Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 15:20:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Een vraag over kwaliteit  (gelezen 1977 keer)
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Gepost op: 10 November 2004 - 14:47:27 »

Hallo,

ik heb even jullie hulp nodig. Op e-Bay kocht ik enkele FDC-setjes, van een verkoper die i.h.a. héle mooie en goede stukken van hoogwaardige kwaliteit aanbiedt. Daarom kocht ik ze ook bij hem. Ik kocht vier setjes. In twee ervan vind ik dat er geen FDC munten in zitten, waarvan in één de munten echt slecht zijn. Ik heb hem erover geschreven en hij schreef terug dat hij er niets van heeft gemerkt (ik mag ze wél terugsturen hoor).
Door zijn antwoord ben ik aan mezelf gaan twijfelen en vraag ik mezelf af of ik nu te hoge eisen stel, of dat het echt zo slecht gesteld is met de munten.
Als voorbeeld laat ik de vijf gulden uit één van de setjes zien met de vraag wélke kwaliteit jullie hieraan zouden geven.
Alvast hartelijk bedankt !

Voorzijde:
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #1 Gepost op: 10 November 2004 - 14:48:12 »

achterzijde:
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 10 November 2004 - 20:07:42 »

Howel een scan ook niet alles zegt, ik meen zelfs pluisjes en stofjes op de afbeeldingen te zien, vind ik zelfs Prachtig een wel wat al te optimistische kwaliteitsaanduiding.
Zeker geen UNC, laat staan FDC.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #3 Gepost op: 20 November 2004 - 18:47:13 »

@Rob,

bedankt voor de beoordeling. Er zaten inderdaad ook pluisjes en stofjes op de munt en heel veel héél kleine krasjes. De verkoper schreef ná retournering van de sets toch nog dat er unc/fdc munten in de sets zitten. Ik heb m'n geld teruggekregen.

@Allen,

Dan ben ik nu toch wel héél erg benieuwd of de KNM zulke slechte sets heeft afgeleverd. Ik bezit er negen uit het Beatrixtijdperk (1982/83/84/85/86/88/92/99/2001) en twee uit het Julianatijdperk (1979/1980). De 1979/1980-sets zijn goed, in de andere sets zitten munten waar toch hier en daar een, niet geringe, kras te zien is. In de 1988-set zit een vijf guldenmunt die er ongeveer uitziet als de 50 eurocent van België uit de Benelux-set 2003. De genoemde sets heb ik toentertijd rechtstreeks van de KNM ontvangen.

Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe het is met de FDC-sets van de leden van dit forum. Er zullen toch wel mensen zijn die deze sets hebben?

En hoe kan de KNM op haar site de kwaliteit FDC omschrijven als zijnde :
3. Fleur de coin(FDC)
Deze munten vertonen geen enkel spoor van slijtage, noch enig ander gebrek.

Hoe denken onze forumleden daarover ? Ik ben benieuwd....

Groeten,
P.B.
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #4 Gepost op: 23 November 2004 - 23:54:04 »

Niemand die FDC-sets bezit tussen 1982 en 2001 ?  Shocked

Groeten,
PB Smiley
d1ermen
Volledig lid

Op naar alle euros

« Antwoord #5 Gepost op: 01 December 2004 - 07:54:32 »

Sorry dat ik nu pas reageer. Thuis kan ik niet inloggen op deze site en op mijn werk wel. Maar dan moet ik wel eerst mijn setjes thuis bekijken  Cheesy Cheesy
Ik heb gekocht 1980, 1982 en 1983. Eerder heb ik al eens voor mijn zus 1980 gekocht. Je kent ze wel, in zo'n kartonnen houdertje en plastic enveloppe. Die set was absoluut geen UNC of FDC, ze zagen er niet uit. Maar ja, je denkt dan 't was 2 euro. Laat maar zitten.
Toch zelf nog eens een setje juliana 1980 gekocht en ongelooflijk, echt schitterend. Het lijkt wel proof !!! Keurig mat op de kopafdruk en glanzend op de achtergrond, echt geweldige munten. ( Tja, en die ook voor 2 of 3 euro.....)
De 1982 en 1983 setjes zijn wat minder, terwijl die in zo'n hard plastik niet open te maken houder zitten. Maar niet dat ze uit circulatie komen of zo, geen sporen dat ze al dan niet voor een periode gelopen hebben,  maar meer de tand des tijds die de muntjes wat "aantast".
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #6 Gepost op: 12 December 2004 - 12:57:08 »

Hoi,

De FDC munten worden bij de Rijksmunt uit de gewone productie gehaalt. De munten worden botsen hierbij tegen elkaar aan, worden afgestort in emmers en zakken. En dan komen er krasjes op. Bij de kleinste muntjes wat minder, bij de grote, zware één en twee euro - veel, of erg veel - meer. Zeker bij de euro's - die in een enorm tempo zijn geproduceert - zijn de kwaliteitseisen wat lager geweest. Omdat met de muntstempels erg lang is doorgeslagen zien de ongecirculeerde exemplaren er als Prachtig of Zeer Fraai uit, terwijl ze rechtstreeks uit de muntrol komen.

Bij de proofmunten - die met speciaal gepolijste stempels, en alleen met handschoenen aangeraakt worden - mag er uiteraard geen enkel krasje op zitten.

groet,
arnout bruins

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #7 Gepost op: 12 December 2004 - 14:35:27 »

Dat ìs misschien wel zo, maar dat màg niet zo!

FDC (Fleur de Coin) is namelijk, i.t.t. UNC (uncirculated) niet een toestand maar een kwaliteit. In elke catalogus is te vinden dat FDC (en tegenwoordig BU (Brilliant Uncirculated)) munten wel degelijk een zorgvuldige behandeling horen te krijgen en dus zeker níet gelijk staan aan UNC.
Kijk ook maar eens op de site van de KNM waar de kwaliteiten besproken worden!
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
stapper
Senior lid

« Antwoord #8 Gepost op: 13 December 2004 - 01:54:57 »

Ik ga akkoord met Senior, als de foto's FDC munten moeten voorstellen heb ik alleen maar FDC munten liggen in mijn kollektie(ke)  Grin

Zelfs UNC vind ik nog te goed voor deze munten.

Ik verzamel dus ik besta Huh
Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Januari 2009 - 22:03:31 »

Ik zie zelf wel eens op verschillende sites de kwaliteit FDC- staan. Wat bedoelen ze hiermee? Dat deze wel een FDC kwaliteit heeft, maar enigszins versleten is, of dat het gewoon en mooie UNC is?

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 07 Januari 2009 - 02:15:08 »

Een FDC set die als zodanig door de KNM wordt verkocht dient ook munten in FDC kwaliteit te bevatten. Hiervoor betalen mensen grof geld. Het feit dat munten verkleuren of iets dergelijks door de manier van bewaren kun je de KNM niet kwalijk nemen lijkt mij.

FDC - is niets minder dan een munt die iets minder mooi is dan FDC en iets mooier dan prachitg +

Mvg

Francois
Munthunter
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 07 Januari 2009 - 12:05:46 »

Ik heb hier ook muntsetjes liggen waarvan de FDC munten helemaal zitten ingeseald. Echter zitten er op enkele stuivers vingerafdrukken en na al die jaren begin je die steeds beter te zien. Ook zit er een gulden in die een deukje heeft (UNC in een FDC setje gedaan??)

Pakte de KNM de muntsetjes met de blote hand in? De muntsetjes zijn nog nooit open geweest dus weet ik niet of de KNM zelf wel even zorgvuldig omging met de FDC eisen... Een vijfje uit 1995 lijkt zelfs helemaal bekrast te zijn, maar toch ziet hij er helemaal ongebruikt uit???

Gr. Jeroen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: