Long-Cross pennies van Henry III en Edward I, alsmede de deniers van de Duitse steden Keulen en Aken in "Buitenland" terecht, waar ze dwars door de modernere buitenlanders in komen te staan. Voor zover ik de Nederlandse verzamelaars van oude munten ken, zijn zowel die Long-Crossjes als de steden Aken en Keulen (zeer) welkom in de verzameling. Ook historisch bestaat er een sterke verbinding tussen veel Nederlandse steden en de Duitse (keizer) steden. Een voorbeeld is.. Nijmegen.

De
eenheid van het zgn Heilige Roomse Rijk, daarna het Rooms-Duitse keizerrijk totaan Karel V (1540) is m.i. een duidelijk historisch argument voor een aparte categorie Middeleeuwen, los van de geografie dus. En zoveel is er nu ook weer niet aan de hand: wanneer we de middeleeuwen bijvoorbeeld tot 1300 zouden laten lopen, dan komen de Graven van Vlaanderen Lodewijk van Nevers en Lodewijk van Male netjes terecht in "Belgie voor 1830". Ook daar hoeft dan niets te veranderen aan de de bestaande threads.