Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:11:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: imitatie Oostenrijk dukaat 1752  (gelezen 3513 keer)
fil67
groentje
*

Geslacht: Man

ZG forum over vanalles!

« Gepost op: 02 Januari 2005 - 13:33:41 »

Hallo

Weet er iemand de waarde van dit oud munststuk?

ik heb het al een tijdje in m'n bezit , maar twijfel of het wel ECHT (goud? ) is.
Het zat in een OUD doosje met allemaal munstukken uit de jaren 1900  en nog heel wat oudere stukken.

TU DOMINE SPES MEA 1752 c a   (Oostenrijk 1 ducaat)
Het is nog in hele goede staat.
Hoeveel zou dit evtl. waard kunnen zijn??

(PS: Ik doe het wel niet weg , al is het > 200 EURO waard)
« Laatste verandering: 12 Februari 2005 - 13:12:19 door Figleaf » Gelogd
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Januari 2005 - 14:47:01 »

Echte exemplaren zijn 3,5 gram en hebben een bijna okergele kleur. Er zijn erg veel imitaties met een vale, lichtgele kleur.

Oostenrijkse ducaat (KM 2041.2) geslagen in Karlsburg op naam van keizer Franz I, echtgenoot van Maria Theresia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_I

Voorzijde: portret met titels: FRANC(iscus).D(ei).G(ratia).R(omanorum).I(mperator).S(anctus).A(ustria).GER(manicus).IER(usalem).REX -niet zeker van de uitgangen- Franz I, keizer van het heilige roomse rijk en Oostenrijk, koning van Duitsland en Jeruzalem.

Keerzijde: gekroonde tweekoppige adelaar met gekroond borstschild, legende: TU DOMINE SPES MEA en jaartal U, o god bent mijn hoop.

Dit was eerder een handelsmunt dan een binnenlands betaalmiddel. De ducaat was een internationale handelsmunt die ook in Nederland veel werd aangemaakt. Nederlandse ducaten speelden een grote rol in de Levanthandel (met het Turkse rijk) en Oost Europa. Oostenrijk probeerde met deze stukken een stukje Nederlands marktaandeel in te pikken. Dat is uiteindelijk gelukt omdat in de Napoleontische periode de uitvoer van Nederlandse munten stil kwam te liggen.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
denis49
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Januari 2005 - 15:35:02 »

Hallo Fil67,
Ik denk dat we het over deze munt al herhaaldelijk gehad hebben op dit forum,ik zou de zoekmachine eens gebruiken.
Maar ik denk dat het een imitatie is en uitgegeven is geweest door Readers Digest.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
fil67
groentje
*

ZG forum over vanalles!

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Januari 2005 - 17:00:55 »

sorry die was ik even uit het oog verloren..

Maar ik zit nog wel met een vraagje:

Hoe kan ik zeker weten dat ze echt is (waar ik praktisch 100% zeker van ben omdat er in dat kistje nog andere penningen uit ENGELAND (strooigeld van 1794 bijzaten)
of hoe kan ik teweten komen uit welk materiaal ze is ?

thx

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2005 - 17:17:12 »

Dag lif67,
Je kunt er alsvolgt achter komen:
Bepaal de dichtheid, goud meeft een veel hogere dichtheid 19,3 dan messing 8,5. Een gouden exemplaar weegt ca. 3,5 gram en een messing exemplaar van dezelfde afmeting weegt ca 1,5 gram.
Maar de kleur is niet goed, vind ik, dus ik ben het met de informatie van Figleaf en denis49 eens.
mvgr

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Tony
groentje
*

Ik verzamel munten van alle landen !

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Januari 2005 - 23:40:47 »

Hallo iedereen,

ik heb gisteren per toeval net dezelfde nep-munt gevonden, diameter 20mm, gewicht 2,42gram. Nep dus !
Staat op het originele gouden exemplaar de 1 van 1752 ook achterstevoren ? Ik ben niet in't bezit van een catalogus dus dit kan ik niet controleren, maar op mijn muntje en op de scan zie je duidelijk dat de 1 niet klopt.

Groeten,

Tony.
jac-dru
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Januari 2005 - 14:05:48 »

Hallo, ik kan verkeerd zijn maar ik vernam vroeger al eens op het forum dat de nepmunt het woord spes draagt,dus voor specimen.
Ik kan niet zeggen of dit woord op de echte ook voorkomt. Vergeef mij als ik mis ben.
Groeten Jacques
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Januari 2005 - 14:35:46 »

@ jac-dru,
Spes is het Latijnse woord voor "hoop", en maakt deel uit van het omschrift. Ik denk dat je wat anders bedoelt.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Cayden
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Juli 2008 - 14:18:12 »

ik heb dezelfde munt maar de mijne blijkt een echte te zijn
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: