Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
21 Mei 2012 - 12:25:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 10 cent 1862 met een klein stempelbreukje  (gelezen 2301 keer)
belg_jos
Gast
« Gepost op: 31 Juli 2003 - 18:10:49 »

*druip druip*

een geschifte vondst in een lot belgische muntjes.

mijn dag is geslaagd, en hoe gaat het met u ?

Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin
bvds
full lid

Geslacht: Man

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Juli 2003 - 18:12:53 »

inderdaad *heel veel kwijl* Grin

d'er bleef niet veel meer over van die stempel Cheesy

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
belg_jos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Juli 2003 - 18:15:11 »

nog ff wa meer plagen en de achterzijde ook plaatsen Grin

Tongue
bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Juli 2003 - 18:19:46 »

slechte mens, ons zo plagen Grin Grin

proficiat, fantastische aanwinst Smiley

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
Mischaop82
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Augustus 2003 - 17:40:03 »

Dat is nog eens n mooie stempelbreuk.  Grin Grin Tongue
Gr. Mischaop82

Lid van de club van 1482 !!!   1610/1673.
Rudy33
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Augustus 2003 - 06:52:30 »

Goeie morgen (maandag 11 aug iets voor 0800hr)

Mooi stukje, ik ben ook jaloers en tevens nieuwsgierig.
Heeft iemand een idee hoe dit kan gebeuren, kan er iemand meer technische uitleg geven over "stempelbreuk"?

vriendelijke groeten,
AYS
Rudy
belg_jos
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Augustus 2003 - 10:52:17 »

ik vermoed dat dit op de volgende manier gebeurt:

ik denk dat de stempel uit 2 delen bestaat :
 - uit een centerstuk: de leeuw
 - uit een buitenring: de omlettering

de stempelbreukjes, die kan je bijna op elke munt zien van dit type. hiermee bedoel ik de lijntjes die van de buitenrand tot aan de rand van het middenstuk met de leeuw lopen.

nu denk ik gewoon dat dit een beetje verwaarloosd is geweest, en zo ver gekomen is, dat deze lijntjes op de stempel zijn kunnen evolueren in een effectieve breuk van de stempel waarbij een stuk verdwenen is.

dat s wat ik erover denk, maar ben het totaal niet zeker hoor.
het is maar mijn persoonlijk ideetje Wink

andere meningen zijn meer dan welkom

groeten

belg_jos

ps: nog een foto bijgevoegd van zo'n beginfase
« Laatste verandering: 11 Augustus 2003 - 10:53:18 door belg_jos » Gelogd
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 14:00:58 »

Al een aantal malen naar dit muntje gekeken (ja, afwijkingen hè? Grin), en hij wordt iedere keer leuker. Soms lijkt de binnenring verhoogd en even later weer niet.
Je kunt m.i. in jouw veronderstelling best gelijk hebben, want hoe zou er anders zo'n tamelijk recht stuk kunnen verdwijnen zonder ook maar iets van het centerstuk mee te nemen? Tegelijkertijd zou het muntje dus iets scheef gezakt moeten zijn omdat aan de achterkant, tegenover, de heel zwakke print staat. Heel jammer dat ik weinig afweet van de munten uit die periode, ik heb wel lectuur over de muntslagtechniek, maar daarin staat weer niets over 2-delige stempels. Het is een interessant muntje! Smiley
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 15:40:07 »

Ik denk niet dat de stempels uit 2 delen bestaan. De rand op de munt is een groef in het stempel. Als er 2 breuken op het stempel ontstaan vanaf de buitenzijde zullen ze op een gegeven moment tegen de groef aanlopen. Op dat moment is een deel van het stempel dus omsloten door verdiepte delen (groef en breuken). Het lijkt mij dat zo'n omsloten stuk een vrij groot risico heeft om van het stempel af te breken. En dát is in het onderhavige geval gebeurt denk ik.
Min of meer te vergelijken met de ogen van de negens (jaartal) op euromunten (sorry jos...) die op het stempel als opstaande stukjes aanwezig zijn. Zulke kwetsbare delen breken vrij vlug van een stempel af en zorgen dan voor gevulde ogen bij de negens.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
belg_jos
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 16:17:32 »

@Senior

Ik denk inderdaad dat je wel gelijk kan hebben.
Die groef tussen middenstuk en omlettering is nnogal hoog, en dus in de stempel diep.

als een stukje zou afbreken, dan is dat altijd in het zwakste punt, dus zou die groef daar aardig voor in aanmerking komen.

@Pete

Ik heb ook nog een bedenkinkje:

je hebt dus de stempel met de stempelbreuk en die (vermoedelijk onderaan) zonder stempelbreuk.

die zwakke rand is inderdaad zo. deze wordt mijns inziens gecreëerd doordat het materiaal op de plek van de stempelbreuk bovenaan, niet in de letters en rand onderaan geduwd wordt bij het slagen, vandaar de zwakke slag aan de andere zijde.

groeten

belg_jos
Jupke
Volledig lid

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #10 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 17:10:29 »

Dit is mijns inziens een correcte verklaring van de zwakke slag aan de keerzijde.

De munt staat immers daar minder onder druk en zal dus minder vervormen. Vrij simpele uitleg voor een zeer mooie en zeer uniek exemplaar!
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #11 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 19:13:32 »

@ Jupke:

Zeer mooie munt? Ja!

Zeer unieke munt? Twijfelachtig. Het is immers niet bekend hoe lang er nog met dit stempel is doorgeslagen vooraleer ontdekt werd dat het kapot was. Maar dat deze munt erg zeldzaam is (zeker in deze kwaliteit), daar twijfel ik eigenlijk niet aan!
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Jupke
Volledig lid

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #12 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 21:14:08 »

het is inderdaad een geweten zaak dat de stemepls toen gebruikt werden tot ze volledig op waren. Niettemin vind ik dit een zeer prachtig voorbeeld van een zwaar vermikte stempel, zoals je er zeker geen massa's zal vinden.

Ik ben echt wel geïnteresseerd in dit stuk, aangezien zo'n zware beschadiging van een stempel weinig voorkomt. Een klein stempelbreukje is bekend en komt relatief veel voor, maar eend ergelijke zware verminking beschouw ik als zeldzaam.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: