Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
17 Mei 2012 - 15:06:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: mijnwerkertjes 2 : datums  (gelezen 2135 keer)
belg_jos
Gast
« Gepost op: 07 Februari 2003 - 14:24:09 »

zijn dit de verschillende types van datums?
of vergeet ik er nog?

dat is nergens vermeld zeker, dat die van grootte verschillen?
midas
Volledig lid

Geslacht: Man

The forum is alive and well !

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Februari 2003 - 15:12:58 »

hoi Belg_Jos,
de reden dat dit niet vermeld wordt is waarschijnlijk omdat het binnen elk jaartal apart altijd dezelfde grootte is.
indien er afwijkingen zouden bestaan binnen één en hetzelfde jaar, dàt zou pas nieuws zijn en vermeld worden denk ik
(zoals bv. 1903 kleine en grote cijfers op de 10 centiem Leopold II)
of je ze allemaal toont, dat moet je ze wel eerst allemaal naast mekaar kunnen leggen .. in mijn verzameling is dat wel niet zo evident ..
mvg,
midas
belg_jos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 07 Februari 2003 - 15:31:11 »

ja maar ik wil maar zeggen dat als een persoon later in de verre toekomst, 2 mijnwerkertjes vindt en die ziet dat de datums verschillend van grootte zijn, dan wil ik de pijn besparen die meestal volgt op het ontdekken van een niet-afwijking.

das alles

me dunkt is da toch de bedoeling van een cataloog?
ik vind dat men dan de mijnwerkertjes moet opsplitsen, zoals de 20 cent met het al dan niet aanraken van de rand door de 'centimes'. Waarom splitst men die dan wel op?
daar zijn toch ook geen afwijkingen per jaartal?

(kben ne ambetanten he Tongue )
midas
Volledig lid

Geslacht: Man

The forum is alive and well !

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Februari 2003 - 15:44:51 »

ja inderdaad, je hebt gelijk, aan de ene kant zou dit logischer zijn - het gebeurt wel bij de 20 centiem...en 't is niet te verstaan waarom hij dat daar wél doet  - maar ik moet daar toch van zeggen dat het dan wel een over en weer gespring wordt  van jaartallen - ze volgen mekaar immers niet meer op en van dezelfde munt moet je dan 2 rubrieken (of bij de 50 centiem 3 of meer! ! ) gaan raadplegen ... om dezelfde munt in jaartallen te volgen.
mvg,
midas
« Laatste verandering: 07 Februari 2003 - 15:46:03 door midas » Gelogd
belg_jos
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 07 Februari 2003 - 15:50:38 »

ik vind eigelijk de 20cent ook al ferm ambetant zo
maar men kan toch ook een tekentje bijzetten?

zoals de K en de G van de hoofden?

tis maar een ideetje

meneer morin, als je mee leest... Tongue
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Februari 2003 - 22:55:16 »

Dit soort zaken speelt bij veel landen. Bij Belgie (dat ik overigens niet op jaar spaar) is het volgens mij zo dat er 2 keer een vernadering in grootte van het jaartal is doorgevoerd bij de 50c. De 50c muntjes kunnen dus worden verdeeld in 3 groepen op basis van het de jaartalgrootte. Als typeverzamelaar heb ik deze verschillen apart aangetekend in mijn Krause.

Bij Duitsland is iets vergelijkbaars te constateren bij het soort korenaren op de lage waarden (dik en los versus dun en strak) en de adelaarsvleugels op de hoge waarden (dicht tegen tekst, met "spierballen", zonder "spierballen"). In Duitse catalogi misschien terug te vinden, maar niet in de Krause.

En dit soort dingen gebeurt dus bij nog veel meer landen...

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: