Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 17:11:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Leeuwen uit 1790  (gelezen 2370 keer)
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Gepost op: 29 Januari 2005 - 23:45:09 »

Storm heeft het graag over zijn geliefde lion d'or en de zilveren variant. Ik vraag me af of deze munten tot inspiratie hebben gediend van het hier getoonde stuk uit Beieren. Wat is er met de stempelsnijder gebeurd na 1790? Gevlucht? Naar Beieren?

Peter
« Laatste verandering: 29 Januari 2005 - 23:47:59 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Mei 2007 - 12:43:20 »

Aan Figleaf:

Het is al geruime tijd dat deze vraag gesteld was, ik vind het echter toch leuk om er op te reageren.

Als ik me niet vergis bedoel je met de lion d'or en de zilveren variant daarvan de serie munten die in 1790 geslagen zijn voor de Brabantse omwenteling.
De stempelsnijder van deze munten is Theodoor Victor van Berckel die tot 1792 aan de munt in Brussel werkzaam was als graveur generaal. Al die tijd was hij in feite in Oostenrijkse dienst. België maakte in die periode deel uit van het Oostenrijkse keizerrijk. Toen het volk in opstand kwam tegen de hervormingsplannen van Keizer Jozef II werd Belgie kortstondig een zelfstandige statenbond en Van Berckel werkte in die periode (1789/1790) voor de nieuwe staat maar bleef formeel in Oostenrijkse dienst, net als de andere medewerkers van de Brusselse Munt. Dit is een interessant gegeven want kennelijk hadden de Oostenrijkers er geen moeite mee dat de Munt voor de nieuwe machthebbers ging werken, want toen de Oostenrijkers met een nieuwe Keizer een jaar later de boel weer overnamen, verliep dit zonder problemen en liepen de bestaande contracten gewoon door. Dit is waarschijnlijk allemaal niet nieuw voor je, maar het volgende weet je (misschien) nog niet:

Het ontwerp van deze Duitse munt lijkt inderdaad op die van Van Berckel en is er misschien door geinspireerd. Van Berckel is na 1792, toen de Fransen België bezetten, niet gevlucht. Hij kreeg van de Fransen het aanbod om aan te blijven als graveur generaal te Brussel. Hij bleef echter in dienst van Oostenrijk en is naar Wenen vertrokken. Later woonde hij in Linz. Van Berckel heeft tijdens zijn leven een omvangrijke hoeveelheid munt- en penningstempels gemaakt. Er is geen nieuw werk bekend van na 1799 van de hand van deze meester. In 1802 kreeg Van Berckel een ernstige oogziekte waardoor hij niet meer in staat was zijn vak uit te oefenen. Op 21 september 1808 is hij in zijn geboortestad 's-Hertogenbosch overleden.

De afgebeelde munt is ruim dertig jaar later gemaakt en het is zeer onwaarschijnlijk dat Van Berckel verantwoordelijk is voor de vervaardiging.

groet,
Lei
« Laatste verandering: 17 Mei 2007 - 22:32:03 door Boschboom » Gelogd

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Mei 2007 - 18:11:53 »

Schitterend om weer eens aandacht te gaan besteden aan de historie op deze site! Grinnik. Alhoewel de Crash van 2003 en een hoop E-bay verwijzingen nou niet echt reageren als je jaren later gluurt. Is er geen mogelijkheid al die afbeeldingen eerst naar je zelf te versturen voordat je een link op de site plaatst?

Eric Tulling
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Mei 2007 - 19:10:13 »

Hoi Eric,
Dat moet je even wat beter uitleggen, ik begrijp niet wat je bedoelt ;-)
Lei

muntenman
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Mei 2007 - 23:45:31 »

Ik heb nog steeds niet alle oude vragen gelezen, wat ik wel wil doen op alle onderdelen van dit forum. In de tijd dat de eerste vragen gesteld werden, werd vaak verwezen naar een ebay veiling die op dat moment gaande was, deels om mee te bieden of deels om informatie. Het antwoord bleef om welke reden dan ook achterwege, de link welke gegeven wordt krijgt een non existing page found vermelding, en zodoende kan je ook niet achterhalen wat de eigenlijke inzender nu precies wilde weten. Het blijft zodoende een dode vraag. En dat vind ik zonde van de aanwezige ruimte. Alle vragen van 2003 en ouder hebben ook geen afbeeldingen meer staan welke er wel in die tijd gestaan zouden moeten hebben, en dit bemoeilijkt het puzzelen zeer. Misschien dat Rob Kooy er wat meer van af weet.

Eric Tulling
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Mei 2007 - 22:30:56 »

Klopt en sommige 'dode' vragen zijn nog steeds interessant. Intussen zijn er een hele hoop nieuwe forumleden bijgekomen en verschillende onderwerpen zijn het waard om opnieuw besproken te worden.

andres
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 23 Juni 2007 - 18:43:36 »

afbeeldingen en listings op eBay zijn maar beperkt houdbaar,
gewoon de foto's eerst downloaden op je eigen computer,

en daarna op servers als ""mijn album""  of photobucket plaatsen.
kun je ze vanaf die site hier plaatsen, omdat er dan een server tussenzit, kun je die foto's veel groter en scherper weergeven,

de afbeeldingen staan dan niet permanent hier op 't forum, maar worden iedere keer weer opnieuw
opgehaald van die server,zogauw iemand op dat onderwerp klikt.
zo word 't forum geheugen ook niet belast met al die ""vaste"" plaatjes.

Voorbeeld:

dit zijn de plaatjes van photobucket, die blijven gewoon staan,

en dit is een link naar de eBay listing die nu loopt, die verdwijnt dus na een tijdje als de veiling
voorbij is  Smiley
http://cgi.ebay.nl:80/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290131976404&ssPageName=ADME:B:SS:NL:1

leuke aanbieding overigens , zo'n kilo stokbroodje goud voor $ 150.000,-

andres

r.veldema
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juni 2007 - 21:10:46 »

André .... je moet je nagels eens vijlen! Grin
Gr, Robin.

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
andres
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 23 Juni 2007 - 23:58:02 »

Die hand is van de eigenaresse, Robin.  Ik vraag me wel af , wat die vrouw nou met zo'n stokbrood moet.
Waarschijnlijk dacht ze iets anders in huis gehaald te hebben ?

ik vind 't zelf maar een vreemd ding, zijn die VOC baartjes toch een stuk mooier
van vorm.

Gr. andre

r.veldema
Senior lid

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Juni 2007 - 00:50:49 »

Die spanjaarden.... een passioneel volkje.... gingen toch liever voor de wat meer sensuelere vorm!
Wij... de hoekige en bonkige Jan, Piet, Joris en.... gingen voor de vorm die het meest overeen kwam met onze fysiek!

We bereiken hier een academische niveau, met onweerlegbare thesen!! Grin

Groet, Robin

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

IK MAG NI
muntenman
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Juni 2007 - 18:53:22 »

werden die gouden plakaten niet vervaardigd om kapers de boot mee af te meppen.... Grin

Eric Tulling
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juni 2007 - 18:58:55 »

Cheesy
« Laatste verandering: 23 Juni 2010 - 20:23:37 door M. » Gelogd
andres
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Juni 2007 - 19:02:54 »

Je zal der ongetwijfeld flinke klappen mee uit kunnen delen,
het gouden stokbrood trekt wel veel kijkers, al 333 bekeken, benieuwd of ie verkocht word,
voor zo'n 10x de intrinsieke goudwaarde.

r.veldema
Senior lid

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Juni 2007 - 21:49:01 »

Grin

Lijkt wel op die dingen die nu massaal bij de etos gekocht worden!1 Grin Grin Shocked
Eeeeeeh..... waar gaan de batterijen dan in? Grin Grin
Gr, Robin

IK MAG NI
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #14 Gepost op: 25 Juni 2007 - 22:51:37 »

Grin jullie wijken nu wel behoorlijk af van het oorspronkelijke onderwerp  Grin

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: