Hallo allemaal
Leuk om te zien dat er zo'n discussie over mijn munt ontstaat, ik leer er weer aardig wat bij. Ik zal eens wat extra info geven, het gaat zeker om een gevleugelde persoon , er hangen twee enorme vleugels. In de linkerhand zit duidelijk iets, maar of het palmtakken zijn weet ik niet.
Verder vraag ik me af waarop het gebasseerd wodt dat dit een vervalsing zou zijn, ik denk dat komt door de vondstomstandigheden. De korst die erop zit, zit daar op al het zilver, dat komt doordat het uit een anaerobe veenlaag vanonder de zeeklei komt. De andere zilveren romeinen die ik eerder hev gevonden komen allemaal van zandgronden uit het buitenland en dan ziet een denarius er inderdaad heel anders uit. Ik denk dat het een puur zilveren is, onder de korst zit namelijk nog een glanzende laag.
Mijn vorige romein die ik Zeeland vond (is al bijna weer een jaar geleden) was wel een vervalsing maar dat was echt duidelijk. Het was een grote bronzen as met een ijzeren kern. Vaak is er bij de vervalsingen dan ook wel een stuk van de munt waar de munt is gecorrodeerd tot het binnenstuk zoals ook meestal te zien is bij de verzilverde antoninianussen.
Verder denk ik dat antoninus pius best een goede gok, de contouren komen inderdaad aarig overeen met een portret van zijn dikke hoofd zonder lauwerkrans. Alleen vraag ik me af of het evntueel mogelijk is dat het ook een oudere is. De vindplaats is een romeinse nederzetting welke ik zelf heb ontdekt. Naast een ijzeren fibula van rond de jaartelling is het slechts het tweede stuk metaal wat er is gevonden door zoekers en tijdens het onderzoek van 2 jaar. O pbasis van de duizenden scherven die er zijn gevonden is er tot nu toe echter vanuit gegaan dat deze plek slechts bewoond is tot ongeveer 100 na christus. Vn tussen die datum en de vroge middeleeuwen zijn er nog geen vondsten bekend uit dit gebied.
Groeten Michiel