@ Aurelianus (en anderen):
De letterlijke (inclusief spelfouten) brief die ik van de RCC toegestuurd heb gekregen:
Amsterdam, 16 december 2004
Geachte heer, mevrouw,
In antwoord op uw e-mail van 16 november jl. bericht ik u als volgt.
U maakt bezwaar tegen een televisiereclame voor het schoonmaakmiddel Cillit Bang. Daarin is te zien hoe een munt van 5 eurocent gereingigd wordt door hem in Cillit Bang te dopen. Als ervaren muntenverzamelaar wijst u erop dat schoonmaakproducten als Cillit Bang de munt onherstelbaar zullen beschadigen. U vreest dat beginnende muntenverzamelaars hun verzameling zullen verpesten indien ze Cillit Bang als een goedkoop alternatief voor professionele muntreinigingsmiddelen zien. Uws inziens is de reclame misleidend en dient deze te worden aangepast in die zin dat Cillit Bang niet meer word taangeprezen als middel om munten te reinigen.
De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft uw klacht niet in behandeling genomen omdat deze, naar zijn oordeel, de Commissie geen aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling. Hij heeft daartoe het volgende overwogen.
In de gewraakte reclame wordt Cillit Bang aangeprezen als een krachtig middel om kalkaanslag, roestvlekken en vuil te verwijderen. Ter illustratie van de werking ervan wordt onder meer getoond dat een euromuntstuk, dat kennelijk een tijd in omloop is geweest, dankzij Cillit Bang weer als nieuw wordt. Niet kan worden geoordeeld dat Cillit Bang wordt aangeprezen als een middel om (waardevolle) munten uit een muntenverzameling te reinigen, noch acht de voorzitter het aannemelijk dat muntenverzamelaars Cillit Bang zullen beschouwen als een geschikt alternatief voor speciale muntreinigingsmiddelen.
Indien u het met deze beslissing niet eens bent, dan kunt u daartegen uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening dezes bezwaar aantekenen bij de voltallige Code Commissie. De gronden van uw bezwaar tegen de terzijdelegging door de voorzitter dient u in een brief aan de Code Commissie kenbaar te maken. Tevens dient een bedrag van € 12,- (zie pag. 10 onder 11 Infoboekje) te worden overgemaakt op postbankrekening 5349417 ten name van de Stichting Reclame Code, Postbus 12352, 1100 AJ Amsterdam, welk bedrag op uw rekening zal worden teruggestort indien de Commissie mocht besluiten dat de voorzitter uw klacht ten onrechte niet in behandeling heeft genomen.
Zowel het bezwaarschrift als het bedrag van € 12,- dienen binnen 14 dagen na dagtekening dezes in het bezit van het secretariaat van de Stichting te zijn.
Ter informatie sluit ik hierbij in een informatiebrochure betreffende de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, waarin ook de tekst van de Nederlandse Reclame Code is opgenomen.
Een kopie van uw klacht en van deze brief is ter informatie aan de adverteerder gezonden.
Hoogachtend,
namens de Reclame Code Commissie
voor: Mr J.J.C. Kabel, voorzitter
Mr P.E.C. Ancion - Kors
De genoemde informatiebrochure heb ik maar niet overgetypt.

Groeten,
Senior