... de betreffende bijdrage: deze heb ik even in deze thread gezet omdat deze dichter ligt bij het betreffende thema..
aantekening:
dit is een tekst met veel techniek erin. sorry, maar het moest er even uit..

Ik heb op mijn eigen website tijdelijk een lege versie van ons forum geparkeerd, om mee te experimenteren.
Dus.. ik geef hier geen linkje aan

. Ter geruststelling van de beheerders op muntstukken.be:

mijn forum is leeg en saai en gaat tzt voor een ander doel gebruikt worden. Het is hetzelfde merk. Ten overvloede: mijn bedoeling is dus
niet een concurrerend forum te beginnen, ik wilde alleen een paar dingen over ons forum weten, vanuit het perspectief van de beheerder welteverstaan. Ik zou bijvoorbeeld mijn assistentie willen aanbieden ten aanzien van deze dingen.
Enige uiterst interessante conclusies van mijn verkennende werk wil ik graag met U delen:
Het is mogelijk om onder
één extra hoofd-categorie "Determinatie" (met
onbeperkte diepte

) sub- , of onder-categorieen te maken, dat wil zeggen onder een hoofdstuk klikt men nu de categorie, en daar selecteert men een topic (thread met inzendingen). Wat ook kan: een onder-categorie. Dan verschijnt de gewoonlijke topics-lijst, waar op nieuwe topics ingezonden kunnen worden..
Tevens komt er een aantal
mapjes bij, die verwijzen naar een andere onder-categorie. Dat betekent dus dat het in principe mogelijk is om bijvoorbeeld een echt verfijnde hierarchie van topics onder één hoofd-categorie "Determinatie" als volgt in te delen:
Determinatie
...
Middeleeuwen
Vroeg
Friezen
Franken
1000-1500
Kruisvaarders
Heilige Roomse Rijk
België
Luik
Doornik
...
Nederland
Graven van Holland
Graven van Gelderland
...
Overigen
Engeland
Duitse Steden
Frankrijk Feudale
Frankrijk Royale
Elders
Zien we die scheiding Nederland/Belgie en die verdeling
daaronder ? Jajaa, dit
kan dus allemaal maar in ons forum.

Merk op, dat er maar één extra (hoofd-)categorie voor nodig is: "Determinatie". Een dergelijke verfijnde hoofdcategorie zou kunnen worden toegevoegd aan het munstukken.be forum, om munten naartoe te verplaatsen die serieus en
definitief gedetermineerd zijn. Werkwijze: de huidige moderators spreken een bepaald tekentje in de topic-titel af. Als dit tekentje er in staat verplaatst een algemene deskundige op het gebied van literatuur (aurelianus, catuvolcos) de thread naar de goede plek in de verfijnde structuur onder "Determinatie". Deze deskundige heeft dan
ook het privilege om naar eigen inziicht sub-categorieen toe te voegen of te wijzigen. Dit privilege heet "Board Manager".

Een groot voordeel is m.i. dat threads die eindigen in een bruikbare determinatie niet
verdwijnen in het verleden, m.i. een belangrijk winstpunt. Archief-functie.

Een ander voordeel: er hoeft niets veranderd te worden op het forum
zoals het nu is. Dat is niet alleen belangrijk voor de deelnemers (je weet waar je gewend bent te kijken) maar ook technisch: elke wijziging in de bestaande categorie-indeling, dus met behoud van de bestaande threads, is namelijk een heel geklik. Vooral in de beheerders-schermen.
Enne.. wat betreft moderators en de tijd die het kost

: het is mogelijk om een apart gebruikersprofiel met
specifieke privileges aan te maken voor een
specifieke deskundigheid en daar vervolgens
meerdere gebruikers aan te koppelen. Tevens is het mogelijk de taken/privileges van een moderator te beperken: bijvoorbeeld niet volledig toegang geven tot
alle topics op het forum. Dit onderscheid heet "Local" en "Global" moderator. Topics met een "Local" moderator zijn gekoppeld aan specifieke groepen moderators. Er zijn dan bijvoorbeeld moderators die alleen in een specifieke pagina met topics kunnen wijzigen. Daarnaast kunnen ze bijvoorbeeld vanuit "Onbekende munt" alleen topics verplaatsen. Of, je kunt "vertrouwde" gebruikers hebben, die
niet mogen verplaatsen, maar wel rommel mogen opruimen. Zulke gebruikers zijn serieus, maar hoeven niet zoveel te weten. Het resultaat: eenvoudiger bediening van de moderator-schermen (minder knoppen), een bredere vijver van kandidaat-moderators, misschien ook meer vrijwilligers voor een moderatorschap.