Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 15:16:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Cilit Bang klacht  (gelezen 4440 keer)
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Gepost op: 09 November 2004 - 18:03:19 »

Ik overweeg een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie i.v.m. de reclame van Cilit Bang waarin een muntje wordt schoongemaakt. Ik vrees dat er veel beginnende verzamelaars zijn die dit spul gebruiken en aldus hun verzameling verpesten.
Zelf heb ik geen Cilit Bang in huis, dus bij deze wil ik vragen of er mensen zijn die enkele euromunten willen schoonmaken met Cilit Bang (en daarna goed afspoelen) en hier willen vertellen wat het resultaat is.
Alvast bedankt!
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 09 November 2004 - 22:11:50 »

@ Senior:
Het antwoord op je vraag is al een tijdje terug op dit forum geplaatst:
http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=33;action=display;threadid=9902
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Senior
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 10 November 2004 - 00:02:09 »

Een klacht bij de RCC baseer ik liever niet op de ervaringen van één persoon (die ik niet persoonlijk ken). Vandaar mijn oproep aan andere verzamelaars. Ik had mijn vraag liever in de genoemde thread geplaatst, maar die zit helaas op slot.
Groeten,

Senior

P.S.: hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik Jeroniumus niet geloof! Ik wil mijn klacht gewoon een steviger fundament geven.

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Limburg
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 16 November 2004 - 12:54:23 »

Naast het vertellen van het resultaat brengt een afbeelding erbij ook wat meer helderheid.
Mischaop82
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 16 November 2004 - 18:30:27 »

Neem eens een kijkje op de site van de KNM, ook daar hebben ze er een mening over  Wink

Gr. Mischaop82

Lid van de club van 1482 !!!   1610/1673.
marcel001
Volledig lid

Niet al het moois ligt in de grond!

« Antwoord #5 Gepost op: 29 Januari 2005 - 13:41:52 »

Hallo allemaal Grin IK heb na het zien van die reclame het natuurlijk ook geprobeert en ik moet zeggen dat ik ze perfect schoon krijg zonder roze gloed erover.Ik laat ze een uurtje erin liggen spoel ze dan af en poets ze daarna met koperpoets,maar of ze jaren lang mooi blijfen weet ik niet Wink

Groetjes Marcel
denis49
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 29 Januari 2005 - 14:16:41 »

Hallo Marcel001,
Oei oei oei met koperpoets,als dat maar goed afloopt,er zit een soort korrel in die krassen maakt,misschien niet direkt met het blote oog te zien maar wel met het vergrootglas.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
marcel001
Volledig lid

Niet al het moois ligt in de grond!

« Antwoord #7 Gepost op: 29 Januari 2005 - 15:01:17 »

Oei dat is inderdaad niet zo mooi Cry Ben ik even blij dat ik nog geen waardevolle munten heb gevonden Grin

Bedankt voor de tip! Ik zal het niet meer doen!

Groetjes Marcel
Senior
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 29 Januari 2005 - 17:32:38 »

Ik heb trouwens een klacht ingediend bij de RCC (met een link naar de site van de KNM). Hun reactie was echter een afwijzing, omdat het middel niet aangeprezen wordt als speciaal muntenschoonmaakmiddel. Indien er hier interesse bestaat kan ik het gehele antwoord wel overtypen en hier plaatsen.
Groeten,

Senior

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #9 Gepost op: 29 Januari 2005 - 20:10:31 »

Dag Senior, Ik ben wel geïnteresseerd inhet antwoord.
Is het niet makkelijker om het te scannen, of kost dat te veel forumruimte?
mvgr Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Senior
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 29 Januari 2005 - 22:07:31 »

@ aurelianus:

Da's véél makkelijker!

...als je een scanner hebt... Roll Eyes
Groeten,

Senior

reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #11 Gepost op: 08 Februari 2005 - 20:58:28 »

Ik heb geprobeert om ook een muntje van 5 eurocent te reinigen met Cilit Bang, het rezultaat is diep triest je krijft een roze munt terug.

Ik probeer dit soort dingetjes eerst uit met muntjes die gewoon uit je portemonee komen, of die ik per kilo koop voor weinig geld.

Ik raad het dus ook af.

Senior
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 08 Februari 2005 - 21:55:49 »

@ Aurelianus (en anderen):

De letterlijke (inclusief spelfouten) brief die ik van de RCC toegestuurd heb gekregen:

Citaat
Amsterdam, 16 december 2004

Geachte heer, mevrouw,

In antwoord op uw e-mail van 16 november jl. bericht ik u als volgt.

U maakt bezwaar tegen een televisiereclame voor het schoonmaakmiddel Cillit Bang. Daarin is te zien hoe een munt van 5 eurocent gereingigd wordt door hem in Cillit Bang te dopen. Als ervaren muntenverzamelaar wijst u erop dat schoonmaakproducten als Cillit Bang de munt onherstelbaar zullen beschadigen. U vreest dat beginnende muntenverzamelaars hun verzameling zullen verpesten indien ze Cillit Bang als een goedkoop alternatief voor professionele muntreinigingsmiddelen zien. Uws inziens is de reclame misleidend en dient deze te worden aangepast in die zin dat Cillit Bang niet meer word taangeprezen als middel om munten te reinigen.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft uw klacht niet in behandeling genomen omdat deze, naar zijn oordeel, de Commissie geen aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling. Hij heeft daartoe het volgende overwogen.

In de gewraakte reclame wordt Cillit Bang aangeprezen als een krachtig middel om kalkaanslag, roestvlekken en vuil te verwijderen. Ter illustratie van de werking ervan wordt onder meer getoond dat een euromuntstuk, dat kennelijk een tijd in omloop is geweest, dankzij Cillit Bang weer als nieuw wordt. Niet kan worden geoordeeld dat Cillit Bang wordt aangeprezen als een middel om (waardevolle) munten uit een muntenverzameling te reinigen, noch acht de voorzitter het aannemelijk dat muntenverzamelaars Cillit Bang zullen beschouwen als een geschikt alternatief voor speciale muntreinigingsmiddelen.

Indien u het met deze beslissing niet eens bent, dan kunt u daartegen uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening dezes bezwaar aantekenen bij de voltallige Code Commissie. De gronden van uw bezwaar tegen de terzijdelegging door de voorzitter dient u in een brief aan de Code Commissie kenbaar te maken. Tevens dient een bedrag van € 12,- (zie pag. 10 onder 11 Infoboekje) te worden overgemaakt op postbankrekening 5349417 ten name van de Stichting Reclame Code, Postbus 12352, 1100 AJ Amsterdam, welk bedrag op uw rekening zal worden teruggestort indien de Commissie mocht besluiten dat de voorzitter uw klacht ten onrechte niet in behandeling heeft genomen.

Zowel het bezwaarschrift als het bedrag van € 12,- dienen binnen 14 dagen na dagtekening dezes in het bezit van het secretariaat van de Stichting te zijn.

Ter informatie sluit ik hierbij in een informatiebrochure betreffende de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, waarin ook de tekst van de Nederlandse Reclame Code is opgenomen.

Een kopie van uw klacht en van deze brief is ter informatie aan de adverteerder gezonden.

Hoogachtend,
namens de Reclame Code Commissie

voor: Mr J.J.C. Kabel, voorzitter
Mr P.E.C. Ancion - Kors

De genoemde informatiebrochure heb ik maar niet overgetypt. Wink
Groeten,

Senior

Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 09 Februari 2005 - 20:38:39 »

Hihihi  Cheesy ! Leuke correspondentie !

Quote uit de brief:

Citaat
een euromuntstuk, dat kennelijk een tijd in omloop is geweest, dankzij Cillit Bang weer als nieuw wordt. Niet kan worden geoordeeld dat Cillit Bang wordt aangeprezen als een middel om (waardevolle) munten uit een muntenverzameling te reinigen

Grin  Grin Conclusie 1: als nieuw: er bestaan dus volgens de briefschrijver oude Euro-munten Grin  Grin

enne..

Grin  Grin Conclusie 2: alleen maar goedkoop spul van metaal reinigen hoor !! (kerstballen?)  Grin  Grin

adwa
Senior lid

Zoekt en gij zult vinden.

« Antwoord #14 Gepost op: 23 Maart 2005 - 22:51:04 »

Cilit Bang doet volgens mij niets anders dan wat de meeste andere zuren ook doen, namelijk koperoxyde oplossen. De roze kleur die je daarna ziet is gewoon de kleur van blank koper.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: