Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 16:05:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: echte of valse Nerva?/vervalsing Lipanoff groep  (gelezen 3241 keer)
yoeri
groentje
*

Geslacht: Man

Romeinse munten = eeuwenoude kranten

« Gepost op: 01 Januari 2005 - 02:59:27 »

Voilla,

Volgens mij is die vals maar ik weet het niet 100% zeker wat denken jullie?

Grtz,
Yoeri
« Laatste verandering: 11 Februari 2005 - 11:38:31 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Januari 2005 - 11:02:49 »

Dag Yoeri,
Of deze munt echt of vals is, kan ik vanaf een scan niet zeggen. Zelfs niet als ik haar in handen heb. Vervalsingen worden steeds beter. Hoewel ik denk ervaring te hebben, is het mij ook wel overkomen dat ik valse munten heb gekocht.
Ik kan je een advies geven: koop geen munten als je de munt of de verkoper niet vertrouwd. Veel mensen weten niet waarom ze het niet vertrouwen, maar ze observeren onbewust afwijkingen in de munt en in gedrag van de verkoper, dus daarom mijn advies. Gerenommeerde handelaren geven altijd een niet goed geld terug garantie, ook de meeste andere verkoper doen dat -zelfs als ze niet helemaal te goeder trouw zijn, willen ze toch doen voorkomen dat ze dat wel zijn -. Een slechte naam maakt verkoop of handel heel moeilijk zoniet onmogelijk. Alleen op beurzen als je de verkoper niet kent, en een vals adres krijgt( soms zelfs op een kaartje) en vermoedelijk vooral ook op e-bay loop je (grotere) risico's. Ik koop niet op e-bay om (onder anderen) twee redenen:
1.   ik zie de persoon en zijn / haar reactie niet
2.   ik "voel" de munt niet, ik wil de munt kunnen aanraken en heel goed kunnen bekijken
Ik kan je wel zeggen dat deze munt geen heel slechte vervalsing is, de keerzijde vertoont corrosie / gietsporen op met name de handen.
Advies: Bekijk goed de muntrand, zoek naar een gietnaad of een andere onregelmatigheid. Een gietnaad tref je niet altijd aan, maar de plek waar de gietgang / prop aan komt is minder makkelijk te verdoezelen. Helaas is deze plek erg klein.
Er is dan een plek te zien waar de vorm is volgegoten, dit is vaak een kleine ronde of ovale onregelmatigheid. Hier tref je dan: vijl- / slijpsporen, of een heel glad stukje (vijl- / slijpsporen zijn weggepolijst) aan, of (de manier die ik het minst goed kan zien) er is een "randbreuk" of een andere vorm van “randschade de de gietgangprop is op een bepaalde plaats van de munt afgebroken of daar verwijderd.

Succes met je zoektocht.
« Laatste verandering: 03 Januari 2005 - 23:47:01 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
gwen
groentje
*

a thing of beauty is a joy forever

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Januari 2005 - 21:49:13 »

Hoi,

Zo op het eerste zicht zou ik twijfelen over de echtheid van deze denarius,het lijkt een gegoten exemplaar te zijn.
De letters zijn te "rond".Op de keerzijde zijn kuiltjes te zien,waarschijnlijk afkomstig van het gieten.(casting bubbles).
Vergelijk je denarius met andere op de site van Wildwinds of de yahoo groep CoinsRoman@yahoogroups.com.
Maak je lid en stuur de foto door,er zitten fantastische experts in deze groep.Weeg je exemplaar ook en vergelijk het gewicht met soortgelijke exemplaren.Groeten Gwen
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Januari 2005 - 09:15:54 »

Goede suggestie , Gwen! Cheesy
Citaat
Vergelijk je denarius met andere op de site van Wildwinds of de yahoo groep CoinsRoman@yahoogroups.com.
Maak je lid en stuur de foto door,er zitten fantastische experts in deze groep.Weeg je exemplaar ook en vergelijk het gewicht met soortgelijke exemplaren
van dat ander
Citaat
De letters zijn te "rond".Op de keerzijde zijn kuiltjes te zien,waarschijnlijk afkomstig van het gieten.(casting bubbles).
ben ik niet zo zeker. mvgr. Undecided
« Laatste verandering: 02 Januari 2005 - 09:20:21 door aurelianus » Gelogd

gwen
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2005 - 12:04:08 »

Hoi Yoeri,
Ik heb nog wat research gedaan en neem even een kijkje op de volgende site http://www.forumancientcoins.com/fakes/displayimage.php?album=2&pos=239
Vergelijk je munt met deze foto,let op de overeenkomsten.Waar heb je deze munt gekocht Huh?
Deze "toronto" groep werkt vooral op e-bay onder een aantal pseudoniemen,bieden valse munten aan voor echte
dikwijls met zeer lage beginprijzen.Wat te mooi is om waar te zijn is dit meestal ook zo.
Groetjes Gwen
yoeri
groentje
*

Romeinse munten = eeuwenoude kranten

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Januari 2005 - 13:43:28 »

Gwen,

Ik heb deze munt niet aangekocht hoor.
Omdat ik ook al vond dat dit te mooi was om waar te zijn  Smiley
Vandaar dat ik ff jullie raad heb ingewonnen.

Bedankt voor de leerrijke antwoorden jongens  Wink

Grtz, Yoeri
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Januari 2005 - 17:38:12 »

Deze munt is volgens mij afkomstig van eBay Duitsland van de aanbieder Numismatic gold. Veel van zijn munten zijn niet echt, doch kopies. De verkoper blijft vaag over zijn munten:

"Da es sich hierbei um ein sehr seltenes Stück handelt gehe ich von einer Neuprägung aus,  die Echtheit kann nicht Garantiert werden."

Reken maar dat hij of zij wel degelijk weet dat deze munten niet echt zijn. Dit is ook een aanbieding van deze verkoper:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=18465&item=3949092369&rd=1

« Laatste verandering: 02 Januari 2005 - 17:46:02 door Gladius » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Januari 2005 - 17:53:57 »

Deze link van Gladius laat duidelijk een fake-munt zien.
Deze denarius van Nerva lijkt mij enigzins geen fake te zijn. De keerzijde vertoont minieme krasjes en lichte putcorrosie, beiden een mogelijk teken van een lange verblijftijd in de grond.
Trouwens, op wildwinds vond ik deze referentie: http://www.wildwinds.com/coins/ric/nerva/RIC_0003.2.jpg , wat er voor mij toch op wijst dat het gebruikte lettertype overeenkomt met andere zilvermunten van Nerva.

Catuvolcos
« Laatste verandering: 02 Januari 2005 - 17:55:55 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 02 Januari 2005 - 20:32:57 »

Dag Yoeri,
Op basis van de afbeelding zou ik ook geneigd zijn de mening van Catuvolcos te steunen. Mn op de voorzijde lijken de letters scherp en zijn de vloeilijnen goed te zien.
Citaat
ben ik niet zo zeker, zoals ik al had gezegd, niet temin
Citaat
Ik kan je een advies geven: koop geen munten als je de munt of de verkoper niet vertrouwd.
. Met groet

gwen
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 02 Januari 2005 - 22:27:32 »

Hoi iedereen,
Ik ga deze munt op het yahoo forum zetten,ik laat jullie weten wat de reakties zijn,ik ben benieuwd.
Groeten Gwen
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 03 Januari 2005 - 21:49:55 »

Als je het randschrift van de keerzijde (CONCORDIA EXERCITVVM) gewoon intikt in Google krijg je heel mooie exemplaren te zien.
Eentje met dezelde TRP II COS III PP en ook dezelfde (kale) handjes staat op http://www.augustus.to/coin/ZL_j_nerva_NERVA-1.html
Overigens als je het mij vraagt, is het portret van Nerva op deze munt in elk geval een stuk ouder dan op die TRP II COS III PP op
de augustus.to site. Terwijl TRP .. COS .. toch een datum-aanduiding is? Zegt natuurlijk niks op zichzelf, maar toch..

aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 03 Januari 2005 - 23:31:02 »

L.S.
Deze munt is te dateren op 97 A.D. Hij was bij zijn aantreden als Augustus een "oude" man ca. 66 jr.(en hij stierf 16 maand later) niet alle portretten waren "lifelike" soms waren ze geïdealiseert en leek  augustus jonger.
mvgr Smiley

gwen
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 03 Januari 2005 - 23:42:09 »

Hoi iedereen,

Deze munt blijkt een vervalsing te zijn van de Lipanoff groep,Bulgaarse vervalsingen van dikwijls hoge kwaliteit,er is onlangs een boekje over verschenen,ik heb al vast een exemplaar besteld bij Forum.Klaarblijkelijk was de link met de Duitse verkoper correct,onze Amerikaanse collega's hadden deze oplichter al langer in de gaten.Weer iets bijgeleerd in ieder geval.groeten Gwen Cardon
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 03 Januari 2005 - 23:44:16 »

Gwen,
Hartelijk dank 'k zal er toch nog eens naar kijken Undecided. 'T is een goeie vervalsing! Angry Angry
mvgr Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 03 Januari 2005 - 23:55:12 »

Heb in dit verband nog een plaatje gevonden t.a.v. de beoordeling van de rand:

Een interessante checklist op het gebied van vervalsingen staat daar:

http://www.forumancientcoins.com/fakes/displayimage.php?album=lastup&cat=5&pos=2

Succes,

Lx

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: