|
llinde
|
 |
« Gepost op: 02 Januari 2004 - 15:28:05 » |
|
Ik heb net uit de catalogus van World Money Fair 2004 de volgende informatie over Luxemburg 2004 gehaald. Het gaat om een artikel van Yves Mersch, governor van BCL: The coming year will also be interesting from a numismatic point of view. First of all, the whole range of circulation coins having year mark 2004 will be minted, together with proof sets containing the Luxembourg 2002, 2003 and 2004 euro coins. In line with the ECOFIN Council recommendation of November 2003, the BCL has also decided to issue a special 2 euro circulation coin. This coin, which will bear the monogram of bis Royal Highness the Grand Duke Henri, will renew with a long-standing Luxembourg tradition of coins showing the Monarch's monogram. The first monogram coin was designed eighty years ago for the Grand Duchess Charlotte. As you already know Luxembourg han a long numismatic tradition. The year 2004 will also be the occasion to celebrate 150 years of grand-ducal coinage. This will take the form of the 2004 BU euro coins set.Met andere woorden in 2004 komen er proof ses van 2002, 2003 en 2004 en ook een speciale 2 euro munt! Luit
|
|
|
|
« Laatste verandering: 02 Januari 2004 - 15:29:33 door llinde »
|
|
Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
|
|
|
|
Mischaop82
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 02 Januari 2004 - 18:43:15 » |
|
Volgens mij bedoelen ze de Griekse 2 euro gedenkmunt.  Gr. Mischaop82
|
|
|
|
|
|
Lid van de club van 1482 !!! 1610/1673.
|
|
|
Charmender
Senior lid

Geslacht: 
Got to cath'm all those eurocoins
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 02 Januari 2004 - 18:50:37 » |
|
Hoy @ Mischaop82, uit de bovenstaande tekst lijk ik toch af te leiden dat het wel degelijk om een 2€ munt gaat uitgegeven door de BCL = Banque Central Luxembourg, en niet om de griekse.
Charmender
|
|
|
|
|
|
Got to catch'm all those eurocoins Already 529 in my collection, 60 to go(from wich 32 year 2004)!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
llinde
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Januari 2004 - 18:57:50 » |
|
Ik denk toch dat ik Charmender gelijk moet geven. the BCL has also decided to issue a special 2 euro circulation coin
Overigens vraag ik mij wel af of een monogram van een groothertog een gebeurtenis van Europees belang kan worden genoemd, en dat was toch één van de voorwaarden voor uitgifte van dit soort munten.....
|
|
|
|
« Laatste verandering: 02 Januari 2004 - 18:59:00 door llinde »
|
|
Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
|
|
|
|
Mischaop82
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2004 - 19:09:30 » |
|
idd, dan heb ik het verkeerd gelezen.  Gr. Mischaop82
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 02 Januari 2004 - 20:24:21 » |
|
Als dit inderdaad waar is verwateren de eisen waaraan gedenkmunten moeten voldoen dus al aardig...  Ligt dit mede aan het vertrek van de strak geleidende hand van Duisenberg? Ik ben benieuwd wat ons in numismatisch opzicht verder nog te wachten staat dit jaar.  Groeten, Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
Lux
nieuw lid

Geslacht: 
Luxemburg vanaf 1026 tot heden..
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 02 Januari 2004 - 23:41:14 » |
|
Hallo allemaal, Maar heren toch.. jullie doen Lux pijn: Munten van Luxemburg zijn altijd van groot belang  Ik begrijp jullie punt enigszins, maar tot aan de euro, waren de munten van Luxemburg vrijwel altijd een lust voor het oog. Verder hebben ´we´ een zeer lange traditie voor wat betreft muntslag (weliswaar vaak ´buiten de deur´ uitgevoerd). Ik ben zelf de trotste bezitter van fraaie exemplaren vanaf het jaar 1196; helaas heb ik nog geen scanner. Als ik deze wel heb, zal ik de leden van het forum zeker mee laten genieten van het rijke numismatiekverleden (leuk scrable-woord) van het Groothertogdom. Dus ik respecteer zeker jullie opinie, maar voor mij is dit bericht mooi.... Äddi (tot ziens in Luxemburgs) Lux 
|
|
|
|
|
|
Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
|
|
|
|
PB
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 03 Januari 2004 - 00:45:33 » |
|
Ach, de strijd om de consument beperkt zich niet alléén tot de supermarkten! En tja, wanneer je een stuk onder ogen krijgt waarin én hoge eisen gesteld worden om een nationale zijde te veranderen en je leest in hetzelfde stuk 'De lidstaten zijn over de in deze aanbeveling beschreven gemeenschappelijke werkwijze geraadpleegd, zodat rekening kon worden gehouden met hun diverse nationale tradities en voorkeuren op dit gebied. De gemeenschappelijke werkwijze zou de lidstaten voldoende ruimte moeten bieden om hun tradities terzake te handhaven'. , dan zou je deze voor tweeërlei uitleg vatbare aanbeveling toch zo voordelig mogelijk uitvoeren? Het zou mij niet verbazen wanneer er in 2004 nog een paar landen volgen.  (en mijn album heeft er nog wel een paar plekjes voor  ) @Lux, jouw enthousiasme is groots, maar het zou wel om een EUROmunt gaan hoor!  groeten, PB
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lux
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 03 Januari 2004 - 11:37:18 » |
|
Hallo Pete, Inderdaad zijn de euromunten op zich niet zo interessant voor mij, qua verzamelen. Als ik moet kiezen tussen geld uitgeven aan oude munten of aan de nieuwe euro´s, dan is de keuze voor mij snel gemaakt! Maar als Luxemburg op het gebied van numismatiek extra aandacht krijgt, dan vind ik dat altijd mooi.. Groet, Lux
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Januari 2004 - 01:24:29 » |
|
Het is officieel! Luxemburg zal het volgende land zijn dat een speciale 2 euro circulatiemunt zal gaan uitgeven in 2004. Het ontwerp: Het groothertoglijk monogram lijkt een weinig serieuze reden voor voor een speciale munt. De WERKELIJKE aanleiding voor deze uitgave is dan ook dat Luxemburg in 2004 het feit herdenkt dat 150 jaar eerder de eerste groothertoglijke Luxemburgse munten werden geslagen. En heel Europa mag dat gaan meevieren  ;D (in ieder geval zal Lux dit waarderen!) Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Mischaop82
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 04 Januari 2004 - 01:30:47 » |
|
Dus daarmee komen we op 591 !!
Gr. Mischaop82
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 04 Januari 2004 - 01:51:45 » |
|
Mischaop82 schreef: Dus daarmee komen we op 591 !!
Als het daarbij blijft! Het jaar is pas goed en wel 3 dagen oud en we hebben al twee speciale uitgiften voor onze kiezen gekregen. Mag ik je er aan herinneren dat 2004 een schrikkeljaar is en dus 366 dagen telt? Nu het hek eenmaal van de dam is denk ik dat we dit jaar nog veel en veel meer mogen verwachten (of we daar nu blij mee zijn of niet). Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
Lux
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 04 Januari 2004 - 13:03:55 » |
|
Hoi Rob, Inderdaad kan Lux deze geste zeer waarderen, om de al eerder gegeven redenen. Het jaar 1854 is in de geschiedenis van Luxemburg een zéér belangrijk jaar (wie de geschiedenis van Luxemburg een beetje kent zal dit begrijpen). En eigenlijk ook in de geschiedenis van Nederland. Indirect is de speciale 2 euro 2004 van Luxemburg, ook een beetje van Nederland. Dus: Feest allen mee met Lux  Groet, Lux
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lux
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 04 Januari 2004 - 13:39:38 » |
|
Hoi Rob,
Als euro-leek kom ik natuurlijk wel af en toe euromunten tegen op het net (wat heet af en toe..). Welke OFFICIËLE munten zijn er in het eurotijdperk geslagen voor Luxemburg? Ik bedoel dan niet al die extra (commerciële) sets. Dus als ik me zou bedenken en mijn verzamelgebied zou uitbreiden met de euro (waar mijn gekke geest af en toe wel eens aan denkt), wat zijn dan de te verzamelen munten en sets? Als je een site weet met daarop alle officiële munten en sets van Luxemburg is het ook goed.
Groet,
Lux
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mischaop82
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 04 Januari 2004 - 13:48:59 » |
|
Lux, Luxemburg heeft euro munten vanaf 2002. Verder in 2002 geslagen gelegenheids euro is de zilveren 25 euro munt "50 jaar Gerechtshof in de EU" In 2003 geslagen gelegenheids euro is de gouden 5 euro munt "5 jaar BCL in Luxemburg". Neem anders even n kijkje op de site van Davy. www.euro-web.nlGr. Mischaop82
|
|
|
|
« Laatste verandering: 04 Januari 2004 - 13:49:51 door Mischaop82 »
|
|
|
|
|
|