Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
17 Mei 2012 - 15:12:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Prijs / slagaantal ???  (gelezen 1597 keer)
zuster12
full lid

Geslacht: Man

munten en biljetten zijn top

« Gepost op: 26 Augustus 2003 - 11:04:35 »

Men kan over alles vragen hebben , maar dit probleem zag ik graag opgelost .
Het gaat over 50 centiem 1868 FR slagaantal 1.075.864
              prijzen Fr. €100     Z.Fr. €750      Pr. €3000
Het zelfde muntje van 1881 FR slagaantal 200.000prijzen €15   €250   € 1250

Hoe word er dan beslist , of op welke basis beslist men over de waarde van een muntstuk ?
Algemeen is de prijs toch hoger van een muntstuk met de minste uitgave !
Of zit er in de Morin terug een fout ?

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Augustus 2003 - 12:16:38 »

Ik geef hier de gegevens die de Krause daarvoor geeft:
1868 FR :F/VF/XF/Unc:3.00/400.00/1800/2500
1881 FR :15/200/850/1200
 Conclusie:voor de lagere graden blijft hier de logica overeind:1868 is minder waard dan 1881(lager slagaantal)
Het moet zijn dat van 1868 in de hogere graden praktisch geen stukken overgebleven zijn,vandaar de hogere prijswaarderingen.
Dit lijkt me toch geen fout in de Morin,tenminste niet in de hogere graden.
groeten
bart
« Laatste verandering: 26 Augustus 2003 - 12:24:22 door bart » Gelogd

wereldmunten van 1750 tot nu!
zuster12
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Augustus 2003 - 13:07:52 »

Met deze kronkel kan ik best leven  Grin .
Maar van elke munt afzonderlijk word er nergens vermeld hoeveel er + - nog in omloop zijn .
Waarbij ik dan veronderstel dat dit pure gissingen zijn , temeer er in de Morin van deze stukken zelfs géén vermelding staat hoeveel er niet ingeleverd zijn .
Het blijft raar , mosschien komt er nog wel reactie , alvast dank .

Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Augustus 2003 - 16:18:51 »

De Morin zal nooit kunnen weten hoeveel er nog in de omloop zijn, dus daaraan kan het niet liggen. Hoe zou een cataloog dat moeten nagaan voor elke munt in Belgie Shocked
De prijs wordt mede bepaald door de gewilligheid van de munt. Als de munt erg gewild is onder verzamelaars dan zullen handelaren er meer voor gaan vragen en de waarde van een munt stijgt dan weer. Daar past de catalogus zich ook op aan.
Het slagaantal doet dus wel mee voor de waardebepaling, maar in dit geval vooral (90%?) de vraag naar deze munt
(denk ik Smiley)
« Laatste verandering: 26 Augustus 2003 - 16:19:39 door Ard » Gelogd

Niet echt meer bezig op het forum
zuster12
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Augustus 2003 - 16:56:12 »

Dat de waardebepaling zou afhangen van " de vraag ernaar "
is maar zo lang dat het breed is .
Dan vraagt iederéén straks de zilvermunten van P.Karel en staan ze volgend jaar €100  Shocked
Op 30 Augustus word 25 frank goud 1848 Leopeld I geveild .
Daar word "niet veel achter gevraagd denk ik gezien de prijs ,
dus zou deze dan moeten zakken  Grin .
Start van de veiling 16.00 uur

inzet €750
Ik zal eens kijken en waarschijnlijk groen  Grin

bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2003 - 18:01:36 »

Het aanbod is natuurlijk even belangrijk als de vraag.
Als de vraag naar een bepaald stuk zeer groot is en het aanbod beperkt,zal de prijs stijgen.Als de vraag beperkt is en het aanbod zeer groot, zal de marktprijs dalen.Je kan natuurlijk theoretisch iedereen 100 € laten vragen voor een zilvermunt van Prins Karel, maar als niemand er zo een koopt, raakt er niet 1 munt verkocht en is 100  € dus geen reële waarde.De prijs zal dan gaan zakken tot er iemand begint te kopen en op dat niveau stabiliseert de prijs.

Wat betreft de slagaantallen, de ingeleverde munten en de overblijvende munten:een catalogus kan per jaar alleen slagaantallen geven, omdat de overheid de ingeleverde munten niet catalogeert volgens jaar.Zij weten enkel hoeveel bijvoorbeeld 1 frank ceresmunten ingeleverd zijn,zij bepalen het gemiddelde totaal geslagen en totaal ingeleverde munten,maar er is niemand die zich amuseert na te kijken van welk jaar of taal elke ingeleverde munt is.
Wanneer dus vraag is naar een munt van een bepaald jaar en in een bepaalde kwaliteit,maar die valt zeer moeilijk te vinden zal de prijs stijgen,gewoon omdat hij onvindbaar is.
De samenstellers van een catalogus noteren enkel de marktprijzen,die dan een cataloguswaarde oplevert die dan op zijn beurt wel een aanduiding geeft van de beschikbaarheid van die munt

wereldmunten van 1750 tot nu!
belg_jos
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Augustus 2003 - 18:17:49 »

over die 50 centiemen terug:

toen was het nogal veel voorkomend, dat een groot deel van het slagaantal geslagen werd met de stempels van het jaar ervoor.

dus dan kan je duidelijk zien dat de waarde van het jaartal ervoor, nl 1867 veel lager is telkens.

deze aantallen en verhoudingen zijn niet meer terug te vinden, enkel het totaal geslagen aantal van deze munten in dat jaar, al of niet met het correcte jaartal.

dus dan volgt bevoorbeeld van de 1 frank 1868 en de 50 cent 1868 en die hebben een hogere waardering.

bevoorbeeld de 1 frank 1868 is zelfs opgenomen in de Ferrari collectie en met zijn oplage van 675.000 stuks, denk ik niet dat dit op een andere manier mogelijk is.

Bron: Arnoud Grispen - Belgische munten onder de loep

groeten

belg_jos
« Laatste verandering: 26 Augustus 2003 - 18:19:37 door belg_jos » Gelogd
bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #7 Gepost op: 27 Augustus 2003 - 13:06:54 »

vergeet ook niet dat slagaantallen ook niet alles zeggen. een deel van de munten werden in sommige jaartallen niet in omloop gebracht en bleven in de kluizen van de bank liggen

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #8 Gepost op: 27 Augustus 2003 - 13:32:03 »

Wel is bij een relatief hoog slagaantal de kans groter dat ze ook in grote aantallen in omloop zijn geweest.
Na buitengebruikstelling worden de meeste munten door het publiek ingeleverd. Een zeker aantal wordt nooit ingeleverd.
Het is een historisch gegeven dat van munten met een hoge nominale waarde een hoger percentage wordt ingeleverd (en vervolgens vernietigd) dan van munten met een lage nominale waarde.
Bij munten van een lage nominale waarde doet men minder vaak moeite om ze na buitengebruikstelling in te leveren. Er blijven er dus veel meer achter in potjes, busjes, en keukenladen. Dit is zeker iets om óók rekening mee te houden!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: