Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:55:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: het is een wonder/ TRAIANUS RIC58 reinigning zonder afb. resultaat wel!  (gelezen 2136 keer)
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Gepost op: 13 April 2003 - 10:01:09 »

maar toch echt waar. Gisteren ben ik even een paar uurtjes wezen zoeken en vond tot mijn verbazing een zilveren romeinse munt in Zeeland. De eerste die ik vind en gevonden zie worden hier. De kwaliteit is redelijk en als hij schoon is, zal het nog een erg mooie munt zijn. Zo te zien een denarius, maar van wie. De voorkant heeft een keizerkop en tekst is nog onleesbaar door korst. Aan de andere kant een engeltje met nog net leesbaar COS III . Weet iemand welke munt dit is of anders in welke tijd deze ongeveer t eplaatsen is. Ik heb zelf ook al gezocht maar kon niet verder komen dan 2e of 3e eeuw na Christus.

Groeten Michiel Grin Cheesy

« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 19:33:26 door aurelianus » Gelogd

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
RomaVictor
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 13 April 2003 - 10:12:21 »

Ik denk, met grote zekerheid, dat het Antonius Piusis, 2de eeuw dus. Het zou ook COS IIII moeten zijn.
Ik vrees echter dat het een fouree is, oftewel een eigentijdse vervalsing. Dat hangt ervan af of de munt zilver of verzilverd is en dat zal het schoonmaken uitwijzen.
 Wink Wink Wink Wink
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #2 Gepost op: 13 April 2003 - 12:46:51 »

het is inderdaad waar dat men meer geneigd is Antonius te zeggen dan Antoninus. Zal waarschijnlijk de invloed zijn van de geschiedenislessen die we allen gehad hebben over Caesar en Marcus Antonius. Ook ik dacht dat het eerst Antonius Pius was tot ik de naam hoorde zeggen door een vriend van me als Antoninus. Pas dan ben ik in van meter gaan kijken en zag ik dat ik zijn naam steeds verkeerd uitsprak.
RomaVictor
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13 April 2003 - 21:12:41 »

Na er wat literatuur te hebben op nageslagen moet ik mijn mening herzien betreffende het randschrift van de ommezijde.
COS IIII had gekund, maar dan had dat de hele munt moeten beslaan. Ik was te vlug met conclusies. Daar de lettertjes kleiner zijn, moet er iets voor COS III komen.
Dat is dan TR POT COS III of IIII. Schoonmaken zal dat verder moeten uitmaken. Ik gok op Vesta als figuur op de ommezijde, dat is ook de meest voorkomende. Wat betreft waarde of zeldzaamheid maakt COS III of COS IIII niets uit. Als ik het goed voorheb slaat die COS.... op het jaartal of de periode waarin de munt geslegen werd, en kan dat dus vrij precies afgebakend worden.
 Smiley Smiley Smiley Smiley
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #4 Gepost op: 14 April 2003 - 09:22:10 »

Hallo,

1a Laat ik mij even mengen in de discussie. De figuur op de keerzijde is zeer zeker Vesta niet, aangezien er duidelijk vleugels waar te nemen zijn (en een palmtak). Ik ben er behoorlijk van overtuigd van dat het Victoria is.
1b Ik zou niet mijn hand in vuur durven steken voor Antoninus Pius.

2a Het nummer achter COS is het hoeveelste consulaat van de keizer. Antoninus Pius had zijn vierde (en laatste) consulaat in 145. Dat helpt niet echt met nauwkeurig dateren.
2b Het ambt van tribuun werd wel elk jaar standaard vernieuwd. Het nummer achter TR P slaat dus wel altijd op 1 enkel jaar.

3 Kan RomaVictor nog iets verduidelijken over die fourree denarii? Ik weet dat het eigentijdse vervalsingen zijn, en dat het gouden munten lijken. Werden reguliere denarii behandeld met een goudbadje, of werden de stempels van aurei nagemaakt?

Groeten,
Gert
« Laatste verandering: 14 April 2003 - 09:23:50 door Gert » Gelogd
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 14 April 2003 - 16:36:36 »

Hallo allemaal

Leuk om te zien dat er zo'n discussie over mijn munt ontstaat, ik leer er weer aardig wat bij. Ik zal eens wat extra info geven, het gaat zeker om een gevleugelde persoon , er hangen twee enorme vleugels. In de linkerhand zit duidelijk iets, maar of het palmtakken zijn weet ik niet.

Verder vraag ik me af waarop het gebasseerd wodt dat dit een vervalsing zou zijn, ik denk dat komt door de vondstomstandigheden. De korst die erop zit, zit daar op al het zilver, dat komt doordat het uit een anaerobe veenlaag vanonder de zeeklei komt. De andere zilveren romeinen die ik eerder hev gevonden komen allemaal van zandgronden uit het buitenland en dan ziet een denarius er inderdaad heel anders uit. Ik denk dat het een puur zilveren is, onder de korst zit namelijk nog een glanzende laag.
Mijn vorige romein die ik Zeeland vond (is al bijna weer een jaar geleden) was wel een vervalsing maar dat was echt duidelijk. Het was een grote bronzen as met een ijzeren kern. Vaak is er bij de vervalsingen dan ook wel een stuk van de munt waar de munt is gecorrodeerd tot het binnenstuk zoals ook meestal te zien is bij de verzilverde antoninianussen.

Verder denk ik dat antoninus pius best een goede gok, de contouren komen inderdaad aarig overeen met een portret van zijn dikke hoofd zonder lauwerkrans. Alleen vraag ik me af of het evntueel mogelijk is dat het ook een oudere is. De vindplaats is een romeinse nederzetting welke ik zelf heb ontdekt. Naast een ijzeren fibula van rond de jaartelling is het slechts het tweede stuk metaal wat er is gevonden door zoekers en tijdens het onderzoek van 2 jaar. O pbasis van de duizenden scherven die er zijn gevonden is er tot nu toe echter vanuit gegaan dat deze plek slechts bewoond is tot ongeveer 100 na christus. Vn tussen die datum en de vroge middeleeuwen zijn er nog geen vondsten bekend uit dit gebied.

Groeten Michiel Grin Cheesy
« Laatste verandering: 14 April 2003 - 16:37:02 door michiel » Gelogd

Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #6 Gepost op: 14 April 2003 - 18:43:10 »

De palmtak is een attribuut van Victoria, en na nog een keer de afbeelding bestudeerd te hebben, denk ik dat het niet anders kan of wij hebben hier met de godin/personificatie van de overwinning van doen. Het probleem is dat ik bij Pius geen match kan vinden voor de stempel. Alle Victoria's die voor hem op het net staan, worden vanaf de zijkant afgebeeld, dus met 1 zichtbare vleugel. Vergelijk een keerzijde van Trajanus met een Victoria met 2 vleugels, volgens mij hetzelfde idee als de munt van Michiel.

PS. Weten we gelijk wat de andere arm onder de korst vasthoudt: een krans.

Groeten,
Gert
« Laatste verandering: 14 April 2003 - 18:44:52 door Gert » Gelogd
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 14 April 2003 - 22:46:26 »

Hoi Gert

Volgens mij heb je inderdaad de goede munt te pakken. De aknt met Victoria komt helemaal overeen, kan alleen nog niet zien of er echt IIII staat. OP de andere kant kan ik met veel moeite in de korst volgens mij traian opmaken. Bedankt, wat is het RIC of sear nummer hiervan, weet je dat??

Groeten Michiel  Grin

Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #8 Gepost op: 14 April 2003 - 23:06:34 »

Hoi Michiel,

Deze is RIC 58.  Er zijn wel varianten.

Gert
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 15 April 2003 - 15:05:48 »

Zoekend o pRIC 58 kom ik op internet alleen maar een bronzen as van een andere keizer tegen, ik denk dat dit een fout is of dat het vol staat met fouten op internet.

Groeten Michiel Cheesy Grin

Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #10 Gepost op: 15 April 2003 - 15:31:30 »

Michiel,

Dat was geen fout, bijna elke keizer heeft wel 58 verschillende munten. De nummering van RIC begint per nieuwe keizer weer op 1.

De RIC staat niet compleet op internet, daarvoor moet je naar een bibliotheek. Een heel groot gedeelte is met afbeeldingen te vinden via deze link:

http://www.wildwinds.com/coins/index.html

Selecteer op Wildwinds 'Imperial coinage by ruler' --> Trajan en je vindt nr 58 vanzelf.

Groeten,
Gert

« Laatste verandering: 15 April 2003 - 15:35:13 door Gert » Gelogd
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 15 April 2003 - 16:33:59 »

ok Gert bedankt, ik wist niet hoe RIC werkte vandaar. Ik heb hem nu inderdaad gevonden. Welke variant is zo snel nog niet te zien, maar op het eerste gezicht alleen kijkend naar de vleugels van Victoria, kan ik hem niet vinden omdat de vleugels op mijn munt tot veel lager lopen. Ik zal verder zoeken en zeggen als ik het weet.

Groeten Michiel Cheesy Grin

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: