Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
22 Mei 2012 - 15:03:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Groene euromunten  (gelezen 1866 keer)
RonnyD
Volledig lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 30 Oktober 2004 - 20:51:00 »

Hallo,

mijn zoon heeft een map voor euromunten met plastic bladen waar dan houdertjes inschuiven, ook in plastic.
De euromunten die daarin zitten, en dan vooral de 2 en  1euro, in mindere mate ook de 50 20 en 10 cent, zijn groen geworden en dan vooral de gele delen van de 2 en  1euro.
Met water en zeep gaat die aanslag er wel tamelijk snel af.

Kan iemand dit verklaren en daar eventueel een oplossing voor geven?

Groeten, Ronny

Verzamel Belgische munten (vanaf 1830) + Euromunten
Xander
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Oktober 2004 - 20:55:28 »

hoi ,

dit komt waarscheinelijk door het plastic dat reageerd op het metaal uit de euro munt .

groeten xander
« Laatste verandering: 30 Oktober 2004 - 20:55:47 door Xander » Gelogd

je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Oktober 2004 - 22:19:18 »

Zo te lezen gaat het hier om plastic waarin weekmakers zitten. Deze weekmakers reageren met het muntmetaal en veroorzaken zo de verkleuringen. De oplossing is om een ander opbergsysteem te gebruiken.
Kun je misschien nog even vermelden welk systeem je zoon precies gebruikt (merk en type)? Hier op het forum zijn vast wel mensen die een vergelijkbaar maar veilig systeem kunnen aanbevelen.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Xander
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Oktober 2004 - 11:39:42 »

hoi ,

ik gebruik mappen van LEUCHTTERM deze komen uit oosterijk .

alleen licht het er aan hoe je spaard  deze mappen zijn vrij prijzig vooral als je  op jaartal spaart  en zonde voor de jaartallen waarvan veel landen geen euro munten hebben geslagen .

groeten xander

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 31 Oktober 2004 - 15:11:27 »

@ Xander,
De mappen en munthouders van Leuchtturm worden door hen als gegarandeerd weekmakervrij verkocht. En reken maar dat ze (als gerenommeerd merk) hun garantie kunnen waarmaken.

Het zijn de goedkope plastic (insteek)albums (meestal merkloos) die altijd weer de problemen veroorzaken. Zelfs zilveren munten slaan daarin op den duur groen uit.
Dat zijn de albums met in de bladen uitschuifbare plastic strips met vakjes waarin de munten worden geplaatst.
Nooit gebruiken wanneer je munten je lief zijn!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RonnyD
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 31 Oktober 2004 - 15:19:28 »

Inderdaad Robkooy, het gaat over zulke mappen, ik vind er geen merk op maar uit uw beschrijving maak ik op dat het deze mappen zijn.

Besluit is dus dat er met deze mappen niets goed aan te vangen is, of is dit te verhelpen door de munten met een beschermlaagje (van ik weet niet wat) in te smeren?

Ronny

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Oktober 2004 - 15:42:01 »

@ RonnyD:
Beter die mappen zo snel mogelijk weg doen. Ze zijn volkomen ongeschikt om munten in te bewaren.
Een verzameling munten, of het nu een verzameling is van grote waarde of van geringe waarde, verdient altijd beter dan in de allergoedkoopste verpakking opgeborgen te worden.
Xander noemt het merk Leuchturm, en die zijn idd behoorlijk aan de prijs.
Iets goedkoper, maar ook betrouwbaar zijn de Nederlandse merken Davo en Importa. Kies dan meteen voor albums met bladen met vierkante vakjes waarin de munten in een (bij voorkeur: zelfklevende) kartonnen munthouder van een goed merk worden geplaatst. De betere merken munthouders zijn wat duurder dan de merkloze, maar alleen de eerste zijn gegarandeerd weekmakervrij.
Het vraagt even een investering, maar je munten zullen er je zeer dankbaar voor zijn.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 31 Oktober 2004 - 15:47:27 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Xander
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 31 Oktober 2004 - 15:55:22 »

hoi ,

mijn mappen waren 19,95 per stuk  + porto kosten van uit deutsland  

jammer is wel dat je weer nieuwe bladen nodig heb voor de gedenk munten  en weer een losse map zonde bladen .

http://www.leuchtturm.de/epages/leuchtturm_de.storefront/4184fc4d0036d7fd271dc0a801620687?link=

groeten xander

RonnyD
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 31 Oktober 2004 - 19:23:27 »

Ok, iedereen bedankt voor de info.

We gaan op zoek naar een ander systeem.

Weet toevallig iemand waar deze systemen in Belgie te koop zijn in omgeving Leuven?

Groeten, Ronny

reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #9 Gepost op: 08 Februari 2005 - 21:06:18 »

ik weet niet wat de postcode is van leuven.

Probeer de website van importa maar daar kun je de verkooppunten zoeken op postcode.

Bovenaan onder tabblad (waar te koop)

http://importa.nl/
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: