Dit muntje, 12 mm en 1.7 gram vind ik een van mijn mooiste barbaartjes.
Vooral omdat het zo een typisch barbaars stukje is. Ik maaktde de scan wat lichter, want in feite heeft de munt een zeer donkergroene patina.
Ik draaide de voorkant van de munt ook een kwartslag; indien je de stralenkroon rechter zet, dan zit het gezicht er helemaal onder, en dan zie je het op t'eerste zicht niet zo.
Gezicht : zeer ruw primitief uitgesneden, zonder veel details. De neus is veel te groot en vierkant, soort boksersneus. De rest van het gezicht allemaal zonder veel detail of uitsnijdingen, een "basic" gezicht dus.
Stralenkroon is deze keer niet een soort "pinnekenskrans" die als versiering op het hoofd van de keizer staat, maar een groot geheel. Het lijkt meer op een mijnwerkershelm.
Dan nog enkele letters uit een voor ons onverstaanbaar alfabet, en het geheel is rond om een typisch barbaarke te geven.
De achterkant : gezien de weinig afgesleten staat van de voorkant, en een munt meestal gelijk afslijt, meen ik dat, ondanks de mindere staat van bewaring als de voorkant, er hier niet teveel op stond. ik meen er en rechtstaand figuurtje, nogal uitgerekt en met een veel te grote rechterarm in te herkennen. Misschien geinspireerd op de "Fel temp reparatio" figuur die een gevallen ruiter doorspiest. Maar het kan natuurlijk ook iets helemaal anders zijn.