Goodies, daar gaan we weer! Lezen is duidelijk niet je sterkste punt.
hoi @RobKooy, ik las Volkstelling ? Ging het niet om (plannen tot) moord op eerstgeborenen ? Of haal ik het nu door elkaar, ik ben niet bijbelvast zeker niet na 0. En dat andere punt..
De volkstelling werd bevolen door de keizer uit Rome (staat historisch vast). De kindermoord van Bethlehem werd volgens de bijbel bevolen door Herodes, de plaatselijke onderkoning.
Ik heb het bovenstaande nog eens doorgelezen. En, ja, het stond er toch écht.
En Herodes liet niet de
eerst geborenen afslachten, maar de
pas geborenen.
Over de 'ster van Bethlehem':
Ik denk dat het allemaal pseudo-wetenschap is, dit. Je kunt heel wat verschijnselen in een brede tijdspanne aan de hemel als kandidaat noemen, er is niets bewijsbaar.
Er bestaat een groot aantal 'cyclische' kometen. De komeet van Halley is daarvan de bekendste, met zijn cyclus van 76 jaar. Van die cyclische kometen kan met een zeer grote mate van nauwkeurigheid het eerstvolgende verschijningstijdstip worden berekend. Met hetzelfde gemak kunnen ook eerdere verschijningstijdstippen worden teruggerekend in de tijd. Jij denkt dat het pseudo-wetenschap is, maar je zou het natuurlijk ook gewoon astronomie kunnen noemen.
Ik stel voor: jaar 0=0 en nu=2005 en in 1372=1372.
Ik wil een tegenvoorstel doen:
Het jaar 0 heeft nooit bestaan. Wanneer je ergens begint te tellen begin je bij 1 en niet bij 0.
Voor de rest.. ach laat maar. Alles wat ik wilde was aantonen dat de site "Archeon - antieke sterrenkunde" slechts een deel van het verhaal vertelt.
Rob Kooy