Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
17 Mei 2012 - 15:18:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1 Frank 1887 vl  (gelezen 1509 keer)
belg_jos
Gast
« Gepost op: 28 Februari 2003 - 05:57:23 »

heeft hier iemand een zeer goed voorbeeld van de versie met I. Wiener ?

dit is dus de 179b in morin 2003.

Ik heb een exemplaar waarvan ik denk dat het 1 kan zijn omdat dat deeltje van de L lichter geslagen is.

Dan zou ik kunnen vergelijken met een duidelijk voorbeeld.

Alvast bedankt

Belg_jos Grin
« Laatste verandering: 28 Februari 2003 - 06:00:34 door belg_jos » Gelogd
midas
Volledig lid

Geslacht: Man

The forum is alive and well !

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Februari 2003 - 10:13:59 »

hoi,
sta jij vroeg op zeg ! of ga je niet slapen ? om drie minuten vóór zes s'morgens met je munten bezig zijn  - "morgenstond heeft goud in de mond"  zei mijn grootmoeder , maar het mens is ocharme toch óók gestorven...
ben geen dokter, en  weet ook niet of dat wel zo gezond is , maar toch maar voorzichtig zijn en genoeg slapen .. Wink Wink
'k heb een antwoord op je vraag - zelf heb ik twee van die variëteiten : 179 = L. WIENER
en 179 b =  I . WIENER
ik post hier een scan van 179b met een detail van de I. , met daaronder een detail van de L. op de 179
mvg,
midas
midas
Volledig lid

Geslacht: Man

The forum is alive and well !

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Februari 2003 - 11:48:13 »

ja Zuster, 't is meer een "T" , maar dat is normaal - op de normale "L" is het bovenste stukje hetzelfde, de "L" wordt  enkel gevormd door daar een  onderste horizontale stukje bij te voegen, dat een plat krulletje met een bolletje aan het uiteinde is.
en N1ghtr1der, ik denk dat dit gewoon komt omdat men die hele kleine holletjes op de stempel niet (of niet vaak genoeg) uitkuist -
in een nieuwe stempel vormt de hele kleine uitholling die het punt ofzo moet vormen bij het slaan geen probleem - en de eerste munten die geslagen worden zullen dus ook dit punt (of dergelijke) vertonen.
maar ik denk dat, naarmate men de stempel gebruikt, en hij vervuilt - dit kleine stempelholletje volledig verstopt geraakt en dus geen punt (of dergelijke) meer kàn slaan.
't is maar mijn idee hierover hoor - heb daar geenenkele verdere referenties ofzo over, maar ik denk wel dat die ergens in een boek over numismatiek moeten staan - 't lijkt mij de meest logische uitleg
mvg,
midas
belg_jos
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Februari 2003 - 16:32:27 »

*geeuw*
kben ook al wakker  Grin

wel tprobleem ist volgende:

ik bezit dus een dergelijk muntje waarvan het onderste gedeelte van de L praktisch niet te zien is, maar bij aandachtog bestuderen (hmm hmm) dan bemerk ik heel vage sporen van waar het liggend streepje van de L zou moeten geweest zijn.

welk type heb ik dan?

theeft geen zin dat ik da inscan, want het is bijna niet te zien.
(en met mijne superscanner...)

alvast bedankt voor de reacties  Grin
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: