|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Gepost op: 02 Augustus 2003 - 09:58:53 » |
|
De afgelopen tijd kreeg ik van verschillende kanten de melding dat dit muntje in de circulatie was aangetroffen. Omdat volgens de opgave van de KMvB dit muntje NIET voor de circulatie is aangemunt heb ik de Belgische muntmeester Romain Coenen om opheldering gevraagd. Namens hem kreeg ik nu van Didier Vanoverbeek het volgende antwoord: Het stuk van 10 cent werd inderdaad niet in circulatie gebracht, maar meer dan waarschijnlijk wordt dit stuk soms uit de diverse jaarsets (EK Zolder, Adieu Franc of FDC Guldensporenslag) gehaald om apart op de markt te worden aangeboden. Dit is natuurlijk een antwoord dat kant noch wal raakt. Immers: Alle tot nu toe gevonden exemplaren werden niet in de handel angeboden maar gewoon in de circulatie aangetroffen, dus tussen het wisselgeld. Omdat niemand de speciale sets zal slopen om een bepaalde munt daaruit gewoon uit te geven heb ik sterk de indruk dat de KMvB iets voor ons verzwijgt! Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
bolleke_the_best
groentje
Geslacht: 
fervent €verzamelaar :)
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 02 Augustus 2003 - 11:40:10 » |
|
@ Robkooy, over hoeveel exemplaren gaat het hier dan ?? Volgens mij zal het wel degelijk gaan om munten die uit de BU sets komen. Er is in Nederland ook al een 10 cent 2003 van belgië gevonden, toen was er ook gerucht dat deze munt in circulatie zou zijn... Puur toeval volgens mij 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 02 Augustus 2003 - 13:17:56 » |
|
Een dergelijk verschijnsel doet zich voor bij de Duitse 2c '03 met de letters A en D. Deze munten zouden oorspronkelijk alleen in sets worden uitgegeven, maar duiken nu in vrij grote aantallen op in de Duitse circulatie. Blijkbaar was de vraag naar 2c munten van winkeliers zo groot dat er besloten is deze munten toch ook in roulatie te brengen. Op het moment dat er daadwerkelijk meerdere Belgische 10c stukken '02 en '03 opduiken in de circulatie (en dit níet gebeurd met bijvoorbeeld de 2c '02 en '03 die ook alleen in dezelfde sets zitten) kun je inderdaad stellen dat deze munten wel degelijk in omloop gebracht worden door de Belgische overheid. Voorlopig blijft het een kwestie van goed opletten dus, zodat we na verloop van tijd deze geruchten kunnen bevestigen dan wel ontkennen. Groeten,
Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|
luit
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Augustus 2003 - 16:45:17 » |
|
Van verschillende Duitse contacten heb ik begrepen dat de situatie in Duitsland toch iets anders in elkaar zit. Het schijnt zo te zijn dat die munten al in 2002 zijn besteld en daarom bij 2002 worden geteld maar toch worden geslagen in 2003 en dan dus ook met stempels van 2003
|
|
|
|
« Laatste verandering: 02 Augustus 2003 - 17:18:58 door luit »
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 03 Augustus 2003 - 07:49:05 » |
|
Enkele mij bekende verzamelaars (niet bij dit forum) hebben een steekproef genomen. Daartoe bekeken zij ruim 3000 Belgische 10 cent stukken uit de circulatie. Hierbij vonden ze 9 exemplaren met het jaartal 2002. Indien deze steekproef representatief is dan betekent dit dat er circa 1.000.000 exemplaren 10 cent 2002 in omloop zouden kunnen zijn. Een dergelijk aantal kan natuurlijk onmogelijk uit gesloopte BU-sets afkomstig zijn. Bovendien: Wie zou er een BU-set slopen om alléén de 10 cent daaruit voor de nominale waarde in omloop te brengen? Wanneer er veel sets gesloopt zouden zijn door malloten die de munten daaruit gewoon uitgeven dan zou je toch mogen verwachten dat óók de 1, 2 en 5 cent 2002 in de circulatie teruggevonden zouden zijn? Rob Kooy
|
|
|
|
« Laatste verandering: 03 Augustus 2003 - 07:52:02 door RobKooy »
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
eu-Robert
Volledig lid

Geslacht: 
Heb elkaar lief!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 03 Augustus 2003 - 11:38:05 » |
|
Minder dan 3 promille was dus van het slagjaar 2002. Dus op bijv. 400 stuks (=10 rollen) vind ik gemiddeld 1 exemplaar. Aha. Even naar België toe komende week.  P.S. De in België verkrijgbare rollen gecirculeerde euromunten bevatten natuurlijk ook veel niet-belgische exemplaren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luit
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Augustus 2003 - 13:28:52 » |
|
Op www.eurodiffusie.nl is te lezen dat ongeveer 25% van de munten in België buitenlands is, dus toch maar een paar rolletjes meer halen.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Augustus 2003 - 21:44:41 » |
|
Nadat ik tegenover de KMvB mijn twijfel had uitgesproken over hun bewering dat de circulerende exemplaren van de 10 cent 2002 wel uit BU-sets afkomstig zouden zijn omdat er daarvoor gewoon te veel in de circulatie voorkomen berichte men mij: Aangezien hier blijkbaar andere patronen te bemerken zijn heb ik uw vraag voorgelegd aan de heer Verlinde, controleur van de aanmunting. Ik ben benieuwd .... Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PB
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Augustus 2003 - 23:06:16 » |
|
.... en die meldt natuurlijk dat hij ten tijde van de aanmunting van de 10 ct. België 2002 met vakantie was... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bigmoustache
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 18 Augustus 2003 - 12:33:30 » |
|
Hallo
Hier wil ik toch even mijn persoonlijke mening zeggen over het uit BU-sets halen van de munten ( in dit geval het jaartal 2003 )
Momenteel worden de 1,2,5,10 ct - 2003 aangeboden voor €10
Als men er nu van uit gaat dat een persoon ( dealer ) meerdere sets besteld heeft van de BU- set 2003 en die niet kan verkopen ( je kan die set gemakkelijk vinden voor € 14 a € 15 ) dan is de rekening rap gemaakt.
De laagste muntjes verkopen met reklame van "ze zijn niet te vinden in circulatie" voor een prijs van € 10 en dan de rest €3.70 nominale waarde ( 20,50,€1,€2 ) kan hij zelf in zijn zakken steken. Zo bekom je al een bedrag van € 13.70.
Misschien kan hij dan in een latere fase nog de 50 ct en € 1 verkopen met winst en dan heeft hij de " open gebroken set " kunnen verkopen met winst.
Dit is zowat de gebruikelijk manier van een dealer die zijn sets niet met winst kan verkopen, alles open breken en afzonderlijk verkopen.
Vele verzamelaars zijn wel tuk op een muntje extra in hun verzameling die niet in circulatie is gekomen.
Dit is maar een kleine vaststelling van wat er gebeurd is ( of kan zijn )
Mvg bigmoustache :-}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PB
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 18 Augustus 2003 - 13:11:53 » |
|
Hi Mic,  wat jij schetst is zonder meer waar, maar de 10 cent 2002 muntjes zijn in de circulatie gevonden en, zoals Rob al schreef, zullen die toch niet uit BU-sets komen. 9 stuks op 3.000 muntjes uit BU-setjes lijkt ál te toevallig. Het is jammer dat er op munten die in circulatie geweest zijn niet meer vast te stellen is of het BU-kwaliteit was. Er kan misschien een fout gemaakt zijn met het per abuis BU-munten die voor de sets bedoeld waren in circulatie te brengen.  En dan zullen het er ook niet zoveel zijn. We weten allemaal dat, zodra er tóch een waarde aangemunt wordt die niet in de planning stond, deze terstond in rollen worden aangeboden op de diverse veilingsites, kijk maar weer naar de 1 en 2 ct. 2003 die eerst ook niet aangemunt zouden worden. En van de 10 ct. 2002 is nog niet één rol aangeboden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bigmoustache
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 18 Augustus 2003 - 13:27:08 » |
|
Hoi PB,
Hoe kan de munt, de eventuele teveel gemaakte munten dan in omloop brengen als er geen rollen ( of verpakking met de munten in ) zijn opgedoken tot nu toe.
bigmoustache :-}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PB
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 18 Augustus 2003 - 13:53:56 » |
|
 Dát is nu het grote mysterie..... en daarover heeft Rob info aangevraagd bij de KMB. Munten, bestemd voor BU setjes worden in elk geval (normaal) niet in rollen verpakt. Verkeerd stempel gepakt, snel ontdekt, maar intussen toch 2002-muntjes ertussen gekomen?  Of tóch 2002 aangemunt, enkele rollen uitgegeven en de rest nog wachtende?  Ik gok op het eerste. Misschien komen we het antwoord wel nooit te weten  groeten,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bigmoustache
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 07 Oktober 2003 - 19:28:53 » |
|
Hallo forumleden,
Deze morgen een partij kleingeld gekocht om te controleren en tot mijn grote vebazing vond ik een stuk van 10 ct - 2002.
Ze zijn er dus toch de enkelingen in circulatie !!!!
Zoals te zien is op de scan is hij wel degelijk in circulatie geweest.
Wie van de forumleden heeft zo'n stuk in de " knip " gevonden.
Mvg Bigmoustache :-}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 07 Oktober 2003 - 19:58:04 » |
|
@ bigmoustache: Proficiat! Ik heb hem zelf nog niet, maar ik blijf zoeken.  Groeten, Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|