Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:36:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Theodosius I / AE 4 over Victoria op kz.  (gelezen 1173 keer)
Bouke
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 11 April 2003 - 20:46:08 »

Ave allemaal,

Wil jullie mijn nieuwste muntje niet onthouden. Een hele kleine ditsmaal. Kan iemand me vertellen wat de symboliek op de achterzijde voorstelt? Er is een figuur te zien die een, naar mijn idee lauwerkrans in de hand houd, of is het toch iets anders?

Vriendelijke groet,
Bouke Kouters
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 19:31:39 door aurelianus » Gelogd
RomaVictor
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11 April 2003 - 21:19:32 »

Smiley Smiley Smiley Smiley
Is VICTORIA AVGGG.
Zover ik weet geen speciale bedoeling, de kroon is waarschijnlijk een attribuut van Victoria(overwinning).
 Wink Wink Wink Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 14 April 2003 - 19:10:58 »

Victoria is de godin/personificatie van de overwinning. Gewoonlijk afgebeeld met palmtak en krans, beide zijn afgebeeld op de munt. Een triomfator in een belanrijke oorlog werd een overwinnings-krans toegekend, die door een slaaf boven zijn hoofd gehouden werd terwijl hij in een vierspan door de straten reed, gevolgd door verslagen vijanden en wagens met oorlogsbuit, zie Asterix, op tal van gebieden behoorlijk historisch correct).

Wat de AUGGG betreft, ik meen mij te herinneren dat dat slaat op 3 keizers, oftewel 'augustussen'. Dat zouden dan mischien Theodosius en zijn twee zonen/opvolgers Arcadius en Honorius kunnen zijn, die vanaf 393 voor een korte tijd met z'n 3en regeerden als keizers. Maar pin me d'r niet op vast.

Groeten,
Gert
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: