Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:49:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Arabisch ?  (gelezen 1624 keer)
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 17 Januari 2005 - 16:23:27 »

Wie kent dit muntje :

13mm op t'breedst, 2.4 gram zwaar, materiaal koper.
Op de ene kant, laat ons zeggen de achterkant, maar het kan evengoed de voorkant zijn, staan er volgens mij arabische letters.
De andere kant is geheel onduidelijk wat dit wel zou (moeten) voorstellen.
Gezien de aard van de groene patina, is het zeker een oud muntje, dus ik denk niet dat we eerder moeten zoeken dan minstens 1000 jaar geleden, maar ik kan mis zijn, natuurlijk :-)
Alle hulp welkom

PS : eerste plaatje is de kant met de arabische letters
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Januari 2005 - 16:40:53 »

Ik denk dat je gelijk hebt dat de voorkant Arabish is, maar dat zegt helaas weinig, ook niet over de tijd. Het schrift zou Kufisch kunnen zijn, wat het muntje behoorlijk oud zou maken, maar als het dat niet is kan het muntje zelfs 19e eeuws zijn. Op de voorkant geloof ik een bloem te zien, maar mijn ogen zijn niet goed genoeg. Zou je mij een hoge resolutie scan kunnen sturen, zodat ik het plaatje flink kan vergroten? Geen garantie dat het dan wel lukt.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Januari 2005 - 16:45:53 »

Het is in elk geval zeker dat met de huidige resolutie van de plaatjes geen duidelijker afbeelding te verkrijgen is. Ik heb het zojuist geprobeerd... Undecided Opnieuw scannen (lichter en scherper) is mijn advies.
Geheel onderaan de tekst zou mogelijk een jaartal kunnen staan (ik kan het niet goed zien). Indien dit te ontcijferen is zitten we al veel dichter bij een oplossing.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
gantois321
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Januari 2005 - 17:19:29 »

Beste Figleaf en senior

Ik kan best een hogere resolutiescan maken, maar dan mag ik die hier niet meer plaatsen (meer dan 50K)
Ik kan dat wel naar jullie persoonlijk sturen hoor, mits ik jullie email adres krijg.
Dat het muntje behoorlijk oud is, meen ik te kunnen afleiden uit mijn ervaring in het reinigen van romeinse munten. Ik denk niet dat we in de 18° eeuw moeten zoeken maar wel veel vroeger;
Een jaartal staat er niet op, enkel tekst
De figuur op de vorkant is moeilijk te zien, zou wel een vierkant -achtige bloem met een steelke kunnen zijn, echter zeker niet 100%
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Januari 2005 - 21:45:44 »

Met de hogere resolutie scan kan ik wel een gok wagen. Dit is geen definitieve determinatie, maar een indicatie van waar te zoeken:

Munt van Mosul of een nabijgelegen muntplaats. Voorzijde persoon in kleermakerszit die een sikkel of halve maan omhoog houdt (je ziet hier pas iets van als je de scan wat draait, de knieen zijn het duidelijkst). Keerzijde "khan al azam ?? (meerdere namen mogelijk) il-khan el-mo'azzam yudal aziman" (de zeer machtige heer {naam} de heer die zeer grote kwaliteiten geniet). Dit heb ik niet karakter voor karakter kunnen lezen, maar het (veel te) weinige wat ik wel kan lezen spreekt deze standaard tekst niet tegen.

Peter

gantois321
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Januari 2005 - 12:20:54 »

Beste Figleaf,

Bedankt al voor je hulp, maar heb je een indikatie qua tijdvak voor deze munt? Alsook misschien een link of scan van dergelijke munten, dan kan ik ook es vergelijken, want in de hand is toch nog anders dan op scan !!
Als ik Mosul intik, zit ik enkel met de problemen en de aanslagen van de oorlog in Irak, en dat zoek ik eigenlijk niet  Wink
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Januari 2005 - 20:33:19 »

Periode 1250-1350 (Ilkhaniden). Een enigszins leesbare scan is lastig. Misschien helpt deze tekening iets. Ik kreeg wel wat bruikbare hits door op google te zoeken naar +Mosul +coin. Die plus betekent dat de beide woorden op de pagina moeten staan.

Peter

gantois321
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Januari 2005 - 17:24:23 »

Hallo
Ik begin eerder te denken dat het een ottomaanse Manghir is, gezein afmetingen en gewicht
Heeft iemand informatie, fotos van zulke stukken?
Dank bij voorbaat !
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Januari 2005 - 17:42:06 »

Het weinige dat ik uit de aan mij toegestuurde afbeelding kon opmaken was dat de zijde zonder tekst een soort kring van kleinere cirkels lijkt te bevatten. Die waarneming komt echter niet overeen met de door Figleaf geplaatste schets.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: