|
Goodies
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 15 Januari 2005 - 18:04:48 » |
|
Dit is een leuk ding om mee rond te zeulen. Als ik deze munt aan iemand geef en dan vraag: "oost, west, noord, zuid ?" (ik heb dit echt geprobeerd dus!) dan hoor ik altijd "oost" of "noord", nooit "zuid" of "west".
Maf he?
Qua numismatiek zou ik geen ingang weten: er is bijna niets te zien, met fantasie een paardekont en/of bal, vandaar de Keltische connotatie, ook de vorm? dan kan het Grieks zijn, maar het "voelt" niet als een Griek. Maar waarom voel ik eigenlijk zoveel bij deze munt ? Waarom is het mijn mooiste onbekende munt ?
Bij dit soort voorwerpen vind ik de combinatie van raadsel en ouderdom het meest intrigeren. Het heeft iets magisch, je gaat er ook magisch mee om. Deze munt was een geschenk van een goede vriend. Daar begint het al mee. Dan zien anderen de munt en roepen "ohh wat een oud ding dat is zeker je oudste munt". Hoe komt het dat juist deze kleur, het patina en deze vorm, de ovaal, ronde rand, mensen onmiddelijk, onbewust en intuitief associeert met (zeer) oude munten? Het zit diep dit, denk ik. Je hebt het in dit forum over criteria gehad voor aanvaardbare prijzen en zo. Ik denk dat een munt zoals deze, zonder handelswaarde welliswaar, een archetypisch of symbolische waarde heeft. Misschien is het een amulet?
|