Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 17:16:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Frankrijk KM298.3 ecu 1695  (gelezen 823 keer)
farodindo
groentje
*

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 01 Februari 2005 - 20:09:22 »

Goedendag, Iemand zou hij me kunnen helpen om deze munt van LOUIS XIV te evalueren? Bedankt.
« Laatste verandering: 12 Februari 2005 - 14:31:20 door Figleaf » Gelogd
farodindo
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Februari 2005 - 20:16:20 »

Diep bedroeft ben ik vergeten om deze informatie te zetten. Het gaat om een uitgegeven ECU aan de palmen van 1694-1698.Sa bijzonderheid is dat het hoofd twee keer is getroffen. Zijn verschillend teken is B voor de werkplaats van ROUEN. Hij wordt in HOFFMAN aan N° 140 en CIANI aan N° 1894 hernomen
Farodindo
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Februari 2005 - 21:11:11 »

Welkom op dit bloedmooie forum Smiley

Gadoury 217, KM 298.3 Ecu 1695 B
VG 75,  F  150, VF 300, EF 550

Een spectaculaire driedubbele slag, waardoor de hierboven genoemde waarde alleen een beginpunt kan zijn. Vraag en aanbod voor dit soort afwijkingen is zo klein dat er geen "marktprijs" kan ontstaan. Wat mij wel stoort is de afwijking op de keerzijde. De slag op de voorzijde is te verklaren door een verschuivend muntplaatje of stempel, maar dat verklaart niet hoe de afwijking op de keerzijde is ontstaan.

Voor de financiële en technische achtergrond citeer ik Gadoury (mijn aanvullingen in het blauw):

Argent 917 ‰
Poids officiel 27,142 grammes
38 à 41 mm Tranche en relief: « DOMINE SALVUM FAC REGEM » god helpe mij te regeren
Graveur: Joseph Roëttiers uit een geslacht van Antwerpse stempelsnijders voortgekomen

Cours légal 3 livres 8 sols tournois (3 livres 10 sols tournois en Alsace), fabriqué dans le cadre de la deuxième réformation suite à l'édit de septembre 1693 régistré le 2 octobre. Son cours fut porté à 3 livres 12 sols par la déclaration du 11 octobre 1693. Les réformations sont identifiables par un croissant keerzijde, boven de kroon après le millésime au revers. L'arrêt du 23 mars régistré le 18 mai 1700 fit cesser la réformation des espèces qui depuis longtemps se faisait rare faute d'anciennes pièces à réformer. La frappe continua surflan neuf jusqu'en 1701.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Februari 2005 - 08:08:49 »

Het portret is inderdaad een dubbelslag.

ik ben van mening dat voor deze munt (zoals gebruikelijk was in deze tijd) een oude ECU van het vorige type is gebruikt, de restanten zijn volgens mij nog te zien. Neemt niet weg dat een dubbelslag altijd interessant is voor verzamelaars

mvg

Roland

Verzamelaar van kloppen
farodindo
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Februari 2005 - 22:25:25 »

danke allemal voor de informatie
Farodindo
Pagina's: [1]   Omhoog