Naar aanleiding van aurelianus' topic
Keltisch - Is een Rouelle een munt ?Rouelle-links zoeken in google.fr, "Rouelle Celt", dus een Franstalige zoekactie.. er staat
veel over Kelten in het Frans op het internet)
Een afbeelding op een detector-forum
Détection & Détecteur de métaux
: klik op
dit topicEen ander plaatje (een
Potin exemplaar!), klik
Musee de ProspecteursNog
veel meer moois op de al eerder gevonden website
skynet - Celtes et Monnaies . Een aanrader.. de auteur ziet de rouelle overigens "hoogstwaarschijnlijk" niet als geld. Quote, dit stukje heb ik vertaald (zie onder voor de brontekst):
"Verwarring is bestaat vandaag de dag over de vele objecten die aangeboden (en verkocht!) worden als "rouelles gauloises", welke mijns insziens (red Lx) grotendeels spin-gewichten (poids utilisés par les fileuses) zijn, oud wellicht niet meer dan 200-300 jaar. De echte, ronde Gallische rouelles met uitsteeksels (in edelemetalen of uit brons-legeringen) zijn op zich niet zeldzaam, en waarschijnlijk hadden ze geen functie in het betalingsverkeer. Misschien hadden ze een ritueel karakter." De term spin-gewicht "fusaioles" is verklaard door Stapper als een tegengewicht, nodig bij het spinnen. Dit lijkt me een praktische toepassing van de vorm en de bijzonder gladde afwerking ervan. De bovenvermelde schrijver heeft ook een stuk geplaatst waarin hij de verschillen tussen Gallische Rouelles en spin-gewichten verklaart.
Ik vond de bewering (enne.. inderdaad richting zonne-rad

):
"La rouelle est symbole du soleil, astre qui revient chaque jour, symbole de renouveau journalier.",
Vertaling: de rouelle is het symbool van de zon, die ster die elke dag terugkeert, een symbool van de nieuwe dag.
De bron is een zeer interessant uitziend artikel over een ander onderwerp,
11e eeuwse iconografie
En een auteur, dhr
Edgar Wendling kwam langs. Dit is de auteur van EUROATLAS DES "MONNAIES CELTES". Hij heeft tevens een CD-ROM samengesteld van 6000 (!) foto's van Rouelles, ook afbeeldingen op munten. En een boek,
klik hier. Op zijn website staan wat extractjes. Ik weet niet in hoeverre de bestel-informatie daar nog actueel is overiges (de CD werd uitgebracht in 2002)
Maar er stond nog meer..
Bibiografie (bron dus:
Edgar Wendling - Celtomanie(1) VICTOOR (R.) - Rouelles celtes et objets assimilés, Rosendaël 1989
(2) LASNIER - SIRON (P.) - Rouelles celtes, objets mystérieux, Sauveterre de Guyenne 1995
(3) SALICIS (C.) - Rouelles et anneaux: objets singuliers, Nice 1996
(4) CHEVILLOT (Ch.) & MOISSAT (J.-C.) - Des fileuses, des fusaïoles en plomb et des pseudo-monnaies gauloises , Documents d'Archéologie et d'Histoire Périgourdines 9, 1994, p.89 – 104
(5) DUBOIS (J.) - Fusaïoles en moyenne Corrèze, Travaux Archéol. Limousins 17, 1997, p.123-127
(6) FOUET (G.) & OMNèS (J.) - Les rouelles en plomb antiques de la Collection Frossard, Mém. Soc. Arch. Midi de la France XLVI, 1985-1986, p. 5-20