Naaraanleiding van:
Het formaat van de “barbaarse” imitaties houden gelijke tred met de officiële munten, hetgeen mogelijk tot datering kan leiden. Sommige van deze munten zijn aangemunt met stempels die door kwalitatief goede sculptores (stempelsnijders) zijn gesneden, signatores (lettersnijders) waren niet voor handen, vandaar dat de omschriften van deze munten vaak onleesbaar of verbasterd waren..
Nog later in de vijfde eeuw worden de zogenaamde “minimi “ (doorsnede ca . 8 mm) en de zogenaamde “minisimi” (doorsnede ca . 4 mm) geslagen
uit "Muntwijzer voor de Romeinse tijd", Jitta en Van Es, 2e druk (1974), blz 76. Geweldig boekje overigens!
Beste Aurelianus,
Wat betreft Minimi en minismi muntjes (4-8mm), ik heb er zo ook enkele in mijn bezit, doch, ik heb nog nooit zulk een muntje gereinigd gekregen zodanig dat je er ook iets op kan zien.
vandaar mijn vraag : wat stond er afgebeeld op zulke muntjes?
Hoe kan men ze determineren? Zijn er fotos te vinden van zulke munten?
Stond er ook tekst op zulke kleine muntjes? Dat zou mij wel verwonderen dat die dan ook leesbaar zou zijn.
gantois321
Voorstellingen op deze hele kleine muntjes voor zover te zien, ik heb er zo'n 15. Zijn veelal van het type Constantinopolis of Romaen aan de keerzijde twee soldaten naast standaard, een wolf (met Romulus en Remus?) of Victoria (op galei), Zelden staan er aanduidingen van letters op. Een hele tijd ben ik bezig geweest om die dingen te scannen. Dat lukt bijna niet. Deze muntjes reinig ik met vaseline, weken en borstelen. Omdat er zo weinig materiaal is mn. bij de minisimi is de voorstelling vrijwel altijd verdwenen. Ik heb de op twee na kleinsten gescand zie bijlagen