Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:25:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: imitatie Ceylon 4-3/4 stuiver rond 1785  (gelezen 1859 keer)
denis49
full lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 09 Januari 2005 - 11:22:11 »

Hallo,
Een vriend en ook numismaat,is gisteren langs geweest met de vraag hebt gij hierover documentatie,ik heb mijn oude Krause geraadpleegd en er niets over gevonden.Hij heeft het stuk gekocht in Sri Lanka in een antiek winkel.Zijn passie gaat uit naar Aziatische munten.
Wat kan dit zijn;graag de naam van dit stuk,is het geen vals stuk en ongeveer de waarde?
Het stuk is in rood koper en weegt 41,8 gram en heeft een lengte van 73 mm,de smalste breedte is 15 mm en de grootste breedte is 20 mm.en de dikte is 4mm.
Graag determinatie a.u.b..
Groeten,
Denis49 Wink
« Laatste verandering: 12 Februari 2005 - 13:15:45 door Figleaf » Gelogd

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Januari 2005 - 11:29:05 »

Dit is een "4¾ stuivers bonk" omstreeks 1785 door de VOC in Colombo geslagen. Aan de scan kan ik niet zien of dit een echte is, of een moderne imitatie.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Januari 2005 - 11:53:28 »

Mijn inschatting is vals. Te veel problemen met onderdelen van het stempel (S en T hadden bijvoorbeeld van gelijke grootte moeten zijn, binnencirkel ontbreekt, parelcirkel ovaal en te groot). KPK kan er meer over zeggen. Het echte stuk is Ceylon KM 32, Scholten 1295, noodmunt van 4-3/4 stuiver (halve zilveren larijn) geslagen in of net na 1785 in Colombo (vandaar het muntteken C). De lengte is sterk verschillend. Het omgerekende officiele gewicht is 63,413 gram, maar Scholten heeft een echte van 53,88 gram gezien.

Noodmunt omdat de aanvoer van kopergeld uit Nederland al enige jaren stil lag (de VOC had financiele problemen en Nederland was politiek onrustig). Koper omdat de aanvoer van koper uit Japan groot was. Zoals je ziet uit de scan is een koperen staaf op gewicht gezaagd en vervolgens aan beide uiteinden aan vz en kz met dezelfde, ter plaatse gemaakte stempels is ingeslagen. Voor één kant is een voor de gelegenheid gemaakt stempel met de waarde in een cirkel van parels gebruikt. Voor het andere uiteinde zijn stempels gebruikt die al klaar lagen voor andere munten, zoals de tinnen (tin uit Thailand was ook goed te krijgen) duit 1785 (Sch 1311).

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
denis49
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Januari 2005 - 12:09:12 »

Hallo Robkooy,
Bedankt voor de benaming van het stuk,jaartal en waar het geslagen is.
Groeten,
Denis49 Wink

denis49
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Januari 2005 - 12:12:22 »

Hallo Figleaf,
Zeer bedankt voor de uiteenzetting aangaande dit stuk,heel interessant.
Ik wacht nog wat reactie af,en stuur dan dit alles door aan mijn vriend.
Groeten,
Denis49 Wink

denis49
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Januari 2005 - 12:27:24 »

Hallo,
Ik heb nog eens mijn oude Krause geraadpleegd en door jullie toedoen toch de omschrijving gevonden maar weliswaar zonder de foto.
Omschrijving: 4-3/4 stuiver copper;bonk (bar) 58 to 105 mm in length.c/m:4-3/4 ST and C over VOC monogram in stamps at end.
1785 - good:125,00/VG:250,00/Fine:375,00 and VF:550,00 dollar.
Die dollar prijzen zijn zeer zeker geweldig overdreven,alé dat denk ik er over.Mijn Krause is ook al een beetje oud aan het worden,dateert van 1982.
Groeten,
Denis49 Wink

Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Januari 2005 - 12:39:13 »

In mijn derde druk staat G - 150, VG - 200, F - 300, VF - 450

Uit mijn database:
F $327.73 Veiling Loon, November 1995
VF $195.00, Albert Gammon, februari 2003.

Dat de prijs voor dit zeer zeldzame stuk zo laag ligt komt omdat ze weinig verzameld worden. Anderszijds is meer dan 90% van de exemplaren die ik heb gezien vals en afkomstig uit Sri Lanka. Een belangrijk deel van de schommelingen in de prijs van deze munten komt door de waardeverandering van de US dollar.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Januari 2005 - 13:18:44 »

Als aanvulling op Figleaf,
Ik deel zijn mening, en wil opmerken dat op de echte exemplaren, die ik heb gezien, de stempels (meestal) met de richting van de koperstaaf meestaan dus, horizontaal. Op dit exemplaar staan ze vertikaal.
Overigens wel een mooi stuk Nederlands Koloniale historie, Denis49, dus hopelijk komt er een kenner die zegt dat het stuk wel goed is, omdat.....
mvgr.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
denis49
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 09 Januari 2005 - 16:43:18 »

Hallo Figleaf en Aurelianus,
Bedankt voor de prijzen en de aanvullingen.
Groeten,
Denis49 Wink

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: