Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 06:41:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Mooi barbaartje type 2 / radius ae4 tetricus?  (gelezen 1635 keer)
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 08 Februari 2005 - 15:40:07 »

Dit muntje, 12 mm en 1.7 gram vind ik een van mijn mooiste barbaartjes.
Vooral omdat het zo een typisch barbaars stukje is. Ik maaktde de scan wat lichter, want in feite heeft de munt een zeer donkergroene patina.
Ik draaide de voorkant van de munt ook een kwartslag; indien je de stralenkroon rechter zet, dan zit het gezicht er helemaal onder, en dan zie je het op t'eerste zicht niet zo.
Gezicht : zeer ruw primitief uitgesneden, zonder veel details. De neus is veel te groot en vierkant, soort boksersneus. De rest van het gezicht allemaal zonder veel detail of uitsnijdingen, een "basic" gezicht dus.
Stralenkroon is deze keer niet een soort "pinnekenskrans" die als versiering op het hoofd van de keizer staat, maar een groot geheel. Het lijkt meer op een mijnwerkershelm.
Dan nog enkele letters uit een voor ons onverstaanbaar alfabet, en het geheel is rond om een typisch barbaarke te geven.
De achterkant : gezien de weinig afgesleten staat van de voorkant, en een munt meestal gelijk afslijt, meen ik dat, ondanks de mindere staat van bewaring als de voorkant, er hier niet teveel op stond. ik meen er en rechtstaand figuurtje, nogal uitgerekt en met een veel te grote rechterarm in te herkennen. Misschien geinspireerd op de "Fel temp reparatio" figuur die een gevallen ruiter doorspiest. Maar het kan natuurlijk ook iets helemaal anders zijn.
« Laatste verandering: 18 Februari 2005 - 19:28:21 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Februari 2005 - 19:20:40 »

Oooooh wat een mooi barbaartje,  Tongue  Tongue  Tongue grooooootere foto graaag  Roll Eyes  Roll Eyes  !!
gantois321
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Februari 2005 - 20:49:00 »

ja hoor !
Hier een groter scan, heb de scan ook bijna niet lichter gemaakt.
De achterkant heb ik beter gedraaid zodat de, naar mijns inziens, figuur op de achterkant beter zichtbaar is. lijkt wel iemand met een soort kapmantel, hoewel, er zijn niet veel deatails aan de figuur
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Februari 2005 - 21:23:09 »

Mogelijkheid 1: Ik zie op de eerste kant (m.i. de keerzijde) Sol met een swastika (naar links) en de portretzijde is me niet duidelijk.

Mogelijkheid 2: de voorzijde is een portret met stralenkroon op de plaats waar ik de haakjes van de swastika zie ( Huh ).

Ben jaloers hoor.. prachtig ding..  Wink

Overigens, rondzoekend op internet vond ik nog een paar interessante websites met radiates en aanverwanten. Deze links zijn elders op dit forum neergezet.
« Laatste verandering: 08 Februari 2005 - 21:25:55 door Goodies » Gelogd
gantois321
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Februari 2005 - 19:09:22 »

Hallo Goodies,

Scan 1 is duidelijk de voorzijde en toont een hoofd met stralenkroon, weliswaar zeer primitief en naief voorgesteld, maar dat maakt het juist leuk.
Maar wat is een swastika eigenlijk?
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Februari 2005 - 21:25:21 »

"The swastika was a very early decorative device used in India and was also found in ancient Greece and on many altars in Rome. In Scandinavia the swastika was used to represent the hammer of the Norse god Thor and in this capacity it was depicted on carved stone crosses. In the Isle of Man it is found on several Norse crosses such as one at Onchan which dates from around the 10th century A.D"

Bron: Isle of Man

Er zijn twee soorten vierzijdige "haken-kruizen": linksdraaiende en rechtsdraaiende. De linkse komen vooral in India voor, op munten uit Hindu Kush en op Romeinse barbaartjes (zeldzaam). Het rechtsdraaiend hakenkruis komt in Europa voor op barbaarse imitaties van Romeinse munten en.. op Kelten ! Triest genoeg is het symbool tegenwoordig een verkoop-argument, waardoor handelaren en vinders door selectief schoonmaken resp. door inkrassen een swastika aanbrengen op de munt. Overigens bestaat ook het driezijdige motief, dat voorkomt op Keltische Staters en op modernere Engels munten van het eiland Man. Van dezelfde prachtige website:

"The Latin motto, "Quocunque Jeceris Stabit", meaning "Whichever way you throw, it will stand", is a later addition to the Manx Three Legs and the earliest use of the motto appears to be on Manx coinage of 1668. The Three Legs device appears on the Manx national flag, armoured in gold and silver and with spurs on the heels, on a red field.

gantois321
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Februari 2005 - 21:47:07 »

Dankuwel voor de uiteenzetting Goodies !

Maar nu kan ik wel met zekerheid zeggen dat het dus niet om een swastika gaat maar om een stralenkroon, eigenlijk een soort helm hier, met 3 pinnen.
Boven, en ook gedeeltelijk tussen de pinnen staan tekentjes gegraveerd, die letters moeten voorstellen, maar die, zoals het op een authentiek barbaartje zo frappant kan zijn, eigenlijk nergens op lijken, zelfs niet op bestaande letters uit ons alfabet.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Februari 2005 - 22:28:59 »

Ik zie de voorkant nu ook duidelijker.  Cool De kop is vrij dik, de (ronde!?) neus zit helemaal aan de rechterkant, de kin en neus steken naar voren en er is een baardje te zien (?) Op de keerzijde de een lopende figuur met zeer lange armen, mogelijk een attribuut in de rechterhand naar voren stekend. Ik zie een omgekeerd-driehoekig hoofd. Sol op keerzijde wellicht? lievelingsthema barbaartjes.. zie Tetricus elders..
gantois321
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Februari 2005 - 10:47:19 »

Dat heb je perfect gezien Goodies

Het ruw gegraveerde lijntje dat begint naast het ruwe "oor" en dus het baardje moet voorstellen. Dit is echter beter te zien op de 1° lichtere scan. Wat betreft de achterkant, ja daar zullen we het raden naar blijven hebben wat dit eigenlijk heeft moeten voorstellen.

Ik had nog een suggestie voor de moderator, Aurelianus : kunnen we geen aparte rubriek barbaartjes en imitaties oprichten? Het blijkt dat toch heel wat leden hierin geinteresseerd zijn of raken, en dan vinden we alles wat over dit type munten op dit forum geplaatst wordt veel makkelijker terug.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Februari 2005 - 12:34:20 »

mmmhh  Undecided ik ben ook (zeer) geinteresseerd in "barbaarse" munten, maar ik weet niet of het nodig is om er een aparte rubriek voor te starten. Meestal gaat het om soldatenkeizers en laat-romeins (toch?). Op andere fora zie ik dat de er een categorie "Antieke munten" is waar alles op een hoop wordt gegooid. Ik vind dat e.e.a. heel netjes georganiseerd is (Byzantijnen zouden apart kunnen, omdat de muntcultuur zeer afwijkt en de periode verder doorloopt dan de romeinen. Bij barbaartjes is dat niet geval.

gantois321
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 10 Februari 2005 - 14:49:50 »

hallo Goodies,

Barbaartjes is misschien niet goed uitgedrukt, laat ons zeggen : contemporaine vervalsingen en imitaties, welke we gemakshalve, maar slechts gedeeltelijk juist, barbaartjes noemen. En dan praat je over de gehele Romeinse periode, want munten vervalsen is van alle tijden.
Dat is een zeer uitgebreid hoofdstuk hoor, met niet enkel laat romeinse munten en soldatenkeizertjes.
Om maar enkele voorbeelden te noemen : de fourré denarii en de limes denarii zouden hier ook in thuishoren. De tijdens Claudius Gothicus geproduceerde vervalsingen, door professionele stempelsnijders uitgevoerd, de talrijke vervalsingen gedurende en in het "Gallische Keizerrjk" (Postumus), de vervalsingen uit Engeland, .... teveel om op te noemen.
Voor mij hoeft hiervoor niet absoluut een nieuwe rubriek worden opgericht, t'is maar een voorstel, want het zou het terugvinden van besproken items wel vergemakkelijken.
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #11 Gepost op: 10 Februari 2005 - 15:02:47 »

Dag, om het terugvinden ter vergemakkelijken zou ik wel iets willen doen, gelukkig weet ik nog niet wat,
Drie hoofdgroepen Barbaarse immitaties I de vroegere imitaties vnl tot Claudius I, II de imitaties va. Claudius II kleinere doorsnede en allen met stralenkroon, III de latere(?) imitaties gebaseerd op muntontwerpen uit de 4e eeuw? Ik denk voorlopig maar eens eers dit in de titel op te gaan nemen, althans als de mensen die dat plaaten dat willen? mvg Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 10 Februari 2005 - 21:33:25 »

Inderdaad, soms zou je willen dat het forum een vorm van sub-categorie zou kennen. Dan was het gemakkelijker om vanuit de voorpagina een hoofd-thema "vervalsingen" met daaronder een aparte (hoofd)pagina, met bijvoorbeeld de onderverdeling die aurelianus noemt, met daaraan toegevoegd wellicht een aantal modernere valse-munten thema's (?). Zo'n "onder" - pagina zou er dan hetzelfde uitzien als een sectie van de hoofdpagina van het forum. Misschien moeten we hier een thread openen bij de beheer-mededelingen, wellicht weet Beirnaert Rudy wel hoe dit ingesteld moet worden (in de beheerder-pagina?)

« Laatste verandering: 10 Februari 2005 - 21:35:16 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: