Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 11:34:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaren type III / alg. info : Minimi en Minisimi  (gelezen 3737 keer)
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 01 Februari 2005 - 17:59:31 »

Naaraanleiding van:
Het formaat van de “barbaarse” imitaties houden gelijke tred met de officiële munten, hetgeen mogelijk tot datering kan leiden. Sommige van deze munten zijn aangemunt met stempels die door kwalitatief goede sculptores (stempelsnijders) zijn gesneden, signatores (lettersnijders) waren niet voor handen, vandaar dat de omschriften van deze munten vaak onleesbaar of verbasterd waren..
Citaat
Nog later in de vijfde eeuw worden de zogenaamde “minimi “ (doorsnede ca . 8 mm) en de zogenaamde “minisimi” (doorsnede ca . 4 mm) geslagen
uit "Muntwijzer voor de Romeinse tijd", Jitta en Van Es, 2e druk (1974), blz 76. Geweldig boekje overigens!

Citaat
Beste Aurelianus,
Wat betreft Minimi en minismi muntjes (4-8mm), ik heb er zo ook enkele in mijn bezit, doch, ik heb nog nooit zulk een muntje gereinigd gekregen zodanig dat je er ook iets op kan zien.
vandaar mijn vraag : wat stond er afgebeeld op zulke muntjes?
Hoe kan men ze determineren? Zijn er fotos te vinden van zulke munten?
Stond er ook tekst op zulke kleine muntjes? Dat zou mij wel verwonderen dat die dan ook leesbaar zou zijn.
gantois321

Voorstellingen op deze hele kleine muntjes voor zover te zien, ik heb er zo'n 15. Zijn veelal van het type Constantinopolis of Romaen aan de keerzijde twee soldaten naast standaard, een wolf (met Romulus en Remus?) of Victoria (op galei), Zelden staan er aanduidingen van letters op. Een hele tijd ben ik bezig geweest om die dingen te scannen. Dat lukt bijna niet. Deze muntjes reinig ik met vaseline, weken en borstelen. Omdat er zo weinig materiaal is mn. bij de minisimi is de voorstelling vrijwel altijd verdwenen. Ik heb de op twee na kleinsten gescand zie bijlagen

« Laatste verandering: 07 Maart 2005 - 19:53:33 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Februari 2005 - 18:19:39 »

Nu deze is niet beter dan die U vindt / hebt neem ik aan.
Die hieronder is iets (ca. 1 mm ) groter en wel herkenbaar.
De overige muntjes uit mijn verzameling vanaf Ae 4 en kleiner zijn verder in (veel) betere conditie F+ tot prachtig.
Er zijn ook muntjes uit het munthuis Lyon, die ook (bijna) zo klein zijn, maar beter gesneden en met een muntplaats aanduiding.
Deze staan niet in R.I.C.maar zijn m.i. wel officieel aangemunt. mvg A Smiley

Catuvolcos
Beheerder
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Februari 2005 - 19:38:21 »

Hallo,

Er zijn volgens mij twee grote perioden geweest waarin het voorkomen van imitatie-munten aanzienlijk was.

De eerste periode waarin aanzienlijk officieus (om het woord illegaal niet te gebruiken) werd aangemunt valt samen met de periode juist voor en tijdens de munthervorming van Diocletianus. In die periode circuleerden hier in onze contreien grote aantallen imitaties van voornamelijk de keizers Claudius II Gothicus, Victorinus en Tetricus I. Ik noem ze de zogenaamde imitaties met stralenkroon. Op plaatsen waar deze worden gevonden worden tevens ook ongeslagen muntplaatjes gevonden.

De tweede periode is volgens mij te situeren in de tweede helft van de 5e eeuw. Hier gaat het dan om de muntjes zoals deze hierboven werden afgebeeld. Deze zijn vaak zeer slecht van kwaliteit en uiterst klein.
In deze context wil ik hier ook nog bij vermelden dat het me is opgevallen dat deze zeer late imitaties ook nog circuleerden op vroeg- Frankische nederzettingen.

mvg,

Catuvolcos
« Laatste verandering: 01 Februari 2005 - 19:54:36 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Catuvolcos
Beheerder
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Februari 2005 - 20:15:15 »

Nog twee voorbeelden van laat-Romeinse imitaties:

de eerste munt (boveneen): diameter van 9 mm en 0.59 g
de tweede munt: diameter van 8 mm en 0.63 g

mvg,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Februari 2005 - 20:53:01 »

Vanaf welke diameter spreekt men van minimi?
Is 10-11mm ook al een minimus of een te klein uitgevallen AE 4?
Was dit vals geld, of wettig geld (heel klein weliswaar)?
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Februari 2005 - 23:26:14 »

Dag gantois321,
Dit type muntjes wordt op plaatsen gevonden waar geld omging, op plaatsen waar midden tot laat 4e eeuwse munten worden gevonden.
Het maakt daarom deel uit van de "normale" circulatie , volgens mij. Zoals geschreven Jitta en Van Es noemen die afmetingen, de zogenaamde “minimi “ (doorsnede ca . 8 mm) en de zogenaamde “minisimi” (doorsnede ca . 4 mm). Strikt genomen zijn het allen ook ae 4, alles is immers kleiner dan 13 mm.
Met groet.A Wink

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: