Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 13:04:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Varianten 2 FR 1867  (gelezen 1565 keer)
den_pdg
Senior lid

Geslacht: Man

Addicted to coins...

« Gepost op: 07 November 2004 - 11:55:20 »

Hoi,

Onlangs kreeg ik in verband met een vorige posting nog een PBtje van Willy68 omtrent het bestaan van meerdere varianten van de 2 Frank 1867 buiten diegene die in de Morin worden vermeld. Ook Grispen meldt dat er nog andere varianten zijn. Het toeval wou dat ik er op hetzelfde moment eentje op eBay zag staan en die heb ik er dan maar even van geplukt hé.  Grin

Waarover gaat het juist? Het gaat over de variant waarbij het handje op de linker scepter wijst naar de N van UNION in plaast van tussen de N en de I te wijzen. Ter verduidelijking heb ik op de bijgevoegde scan de normale variant (in buitengewone FDC kwaliteit) naast de speciale variant geplaatst (in gekuiste Sad normale zeer fraaie kwaliteit). Ook opvallend is dat het gebruikte lettertype op deze variant hoger is dan bij de normale variant.

Nu mijn vraag, heeft er eigenlijk iemand een idee van hoeveel deze variant voorkomt? Met andere woorden komt die één keer voor op 20 munten of één keer op 50,...? Deze variant komt ook voor bij de stukken van 1866 en ik heb de indruk dat ie bij dit jaar frequenter voorkomt dan bij 1867.

Alle opmerkingen en commentaar welkom zou ik zeggen!

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

Meer over de Belgische Frank en de munten van de Oostenrijkse Nederlanden op:

Willy68
Moderator
full lid

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Antwoord #1 Gepost op: 07 November 2004 - 13:37:28 »

Om het even aan te sluiten bij Den_pdg, een uitvergroting van het bewuste gebied (c/p uit NB).  Ook de afstand tussen l' en union is groter.

Hoe het met het slagaantal zit zou ik niet kunnen vertellen. Ik denk dat dat gokken blijft hoewel net als Den_pdg zegt, deze variant meer bij 1866 voorkomt dan bij 1867.

Groetjes Willy

Edit: aanpassing jaartallen i.v.m. typefoutje
« Laatste verandering: 07 November 2004 - 23:30:01 door Willy68 » Gelogd

den_pdg
Senior lid

Addicted to coins...

« Antwoord #2 Gepost op: 07 November 2004 - 15:36:32 »

Oei Willy68,

Ik dacht dat het eigenlijk net andersom was, ik dacht dat ie proportioneel meer voorkwam bij 1866 dan bij 1867. Ik had namelijk eens al mijn verkoop- en veilinglijsten die ik hier liggen heb doorlopen en daar vond ik wel exemplaren van 1866 terug met het handje naar de N maar geen exemplaren van 1867. Nu, mijn sample is wellicht te klein om dat op een verantwoord statistische manier te extrapoleren... Met andere woorden, het kan best zijn dat ik totaal fout zit met mijn redenering.

Tussen haakjes, een prachtige vergelijkingsscan Willy, ik kan niet wachten om de volledige catalogus te zien.

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

bigmoustache
full lid

munten verzamelen is een full time job

« Antwoord #3 Gepost op: 07 November 2004 - 16:24:48 »

Zo te zien is ook het staartje van het "weglatingsteken" wat langer. Grin
den_pdg
Senior lid

Addicted to coins...

« Antwoord #4 Gepost op: 08 November 2004 - 20:48:02 »

@Willy68: Ik was niet zeker wat je juist bedoelde, vandaar mijn bijkomende uitleg. Ik ben in ieder geval al blij om bevestigd te zien dat deze variant bij de 1867 minder voorkomt dan de 1866.

Wat ik echter steeds minder goed begrijp is waarom deze variant niet opgenomen is in de modernere catalogi zoals De Mey & Pauwels en Morin... Ze nemen wel de variant op zonder kruisje (wat trouwens wat mij betreft gewoon een stempelvervuiling zou kunnen zijn), maar de bovenstaande variant die zich veel meer onderscheidt van de gewone variant wordt niet eens opgenomen...

Toch wel (weer) een grove tekortkoming als je het mij vraagt... en dat terwijl deze variant nochtans reeds in 1972 gecatalogeerd is door Bogaert (zie de nrs. 1007 B1 (en B2) voor de jaargang 1866 en 1079 B voor de jaargang 1867). Tussen haakjes, bij Bogaert hebben beide jaren een zeldzaamheidsindicator R (R2 voor de 1007 B2 die ook nog verschilt aan de hoofdzijde), wat mij doet vermoeden dat we hoogstwaarschijnlijk meer in de richting van 1 op de 50 of zelfs meer gaan wat de relatieve zeldzaamheid betreft ten aanzien van de normale variant...

Ik zou zeggen alle verder commentaar rond deze variant blijft meer dan welkom want ze begint mij hoe langer hoe meer te intrigeren...

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

WDA
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #5 Gepost op: 24 November 2007 - 16:53:27 »

even op deze oude maar zeer interessante topic terug komen :

ik heb de variant "handje op de N" van zowel de 1866, 1867 als de 1868
ik heb ook de variant "grotere afstand tussen des en belges" van zowel de 1866 als de 1867
ik heb ook nog de combinatie "handje op de N" en "grotere afstand tussen des en belges" van de 1866

bestaan er nog andere ? is er informatie over zeldzaamheid beschikbaar ?

mvg

wim
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Mei 2010 - 20:14:10 »

even op deze oude maar zeer interessante topic terug komen :

... de 1866, 1867 als de 1868
...

bestaan er nog andere ?

"Alles" staat mooi beschreven met fotos in de Numismatica Belgica

zoals de negatieve arcering, dubbele legende, met / zonder kruisje