Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:08:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1 cent 1838  (gelezen 1880 keer)
den_pdg
Senior lid

Geslacht: Man

Addicted to coins...

« Antwoord #15 Gepost op: 02 Januari 2005 - 15:40:33 »

Hoi,

Ik moet zeggen dat ik Willy zijn uitleg zeer aannemelijk vind. Het jaartal 1838 zou ik inderdaad ook al meteen uitsluiten. Toch zou ik nog twee andere pistes naar voren willen schuiven:

1) Ik kan op basis van de scan nog altijd niet helemaal uitsluiten dat we hier niet met een overslag 1833 op 1832 zitten. Ik heb niet meteen een muntje om mee te vergelijken, maar het blijft wat mij betreft een mogelijkheid.
2) Als je heel goed kijkt zie je een overslagspoor dat typisch is voor de overslagen op een Nederlandse halve cent, namelijk rechts van PR (van PREMIER). Daar zie ik precies de onderste glooiing van de C (die voor Cent stond op de Nederlandse halve cent).

In ieder geval een zéér interessant muntje!

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

Meer over de Belgische Frank en de munten van de Oostenrijkse Nederlanden op:

dapee
groentje
*

« Antwoord #16 Gepost op: 02 Januari 2005 - 15:54:50 »

het mysterie blijft  Roll Eyes.
Ik wil een voorstel doen. Is er iemand die het definitief zou kunnen zeggen als hij of zij de munt in de hand had? Indien ja, dan ben ik bereid deze munt aangetekend op te sturen en ook aangetekend terug te krijgen (door mij betaald uiteraard).
Willy68
Moderator
full lid

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Antwoord #17 Gepost op: 02 Januari 2005 - 16:16:14 »

Om de tweede optie van Den_pdg erbij te halen heb ik een Nederlandse halve cent erop geplakt. De kromming van de C past niet echt met de aangegeven plaats (bij PR) Wel heb ik een ander spoortje ontdekt wat toch de overslag op een Nederlandse halve cent zou rechtvaardigen. De bil van de leeuw is namelijk op de keerzijde terug te vinden en ook een aantal stukken van de kroon.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik van mijn eerste verhaal afstap. Het enige verschil is dan dat de munt een overslag is op een NL halve cent...voor de rest blijft mijn stelling.
Kortom, een incuuse slag van een overslag op een Nederlandse halve cent... Kunt U het nog volgen?? Grin Grin Grin Grin

Groetjes Willy

(met dank aan Muntslag voor de foto van de 1/2 cent)
« Laatste verandering: 02 Januari 2005 - 17:53:38 door Willy68 » Gelogd

dapee
groentje
*

« Antwoord #18 Gepost op: 02 Januari 2005 - 19:19:51 »

na een lange tijd de 1 cent en de nederlandse 1/2 te vergelijken en met photoshop relïef naar boven brengen, heb ik inderdaad 8 vergelijkingspunten gevonden. Het zou dus wel eens degelijk om een overslag kunnen gaan.
den_pdg
Senior lid

Addicted to coins...

« Antwoord #19 Gepost op: 02 Januari 2005 - 21:26:21 »

Waw,

Jullie hebben ondertussen ook niet stilgezeten zeg...! 'k Ben toch wel een beetje jaloers op Willy zijn copy-paste kunsten. De glooiing komt inderdaad niet helemaal overeen met de onderkant van de C. Dat is mij op basis van de scans wel min of meer duidelijk. Ik dacht nog even dat het overeenkwam met de ronding van een cijfer van de datum (zou in dit geval de onderkant kunnen zijn van de 3 van 1823 of van de laatste 8 van 1828), maar dan zouden een deel van de andere vergelijkingspunten niet meer helemaal kloppen met de grote W van de voorzijde van het 1/2 centje... Gezien het grote aantal andere vergelijkingspunten lijkt de kans dat het een overslag is op een Nederlandse halve cent mij in ieder geval zeer plausibel te zijn.

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

Meer over de Belgische Frank en de munten van de Oostenrijkse Nederlanden op:

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: