Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:30:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Donkere wolken op een zilveren proof munt  (gelezen 1264 keer)
Lux
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Gepost op: 09 Januari 2005 - 12:39:51 »

Hallo,

Ik heb een specifieke vraag, waarop ik geen antwoord denk te hebben gevonden bij het 'overzicht reinigen'. Waarmee kan ik het best een donkere 'wolk' (weten jullie dan wat ik bedoel?) verwijderen op een relatief jonge zilveren munt uit de jaren negentig?

Groet,

Lux Wink

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
Ruud H
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 09 Januari 2005 - 13:00:39 »

Hoi Lux,

Probeer het eens met een stukje stuf voorzichtig zachtjes stuffen.

Gr. Ruud.  Wink
« Laatste verandering: 09 Januari 2005 - 13:13:51 door Ruud » Gelogd
Lux
nieuw lid
**

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Januari 2005 - 13:05:00 »

Maar Ruud toch...

Ik ben helemaal ontdaan van jouw advies om stuf te gebruiken. In mijn jonge jaren werd stuf voor iets anders gebruikt: nml. om je geest op te poetsen. Het werkte ongeveer zo:  Roll Eyes Shocked Ik neem dat het gewoon om een lapje zachte stof gaat?

Groet,

Lux

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
Ruud H
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 09 Januari 2005 - 13:08:46 »

Nee Lux,     Grin

Gom, vlakgom, van vroeger bij de tekenles om potloot lijntjes te verwijderen natuurlijk.  Cool

Of je kijk hier onder even daar staat nog meer over zilver schoonmaken.

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=1499.0

Gr. Ruud.  Wink
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Januari 2005 - 13:28:13 »

Dag Lux,
de donkere wolken bestaan vermoedelijk uit zilversulfide. Door poetsen of polijsten met gum haal je een heel klein deel van de munt weg. een proof exemplaar beschadig je volgens mij op deze manier, FDC of BU munten gaan hierdoor glimmen. Ik ben niet echt onder de indruk van het gebruik van vlakgom, hoewel de zachtheid/ hardheid van het gom de schade meer of minder groot maakt veel, misschien electrolitische reactie met "zilver"papier (aluminiumfolie) mogelijk ook zilverdip, hoewel ik dat spul zelf nooit heb gebruikt. Kijk eens bij reinigen hierboven. Ik meen betere reinigingsmethodes te hebben gelezen. mvgr.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Ruud H
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 09 Januari 2005 - 13:33:28 »

Lux,    Grin

Hieronder zie je nog een andere manier voor zilveren munten.

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=6371.0

Gr. Ruud.  Wink
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Januari 2005 - 16:58:41 »

Aangezien er in de kop van deze thread staat dat het om een Proof munt gaat is reinigen niet mogelijk. Het reinigen van een Proof munt betekent namelijk per definitie dat hij na de reiniging niet meer Proof is! De vraag is dus wat je wilt (eigenlijk: het minst erg vindt): een Proof munt met 'donkere wolken' of een munt zonder wolken die ooit Proof is geweest.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #7 Gepost op: 29 Januari 2005 - 22:56:31 »

Proof is een slagtechniek, niet een conditie. In veilingen worden dan ook munten aangeboden met als omschrijving "ex-proof EF". Jacques Schulman geeft in "Nederlandse Munten" het volgende recept:

...speciaal bij een gepolijst stempel die dof is geworden...is het volgende middel aan te bevelen: De munt wordt op een stukje watten op een schoteltje gelegd. Op de munt strooie men wat zuiveringszout (natrium bicarbonaat). Dan giete men er enkele druppels citroenzuur op. Het gaat dan bruisen. Als het uitgewerkt is, wrijve men de munt met een watje stevig droog. Dan spoele men de munt in schoon water (liefst lauw water) af en droge haar met een watje.

Uitgeprobeerd op een wat aangeslagen MT Thaler (zij het dat ik het eerste droogproces heb overgeslagen). Het werkt. Zuiveringszout is bij de apotheek te koop.

Peter
« Laatste verandering: 29 Januari 2005 - 22:58:08 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: