Waarde van antieke munten[/b]
De waarde van een munt vaststellen is heel moeilijk.
Punten van overweging bij het vaststellen van een waarde een rol spelen:
1. Aan of verkoop van de munt speelt een belangrijke rol. Een handelaar moet veel kosten maken om een munt te verkopen. Een munt die snel te verkopen is, zal bij verkoop opbrengen, dan een “gewone” munt, die mogelijk jaren lang in de voorraad van de handelaar zit. Een verkoper (aankoopprijs van de handelaar) krijgt bijna nooit meer, en vaak minder, dan de helft van de catalogus prijs (althans bij munten tot ca 150 euro). Verder bestaat ook nog zoiets als verzekerde waarde. Dat is het bedrag waarvoor men op korte termijn een gelijkwaardige munt kan aanschaffen. Dat is dus nog een hogere prijs.
2. De kwaliteit van een munt, men probeert hier objectieve criteria voor te formuleren, blijft subjectief. De beoordeling is sterk afhankelijk van de ervaring van de (ver)koper. Heeft hij veel prachtige, zeer fraaie munten in handen gehad. Een vinder die veel te maken krijgt met gecorrodeerde, vaak slecht behouden, munten is vaak positiever in de beoordeling, dan een conservator van een museale collectie. Ook veel handelaren nog al divers in het beoordelen van de kwaliteit, van vooral antieke munten, bij aankoop zijn ze streng(er) bij verkopen nogal positief. Grofweg kan men momenteel zeggen dat als een munt een volle kwaliteit lager wordt geschat, dat de prijs met 2/3 afneemt. Andere factoren horend bij de kwaliteit.
• Klein munt plaatje (negatief) of groot muntplaatje (positief)
• Is het omschrift geheel te lezen, of hoeveel van het omschrift is te lezen, hierbij moet men bedenken dat de naam van de vorst het belangrijkst is
• Dubbelslag of zwakke slag of uit het centrum geslagen munt (negatief)
• Bewerkte munten, gerepareerde munten (zoals geplakte munten, munten met gestopte gaatjes) en op/om gesneden munten, te hard gereinigde munten (zodat alle patina verdwenen is), kunstmatig gepatineerde munten en gepolijste munten (van zeer negatief tot negatief)
• Gescheurde munten (negatief)
• Beschadigde munten: bv. kras(sen), gaatjes, testputjes, corrosieput(jes) (negatief)
3. Historisch belang (positief) zoals een zeldzame vorst (bv. korte regeringsperiode) een beroemde vorst (historische persoonlijkheid), de keerzijde geeft een belangrijke historische gebeurtenis weer.
4. De vaardigheid van de stempelsnijder (positief als de stempelsnijder een kunstenaar is)( negatief als het een soort oefenmateriaal lijkt.)
5. Bij bronzen munten de soort patina, de kwaliteit en kleur van het patina, vlekkerigheid, de dikte van het patina. In het algemeen als het patina het muntbeeld versterkt, dus bij een dun patina zodat alle details beter uit komen (positief), als het patina, of we spreken dan liever van corrosie, details verhuld (negatief). De kleur van zilveren munten, zodat ze een aantrekkelijk uiterlijk hebben (positief) of ze zijn te hard gereinigd en lijken fonkel nieuw (negatief)
6. De herkomst en of vindplaats spelen een rol, hoe meer van de munt bekend is des te beter is dat (meerwaarde).
7. Hoe graag wil ik een munt hebben: is het de eerste of de twintigste van die vorst? Sommige munten wil men graag, omdat ze een leemte opvullen in Iemands verzameling, dus daar geeft men vaak (te) veel voor.
8. Waar wordt de munt aangekocht. Beurzen, eBay zijn meestal goedkoper, omdat de garanties minder zijn dan bij een gerenommeerde handelaar die een naam hoog te houden heeft. Goedkoop kan duurkoop blijken, vooral als men weinig ervaring heeft!
Zelf ben ik bereid een handelaar meer te betalen ik als mijn aankoopprijs, bij aanschaf van een duurdere en of betere munt (voor een deel, minimaal 75%) terug kan krijgen voor deze munt, tenzij de markt prijs aantoonbaar is gedaald. Dit is m.i. een goede manier van klantenbinding.
Hoe zwaar al deze zaken voor U tellen moet U zelf bepalen, eigenlijk leert men alleen door ervaring.
Belangrijk is dat U achteraf geen spijt heeft van U aankoop en ook achteraf geen spijt heeft als U de munt niet koopt, omdat ze te duur leek.
Ik kan je een advies geven: koop geen munten als je de munt of de verkoper niet vertrouwd. Veel mensen weten niet waarom ze het niet vertrouwen, maar ze observeren onbewust afwijkingen in de munt en in gedrag van de verkoper, dus daarom mijn advies. Gerenommeerde handelaren geven altijd een niet goed geld terug garantie, ook de meeste andere verkoper doen dat -zelfs als ze niet helemaal te goeder trouw zijn, willen ze toch doen voorkomen dat ze dat wel zijn -.
Een slechte naam maakt verkoop of handel heel moeilijk zoniet onmogelijk. Alleen op beurzen als je de verkoper niet kent, en een vals adres krijgt (soms zelfs op een kaartje) en vermoedelijk vooral ook op eBay loop je risico's. Ik koop niet op e-bay om (onder anderen) twee redenen:
a. ik zie de persoon en zijn / haar reactie niet
b. ik "voel" de munt niet, ik wil de munt kunnen aanraken en heel goed kunnen bekijken
Voor mij geldt:Als ik de munt heb gedetermineerd, zoek ik in catalogi of op Internet prijzen, maar dat interesseert me niet al te vaak.
Bij aan of verkoop en dan vraag ik me altijd af wat is die munt me waard? Kan ik hem daarvoor krijgen: goed, als ik er meer voor moet betalen en krijg ik de munt niet, dan ben ik ook tevreden (blijkbaar is de verkoper de munt meer waard dan mij).
Zo heb ik van mijn handel zelden spijt (behalve als het stuk vals blijkt, of gereinigd en opnieuw gepatineerd of zoiets). Op deze manier ben ik gelukkig, vroeger wilde ik wel eens iets goedkoop hebben, bood te weinig en had achteraf spijt, wanneer ik het niet kreeg. Dat vond ik dom van mezelf, dus daar ben ik mee gestopt.
Bij het verkopen hetzelfde, wijkt mijn vraagprijs meer dan 10 - 20% af van de biedprijs dan zie ik er vanaf en verkoop niet. Zelf kan ik absoluut niet (onder)handelen en met deze keuzes ben ik tevreden
Belangrijk is dat U achteraf geen spijt heeft van U aankoop en ook achteraf geen spijt heeft als U de munt niet koopt, omdat ze te duur leek.
Er geldt slechts een regel voor ieder:
Hebzucht verblindt, alle adviezen worden vervolgens in de wind geslagen! Onderdeel 3, 4 en 5 zijn met name belangrijk voor de wet van vraag en aanbod, en bepalen dus hoe makkelijk je iets (weer) kunt verkopen.
Hopelijk draag ik door dit stukje wat bij.mvgr